احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

احکام سر بريدن و شکار کردن حيوانات

مسأله 2732 :

اگر حيوان حلال گوشت را به دستوري که بعداً گفته مي شود سر ببرند: چه وحشي باشد و چه اهلي، بعد از جان دادن، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است، ولي حيواني که نجاستخوار شده، اگر به دستوري که در شرع معين نموده اند آن را استبراء نکرده باشند، بعد از سر بريدن گوشت آن حلال نيست. و همينطور بهيمه اي را که انسان با آن وطي و نزديکي کرده گوشت آن و گوشت بچه آن حرام است.

مسأله 2733 :

حيوان حلال گوشت وحشي مانند آهو و کبک و بُزِ کوهي و حيوان حلال گوشتي که اهلي بوده و بعداً وحشي شده مثل گاو و شتر اهلي که فرار کرده و وحشي شده است، و بسهولتذبحش ميسّر نيست اگر به دستوري که بعداً گفته مي شود آنها را شکار کنند پاک و حلال است، ولي حيوان حلال گوشت اهلي مانند گوسفند و مرغ خانگي و حيوان حلال گوشت وحشي که بواسطه تربيت کردن اهلي شده است و ذبحش بسهولت ممکن است با شکار کردن پاک و حلال نمي شود.

مسأله 2734 :

حيوان حلال گوشت وحشي در صورتي با شکار کردن پاک و حلال مي شود که بتواند فرار کند يا پرواز نمايد بنابر اين بچه آهو که نمي تواند فرار کند و بچه کبک که نمي تواند پرواز نمايد، با شکار کردن پاک و حلال نمي شود و اگر آهو و بچه اش را که نمي تواند فرار کند، با يک تير شکار نمايند آهو حلال و بچه اش حرام است.

مسأله 2735 :

حيوان حلال گوشتي که مانند ماهي خون جهنده ندارد، اگر به خودي خود در آب بميرد يا بغير دستور شرعي که در صيد ماهي گفته مي شود آنرا بکشند پاک است، ولي گوشت آن را نمي شود خورد.

مسأله 2736 :

حيوان حرام گوشتي که خون جهنده ندارد، مانند مار، با سر بريدن حلال نمي شود، ولي مرده آن پاک است. چه خودش بميرد يا سرش را ببرند.

مسأله 2737 :

سگ و خوک بواسطه سر بريدن و شکار کردن پاک نمي شوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است. و حيوان حرام گوشتي را که درنده و گوشتخوار است مانند گرگ و پلنگ اگر به دستوري که گفته مي شود سر ببرند، يا با تير و مانند آن شکار کنند پاک است، ولي گوشت آن حلال نمي شود، و اگر با سگ شکاري آن را شکار کنند، پاک شدن بدنش هم اشکال دارد.

مسأله 2738 :

فيل و خرس و بوزينه و موش و حيواناتي که مانند سوسمار در داخل زمين زندگي مي کنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودي خود بميرند نجسند بلکه اگر سر آنها را هم ببرند يا آنها را شکار نمايند، پاک شدن بدنشان اشکال دارد و احتياط لازم اجتناب از آنها است.

مسأله 2739 :

اگر از شکم حيوان زنده بچه مرده اي بيرون آيد يا آن را بيرون آورند، خوردن گوشت آن حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS