احکام ارث (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

احکام ارث (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

احکام ارث‌

مسأله 2823 :

کسانى که بواسطه خويشى ارث مى‌برند سه طبقه هستند:

طبقه اوّل: پدر و مادر و اولاد ميّت هستند و با نبودن اولاد، اولاد اولاد هرچه پايين روند هر کدام آنان که به ميّت نزديکتر است ارث مى‌برد و تا يک نفر از اين طبقه هست طبقه دوم ارث نمى‌برند.

طبقه دوم: جدّ يعنى پدربزرگ و پدر او هرچه بالا رود و جدّه يعنى مادربزرگ و مادر او هرچه بالا رود پدرى باشند يا مادرى، و خواهر و برادر و با نبودن برادر و خواهر، اولاد ايشان، هر کدام آنان که به ميّت نزديکتر است ارث مى‌برد و تا يک نفر از اين طبقه هست طبقه سوم ارث نمى‌برند.

طبقه سوم: عمو و عمّه و دايى و خاله هرچه بالا روند و اولاد آنان هرچه پايين روند و تا يک نفر از عموها و عمّه‌ها و دايى‌ها و خاله‌هاى ميّت زنده‌اند، اولاد آنان ارث نمى‌برند. ولى اگر ميّت عموى پدرى و پسر عموى پدر و مادرى داشته باشد و غير از اينها وارثى نداشته باشد ارث به پسر عموى پدر و مادرى مى‌رسد و عموى پدرى ارث نمى‌برد.

مسأله 2824 :

اگر عمو و عمّه و دايى و خاله خود ميّت و اولاد آنان و اولاد اولادِ آنان نباشند، عمو و عمّه و دايى و خاله پدر و مادر ميّت ارث مى‌برند و اگر اينها نباشند اولادشان ارث مى‌برند و اگر اينها هم نباشند عمو و عمّه و دايى و خاله جدّ و جدّه ميّت و اگر اينها نباشند، اولادشان ارث مى‌برند.

مسأله 2825 :

زن و شوهر به تفصيلى که بعداً گفته مى‌شود از يکديگر ارث مى‌برند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS