مسایل متفرقه خرید و فروش‌‌ (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

مسایل متفرقه خرید و فروش‌‌ (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

مسائل متفرقه

مسأله 2242 :

اگر فروشنده قيمت خريد جنس را به مشتري بگويد بايد تمام چيزهايي را که بواسطه آنها قيمت مال کم يا زياد مي شود بگويد اگر چه به همان قيمت يا به کمتر يا بيشتر از آن بفروشد، مثلا بايد بگويد که نقد خريده است يا نسيه.

مسأله 2243 :

اگر انسان جنسي را به کسي بدهد و قيمت آن را معين کند و بگويد اين جنس را به اين قيمت بفروش و هر چه زيادتر فروختي مال خودت باشد، هر چه زيادتر از آن قيمت بفروشد مال دلال است. و نيز اگر بگويد اين جنس را به اين قيمت به تو فروختم و او بگويد قبول کردم يا به قصد فروختن، جنس را به او بدهد و او هم به قصد خريدن بگيرد، هر چه زيادتر از آن قيمت بفروشد مال خود او است.

مسأله 2244 :

اگر قصاب گوشت نر بفروشد و به جاي آن، گوشت ماده بدهد معصيت کرده است، پس اگر آن گوشت را معين کرده و گفته اين گوشت نر را مي فروشم، مشتري مي تواند معامله را به هم بزند. و اگر آن را معين نکرده، در صورتي که مشتري به گوشتي که گرفته راضي نشود، قصاب بايد گوشت نر به او بدهد.

مسأله 2245 :

اگر مشتري به بزاز بگويد پارچه اي مي خواهم که رنگ آن نرود و بزاز پارچه اي به او بفروشد که رنگ آن برود، مشتري مي تواند معامله را به هم بزند.

مسأله 2246 :

قسم خوردن در معامله اگر راست باشد مکروه است و اگر دروغ باشد حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS