معامله نقد و نسیه (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

معامله نقد و نسیه (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

نقد و نسيه

مسأله 2209 :

اگر جنسي را نقد بفروشند، خريدار و فروشنده، بعد از معامله مي توانند جنس و پول را از يکديگر مطالبه نموده و تحويل بگيرند و تحويل دادن خانه و زمين و مانند اينها به اين است که آن را در اختيار خريدار بگذارند که بتواند در آن تصرّف کند، و تحويل دادن فرش و لباس و مانند اينها به اين است که آن را طوري در اختيار خريدار بگذارند که اگر بخواهد آن را به جاي ديگر ببرد فروشنده جلوگيري نکند.

مسأله 2210 :

در معامله نسيه بايد مدت کاملا معلوم باشد، پس اگر جنسي را بفروشد که سر خرمن پول آن را بگيرد، چون مدت کاملا معين نشده معامله باطل است.

مسأله 2211 :

اگر جنسي را نسيه بفروشد، پيش از تمام شدن مدتي که قرار گذاشته اند، نمي تواند عوض آن را از خريدار مطالبه نمايد، ولي اگر خريدار بميرد و از خودش مال داشته باشد، فروشنده مي تواند پيش از تمام شدن مدت، طلبي را که دارد از ورثه او مطالبه نمايد.

مسأله 2212 :

اگر جنسي را نسيه بفروشد، بعد از تمام شدن مدتي که قرار گذاشته اند، مي تواند عوض آن را از خريدار مطالبه نمايد، ولي اگر خريدار نتواند بپردازد، بايد او را مهلت دهد.

مسأله 2213 :

اگر به کسي که اصلاً قيمت جنس را نمي داند، مقداري نسيه بدهد و قيمت آن را به او نگويد معامله باطل است. ولي اگر قيمت جنس را به صورت نسيه بداند يا قيمت نقدي جنس را بداند و به صورت نسيه گرانتر حساب کند، مثلا بگويد جنسي را که به تو نسيه مي دهم توماني يک ريال از قيمتي که نقد مي فروشم گرانتر حساب مي کنم و او قبول کند اشکال ندارد.

مسأله 2214 :

کسي که جنسي را نسيه فروخته و براي گرفتن پول آن مدتي قرار داده، اگر مثلا بعد از گذشتن نصف مدت، مقداري از طلب خود را کم کند و بقيه را نقد بگيرد اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

معامله نقد و نسیه

No image

معامله نقد و نسیه

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS