احکام آبها
مسأله 47 :
آب مضاف که معناى آن در مسألهء " 15 " گذشت ، چيز نجس را پاک نمى کند و وضو و غسل هم با آن باطل است .
مسأله 48 :
آب مضاف چه قليل و چه کثير به ملاقات نجس ، نجس مى شود ، هر چند عموم حکم نسبت به بعضى از مراتب کثرت محل اشکال است ، ولى چنانچه با فشار با نجس ملاقات کند مقدارى که به چيز نجس رسيده نجس است ، و مقدارى که نرسيده پاک مى باشد ، مثلا اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند ، آنچه به دست رسيده نجس و آنچه به دست نرسيده پاک است .
مسأله 49 :
اگر آب مضاف نجس طورى با آب کر يا جارى مخلوط شود که ديگر آب مضاف به آن نگويند پاک مى شود .
مسأله 50 :
آبى که مطلق بوده و معلوم نيست به حد مضاف شدن رسيده يا نه ، مثل آب مطلق است ، يعنى چيز نجس را پاک مى کند و وضو و غسل هم با آن صحيح است ، و آبى که مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه ، مثل آب مضاف است ، يعنى چيز نجس را پاک نمى کند و وضو و غسل هم با آن باطل است .
مسأله 51 :
آبى که معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست که قبلا مطلق بوده يا مضاف ، نجاست را پاک نمى کند و وضو و غسل هم با آن باطل است ، ولى اگر به اندازه ء کر يا بيشتر باشد چنانچه نجاستى به آن برسد محکوم به طهارت است .
مسأله 52 :
آبى که عين نجاست مثل خون يا بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه ء آن را تغيير دهد ، اگر چه کر يا جارى باشد نجس مى شود ، ولى اگر بو يا رنگ يا مزه ء آب به واسطهء نجاستى که بيرون آن است عوض شود - مثل آن که مردارى که پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد - نجس نمى شود .
مسأله 53 :
آبى که عين نجاست مثل خون يا بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه ء آن را تغيير داده ، چنانچه به کر يا جارى متصل شود ، يا باران بر آن ببارد ، يا باد باران را در آن بريزد ، يا آب باران از ناودان هنگام باريدن در آن جارى شود و تغيير آن از بين برود ، پاک مى شود ، و بنابر احتياط مستحب آب باران يا کر يا جارى با آن مخلوط گردد .
مسأله 54 :
اگر چيز نجسى را در کر يا جارى تطهير نمايند ، در شستنى که با آن پاک مى گردد آبى که بعد از بيرون آوردن از آن مى ريزد پاک است .
مسأله 55 :
آبى که پاک بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه پاک است ، و آبى که نجس بوده و معلوم نيست پاک شده يا نه نجس است .
مسأله 56 :
نيم خورده ء سگ و خوک و کافر غير کتابى نجس و خوردن آن حرام است ، و نيم خورده ء حيوانات حرام گوشت پاک و خوردن آن در غير گربه مکروه است .