ارث دسته اول (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

ارث دسته اول (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

ارث دسته اوّل

مسأله 2891 :

اگر وارث ميت فقط يک نفر از دسته اول باشد مثلا پدر يا مادر يا

[496]

يک پسر يا يک دختر باشد، همه مال ميت به او مي رسد و اگر چند پسر يا چند دختر باشند، همه مال به طور مساوي بين آنان قسمت مي شود، و اگر يک پسر و يک دختر باشد مال را سه قسمت مي کنند، دو قسمت را پسر و يک قسمت را دختر مي برد و اگر چند پسر و چند دختر باشد، مال را طوري قسمت مي کنند که هر پسر دو برابر دختر ارث ببرد.

مسأله 2892 :

اگر وارث ميت فقط پدر و مادر او باشند، مال سه قسمت مي شود، دو قسمت آن را پدر و يک قسمت را مادر مي برد ولي اگر ميت دو برادر، يا چهار خواهر، يا يک برادر و دو خواهر داشته باشد که همه آنان پدري باشند يعني پدر آنان با پدر ميت يکي باشد، خواه مادرشان هم با مادر ميت يکي باشد يا نه، اگر چه تا ميت پدر و مادر دارد اين ها ارث نمي برند، امّا به واسطه بودن اينها مادر شش يک مال را مي برد و بقيّه را به پدر مي دهند.

مسأله 2893 :

اگر وارث فقط پدر و مادر و يک دختر باشند، چنانچه ميت دو برادر يا چهار خواهر يا يک برادر و دو خواهر پدري نداشته باشد، مال را پنج قسمت مي کنند. پدر و مادر، هر کدام يک قسمت و دختر سه قسمت آن را مي برد و اگر دو برادر يا چهار خواهر يا يک برادر و دو خواهر پدري داشته باشد، مال را شش قسمت مي کنند، پدر و مادر، هر کدام يک قسمت و دختر سه قسمت مي برد و يک قسمت باقيمانده را چهار قسمت مي کنند، يک قسمت را به پدر و سه قسمت را به دختر مي دهند، مثلا اگر مال ميّت را 24 قسمت کنند 15 قسمت آن را به دختر و 5 قسمت آن را به پدر و 4 قسمت آن را به مادر مي دهند.

مسأله 2894 :

اگر وارث ميت فقط پدر و مادر و يک پسر باشند مال را شش قسمت مي کنند، پدر و مادر هر کدام يک قسمت و پسر چهار قسمت آن را مي برد و اگر چند پسر يا چند دختر باشند، آن چهار قسمت را به طور مساوي بين خودشان قسمت مي کنند و اگر پسر و دختر باشند، آن چهار قسمت را طوري تقسيم مي کنند که هر پسري دو برابر دختر ببرد.

مسأله 2895 :

اگر وارث ميّت فقط پدر و يک پسر يا مادر و يک پسر باشند، مال را شش قسمت مي کنند. يک قسمت آن را پدر يا مادر و پنج قسمت را پسر مي برد.

مسأله 2896 :

اگر وارث ميّت فقط پدر، يا مادر، با پسر و دختر باشد، مال را شش قسمت مي کنند، يک قسمت آن را پدر، يا مادر مي برد و بقيّه را طوري قسمت

[497]

مي کنند که هر پسري دو برابر دختر ببرد.

مسأله 2897 :

اگر وارث ميّت فقط پدر و يک دختر، يا مادر و يک دختر باشد، مال را چهار قسمت مي کنند، يک قسمت آن را پدر يا مادر و بقيّه را دختر مي برد.

مسأله 2898 :

اگر وارث ميّت فقط پدر و چند دختر يا مادر و چند دختر باشد، مال را پنج قسمت مي کنند، يک قسمت را پدر يا مادر مي برد و چهار قسمت را دخترها به طور مساوي بين خودشان قسمت مي کنند.

مسأله 2899 :

اگر ميّت اولاد نداشته باشد، نوه پسري او اگر چه دختر باشد، سهم پسر ميّت را مي برد و نوه دختري او اگر چه پسر باشد سهم دختر ميّت را مي برد مثلا اگر ميت يک پسر از دختر خود و يک دختر از پسرش داشته باشد، مال را سه قسمت مي کنند، يک قسمت را به پسر دختر و دو قسمت را به دختر پسر مي دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS