مسائل متفرقه شیر دادن (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مسائل متفرقه شیر دادن (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مسائل متفرقه شير دادن

مسأله 2498 :

مستحب است از زن جلوگيرى کرد که هر بچه اى را شير ندهد.

زيراممکن است فراموش شود که به چه کسانى شير داده , و بعدا دو نفر محرم با يکديگرازدواج نمايند.

مسأله 2499 :

کسانى که بواسطه شير خوردن , خويشى پيدا مى کنند, مستحب است يکديگر را احـترام نمايند, ولى از يکديگر ارث نمى برند, و حقوق خويشى که انسان با خويشان خود دارد براى آنان نيست .

مسأله 2500 :

در صورتى که ممکن باشد, مستحب است بچه را دو سال تمام شيربدهند.

مسأله 2501 :

اگر بواسطه شير دادن , حق شوهر از بين نرود, زن مى تواند بدون اجازه شوهر, بچه ديـگرى را شير دهد, ولى جايز نيست بچه اى را شير دهد که بواسطه شير دادن به آن بچه به شوهر خـود حـرام شـود, مـثلا اگر شوهر او دختر شيرخوارى را براى خود عقد کرده باشد, زن نبايد آن دخـتـر را شـيـر دهـد, چـون اگـر آن دخـتر را شير دهد, مادر زن شوهرش مى شود و بر او حرام مى گردد.

مسأله 2502 :

اگر کسى بخواهد زن برادرش به او محرم شود, بايد دخترشيرخوارى را مثلا دو روزه بـراى خود عقد کند, و در آن دو روز با شرايطى که درمسأله 2483 گفته شد, زن برادرش آن دختر را شير دهد.

مسأله 2503 :

اگر مرد پيش از آن که زنى را براى خود عقد کند, بگويد: بواسطه شير خوردن , آن زن بـر او حرام شده - مثلا بگويد شير مادر او را خورده , چنانچه تصديق او ممکن باشد, نمى تواند با آن زن ازدواج کـند.

و اگر بعد از عقد بگويدوخود زن هم حرف او را قبول نمايد, عقد باطل است .

پس اگر مرد با او نزديکى نکرده باشد, يا نزديکى کرده باشد ولى در وقت نزديکى کردن , زن بداند بـر آن مـردحـرام است , مهر ندارد و اگر بعد از نزديکى بفهمد که بر آن مرد حرام بوده , شوهربايد مـهـر او را بـدهد, و اگر مهر المثل او با مهر المسمى تفاوت دارد, در مقدار تفاوت با هم مصالحه نمايند.

مسأله 2504 :

اگـر زن پـيش از عقد بگويد: بواسطه شير خوردن بر مردى حرام شده , چنانچه تصديق او ممکن باشد, نمى تواند با آن مرد ازدواج کند.

و اگر بعد ازعقد بگويد, مثل صورتى است که مرد بعد از عقد بگويد که زن بر او حرام است , وحکم آن در مسأله پيش گفته شد.

مسأله 2505 :

شيردادنى که علت محرم شدن است به دو چيزثابت مى شود : اول - خبر دادن عده اى که انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا کند.

دوم - شهادت دو مرد عادل يا يک مرد و دو زن يا چهار زن عادله , ولى بايد شرايطشير دادن را هم بگويند مثلا بگويند: ما ديده ايم که فلان بچه بيست وچهار ساعت از پستان فلان زن شير خورده , و چيزى هم در بين نخورده , و همچنين ساير شرايطرا که در مسأله 2483 گفته شد شرح دهند.

مسأله 2506 :

اگـر شـک کنند بچه به مقدارى که علت محرم شدن است شيرخورده يا نه , يا گـمان داشته باشند که به آن مقدار شير خورده , بچه به کسى محرم نمى شود, ولى بهتر آن است که احتياط کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS