ارث دسته دوم (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

ارث دسته دوم (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

ارث دسته دوّم

مسأله 2900 :

دسته دوّم از کساني که به واسطه خويشي ارث مي برند جد يعني پدر بزرگ و جده يعني مادر بزرگ و برادر و خواهر ميت است و اگر برادر و خواهر نداشته باشد، اولادشان ارث مي برند.

مسأله 2901 :

اگر وارث ميت فقط يک برادر، يا يک خواهر باشد همه مال به او مي رسد و اگر چند برادر پدر و مادري، يا چند خواهر پدر و مادري باشد مال به طور مساوي بين آنان قسمت مي شود و اگر برادر و خواهر پدر و مادري با هم باشند، هر برادري دو برابر خواهر ارث مي برد، مثلا اگر دو برادر و يک خواهر پدر و مادري دارد، مال را پنج قسمت مي کنند، هر يک از برادرها دو قسمت و خواهر يک قسمت آن را مي برد.

مسأله 2902 :

اگر ميت برادر و خواهر پدر و مادري دارد، برادر و خواهر پدري که از مادر با ميّت جدا است ارث نمي برند. و اگر برادر و خواهر پدر و مادري ندارد. چنانچه فقط يک خواهر يا يک برادر پدري داشته باشد همه مال به او مي رسد و اگر چند برادر يا چند خواهر پدري داشته باشد، مال به طور مساوي بين آنان قسمت مي شود و اگر هم برادر و هم خواهر پدري داشته باشد، هر برادري دو برابر خواهر ارث

[498]

مي برد.

مسأله 2903 :

اگر وارث ميت فقط يک خواهر يا يک برادر مادري باشد که از پدر با ميت جدا است، همه مال به او مي رسد. و اگر چند برادر مادري يا چند خواهر مادري يا چند برادر و خواهر مادري باشند، مال بطور مساوي بين آنان قسمت مي شود.

مسأله 2904 :

اگر ميّت برادر و خواهر پدري و مادري و برادر و خواهر پدري و يک برادر يا يک خواهر مادري داشته باشد، برادر و خواهر پدري ارث نمي برند و مال را شش قسمت مي کنند، يک قسمت آن را به برادر يا خواهر مادري و بقيّه را به برادر و خواهر پدر و مادري مي دهند و هر برادري دو برابر خواهر مي برد.

مسأله 2905 :

اگر ميّت برادر و خواهر پدري و مادري و برادر و خواهر پدري و برادر و خواهر مادري داشته باشد، برادر و خواهر پدري ارث نمي برد و مال را سه قسمت مي کنند، يک قسمت آن را برادر و خواهر مادري به طور مساوي بين خودشان قسمت مي کنند و بقيّه رابه برادر و خواهر پدر و مادري مي دهند و هر برادري دو برابر خواهر ارث مي برد.

مسأله 2906 :

اگر وارث ميّت فقط برادر و خواهر پدري و يک برادر مادري يا يک خواهر مادري باشد، مال را شش قسمت مي کنند، يک قسمت آن را برادر يا خواهر مادري مي برد و بقيه را به برادر و خواهر پدري مي دهند و هر برادري دو برابر خواهر مي برد.

مسأله 2907 :

اگر وارث ميّت فقط برادر و خواهر پدري و چند برادر و خواهر مادري باشد، مال را سه قسمت مي کنند يک قسمت آن را برادر و خواهر مادري به طور مساوي بين خودشان قسمت مي کنند و بقيه را به برادر و خواهر پدري مي دهند و هر برادري دو برابر خواهر مي برد.

مسأله 2908 :

اگر وارث ميّت فقط برادر و خواهر و زن او باشد، زن ارث خود را به تفصيلي که در مبحث (ارث زن و شوهر) گفته مي شود مي برد و خواهر و برادر به طوري که در مسائل گذشته گفته شد ارث خود را مي برند. و نيز اگر زني بميرد و وارث او فقط خواهر و برادر و شوهر او باشد، شوهر نصف مال را مي برد و خواهر و برادر به طوري که در مسائل پيش گفته شد ارث خود را مي برند.

مسأله 2909 :

اگر ميت خواهر و برادر نداشته باشد، سهم ارث آنان را به اولادشان مي دهند و سهم برادر زاده و خواهر زاده مادري به طور مساوي بين آنان

[499]

قسمت مي شود و از سهمي که به برادر زاده و خواهر زاده پدري يا پدر و مادري مي رسد هر پسري دو برابر دختر ارث مي برد.

مسأله 2910 :

اگر وارث ميت فقط يک جد يا يک جده است، چه پدري باشد يا مادري همه مال به او مي رسد و با بودن جد ميت پدر جد او ارث نمي برد.

مسأله 2911 :

اگر وارث ميت فقط يک جد يا جده پدري باشد، مال سه قسمت مي شود. دو قسمت را جدّ و يک قسمت را جده مي برد و اگر جد و جده مادري باشد، مال را به طور مساوي بين خودشان قسمت مي کنند.

مسأله 2912 :

اگر وارث ميت فقط يک جد يا جده پدري و يک جد يا جده مادري باشد مال سه قسمت مي شود دو قسمت را جد يا جده پدري و يک قسمت را جد يا جده مادري مي برد.

مسأله 2913 :

اگر وارث ميت فقط زن و جد و جده پدري و جد و جده مادري او باشد زن ارث خود را به تفصيلي که گفته مي شود مي برد و يک قسمت از سه قسمت اصل مال را به جد و جده مادري مي دهند که به طور مساوي بين خودشان قسمت مي کنند و بقيه را به جد و جده پدري مي دهند و جد دو برابر جده مي برد و اگر وارث ميت شوهر و جد و جده باشد، شوهر نصف مال را مي برد و جد و جده به دستوري که در مسائل گذشته گفته شد ارث خود را مي برند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS