7- باقی ماند بر جنابت،حیض و نفاس تا اذان صبح (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

7- باقی ماند بر جنابت،حیض و نفاس تا اذان صبح (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

7ـ باقيماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح

مسأله 1691 :

اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، يا اگر وظيفه او تيمم است عمداً تيمم ننمايد، روزه اش باطل است.

مسأله 1692 :

اگر در روزه واجبي که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معين است تا اذان صبح غسل نکند، و تيمم هم ننمايد ولي از روي عمد نباشد مثل آن که ديگري نگذارد غسل و تيمم کند، روزه اش صحيح است.

مسأله 1693 :

کسي که جنب است و مي خواهد روزه واجبي بگيرد که مثل روزه رمضان وقت آن معين است; چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، مي تواند با تيمم روزه بگيرد و صحيح است.

مسأله 1694 :

اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند، و بعد از يک روز يادش بيايد، بايد روزه آن روز را قضا نمايد، و اگر بعد از چند روز يادش بيايد، روزه هر چند روزي را که يقين دارد جنب بوده قضا نمايد، مثلاً اگر نمي داند سه روز جنب بوده يا چهار روز، بايد روزه سه روز را قضا کند.

مسأله 1695 :

کسي که در شب ماه رمضان براي هيچ کدام از غسل و تيمم وقت ندارد اگر خود را جنب کند روزه اش باطل است، و قضا و کفارة بر او واجب مي شود. ولي اگر براي تيمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند با تيمم روزه او صحيح است، گناهکار هم حساب نمي شود.

مسأله 1696 :

کسي که در شب ماه رمضان جنب است، و مي داند که اگر بخوابد تا صبح بيدار نمي شود، نبايد بخوابد، و چنانچه بخوابد، و تا صبح بيدار نشود، روزه اش باطل است، و قضا و کفّاره بر او واجب مي شود.

مسأله 1697 :

هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد، و بيدار شود، اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد براي غسل بيدار مي شود و عادتاً هم بيدار مي شود، مي تواند بخوابد.

مسأله 1698 :

کسي که در شب ماه رمضان جنب است و مي داند يا احتمال مي دهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي شود، چنانچه تصميم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند، و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند روزه اش صحيح است.

مسأله 1699 :

کسي که در شب ماه رمضان جنب است و مي داند يا احتمال مي دهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بيدار شدن بايد غسل کند، در صورتي که بخوابد، و تا اذان صبح خواب بماند روزه اش صحيح است.

مسأله 1700 :

کسي که در شب ماه رمضان جنب است، و مي داند يا احتمال مي دهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي شود، چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل کند، يا ترديد داشته باشد که غسل کند يا نه، در صورتي که بخوابد و بيدار نشود روزه اش باطل است.

مسأله 1701 :

اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و بداند يا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي شود، و تصميم هم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود، بايد آن روز را قضا کند، و همچنين است اگر از خواب دوم بيدار شود و براي مرتبه سوم بخوابد، و بنابر احتياط واجب در خواب سوم کفاره هم لازم است.

مسأله 1702 :

خوابي را که در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب کرد بلکه اگر از آن خواب بيدار شود، و دوباره بخوابد خواب اول حساب مي شود.

مسأله 1703 :

اگر روزه دار در روز محتلم شود، واجب نيست فوراً غسل کند ولي احتياط مستحب آن است که فوراً غسل کند.

مسأله 1704 :

هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده است، اگر چه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است.

مسأله 1705 :

کسي که مي خواهد قضاي روزه رمضان را بگيرد هرگاه تا اذان صبح جنب بماند اگر چه از روي عمد نباشد روزه او باطل است.

مسأله 1706 :

کسي که مي خواهد قضاي روزه رمضان را بگيرد اگر بعد از اذان صبح بيدار شود، و ببيند محتلم شده، و بداند پيش از اذان محتلم شده است چنانچه وقت قضاي روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزه قضاي رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است، احتياط واجب آن است که هم آنروز را روزه بگيرد هم عوض آنرا بعد از رمضان، و اگر وقت قضاي روزه تنگ نيست بايد روز ديگري روزه بگيرد.

مسأله 1707 :

اگر در روزه ماه مبارک رمضان محتلم شود، مي تواند قبل از غسل استبراء کند، ولي اگر غسل کرد، بعد از غسل در صورتي که بداند مني از او خارج مي شود، نبايد استبراء کند.

مسأله 1708 :

اگر در روزه واجب غير رمضان و قضاي آن تا اذان صبح جنب بماند روزه اش صحيح است چه وقت آن معين باشد و چه نباشد.

مسأله 1709 :

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود و عمداً غسل نکند يا اگر وظيفه او تيمم است عمداً تيمم نکند روزه اش باطل است.

مسأله 1710 :

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود و براي غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه واجبي بگيرد که مثل روزه رمضان وقت آن معين است، با تيمم روزه اش صحيح است، و لازم است که تا صبح بيدار بماند و اگر بخواهد روزه مستحب يا روزه واجبي بگيرد که مثل روزه کفاره وقت آن معين نيست نمي تواند با تيمم روزه بگيرد.

مسأله 1711 :

اگر زن نزديک اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود و براي هيچ کدام از غسل و تيمم وقت نداشته باشد يا بعد از اذان بفهمد که پيش از اذان پاک شده; روزه او در روزه واجب معيني، مانند رمضان صحيح است ولي در قضاي رمضان، صحيح بودن آن اشکال دارد.

مسأله 1712 :

اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض يا نفاس پاک شود يا در بين روز خون حيض يا نفاس ببيند، اگر چه نزديک مغرب باشد روزه او باطل است.

مسأله 1713 :

اگر زن غسل حيض يا نفاس را فراموش کند و بعد از يک روز يا چند روز يادش بيايد روزه هائي که گرفته صحيح است، و بنابر احتياط مستحب قضاي آنرا نيز بگيرد.

مسأله 1714 :

اگر زن پيش از اذان صبح از حيض يا نفاس پاک شود و در غسل کردن کوتاهي کند، و تا اذان غسل نکند، و در تنگي وقت تيمم هم نکند روزه اش باطل است، ولي چنانچه کوتاهي نکند مثلاً منتظر باشد که حمام، زنانه شود، اگر چه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند در صورتي که تيمم کند روزه او صحيح است.

مسأله 1715 :

اگر زني که در حال استحاضه است غسلهاي خود را به تفصيلي که در احکام استحاضه گفته شد بجا آورده روزه او صحيح است.

مسأله 1716 :

کسي که مس ميت کرده يعني جائي از بدن خود را به بدن ميت رسانده مي تواند بدون غسل مس ميت روزه بگيرد، و اگر در حال روزه هم ميت را مس نمايد روزه او باطل نمي شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS