شرایط شیردادنی که علت محرم شدن است (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

شرایط شیردادنی که علت محرم شدن است (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

شرايط شير دادنى که علت محرم شدن است

مسأله 2483 :

شير دادنى که علت محرم شدن است هشت شرط دارد: اول - بچه شير زن زنده را بخورد, پس اگر از پستان زنى که مرده است شير بخوردفايده ندارد.

دوم - شـيـر آن زن از حرام نباشد, پس اگر شير بچه اى را که از زنا بدنيا آمده به بچه ديگر بدهند, بواسطه آن شير, بچه به کسى محرم نمى شود.

سوم - بچه شير را از پستان بمکد, پس اگر شير را در گلوى او بريزند اثرى ندارد .

چهارم - شير, خالص باشد و با چيز ديگرى مخلوط نباشد.

پنجم - شير از يک شوهر باشد.

پس اگر زن شير دهى را طلاق دهند, بعد شوهرديگرى کند و از او آبـسـتن شود وتا موقع زاييدن , شيرى که از شوهر اول داشته باقى باشد ومثلا هشت دفعه پيش از زايـيدن از شير شوهر اول وهفت دفعه بعد از زاييدن از شير شوهر دوم به بچه اى بدهد, آن بچه به کسى محرم نمى شود.

شـشم - بچه بواسطه مرض شير را قى نکند و اگر قى کند بنابر احتياط واجب کسانى که بواسطه شير خوردن به آن بچه محرم مى شوند, بايد با او ازدواج نکنند ونگاه محرمانه هم با او ننمايند.

هـفـتم - پانزده مرتبه , يا يکشبانه روز بطورى که در مسأله بعد گفته مى شود شير سيربخورد, يا مقدارى شير به او بدهند که بگويند: از آن شير استخوانش محکم شده وگوشت در بدنش روييده اسـت , بـلـکه اگر ده مرتبه هم به او شير دهند, احتياط مستحب آن است کسانى که بواسطه شير خوردن با او محرم مى شوند, با او ازدواج نکنند.

هـشـتـم - دو سال بچه تمام نشده باشد و اگر بعد از تمام شدن دو سال , او را شيردهند به کسى مـحـرم نـمى شود, بلکه اگر مثلا پيش از تمام شدن دو سال , چهارده مرتبه وبعد از آن , يک مرتبه شـيـر بـخـورد به کسى محرم نمى شود, ولى چنانچه ازموقع زاييدن زن شيرده بيشتر از دو سال گذشته باشد و شير او باقى باشد وبچه اى راشير دهد آن بچه به کسانى که گفته شد بنابر احتياط لازم محرم مى شود ولى احتياطبه ترک نظر کسانى که به اين رضاع به او محرم شده اند ترک نشود.

مسأله 2484 :

بايد بچه در بين يک شبانه روز, غذا يا شير کس ديگر را نخورد ولى اگر کمى غذا بخورد که نگويند در بين , غذا خورده اشکال ندارد و نيز بايد پانزده مرتبه را از شير يک زن بخورد و در بـين پانزده مرتبه شير کس ديگر را نخورد و در هردفعه بدون فاصله شير بخورد, ولى اگر در بين شير خوردن نفس تازه کند, يا کمى صبر کند که از اولى که پستان در دهان مى گيرد تا وقتى سير مى شود, يک دفعه حساب شود اشکال ندارد.

مسأله 2485 :

اگر زن از شير شوهر خود بچه اى را شير دهد, بعد شوهر ديگر کندو از شير آن شـوهـر هم بچه ديگرى را شير دهد آن دوبچه به يکديگر محرم نمى شوند اگر چه بهتر است با هم ازدواج نکنند.

مسأله 2486 :

اگر زن از شير يک شوهر چندين بچه را شير دهد, همه آنان به يکديگر و به شوهر و به زنى که آنان را شير داده محرم مى شوند.

مسأله 2487 :

اگر کسى چند زن داشته باشد, و هر کدام آنان با شرايطى که گفتيم بچه هايى را شير دهد, همه آن بچه ها به يکديگر و به آن مرد و به همه آن زنان محرم مى شوند.

مسأله 2488 :

اگر کسى دو زن داشته باشد و يکى از آنان بچه اى را مثلا هشت مرتبه وديگرى هفت مرتبه شير بدهد آن بچه به کسى محرم نمى شود.

مسأله 2489 :

اگر زنى از شير يک شوهر پسر و دخترى را شير کامل بدهد خواهروبرادر آن دختر به خواهر و برادر آن پسر محرم نمى شوند ولى احتياط مستحب آن است که با يکديگر ازدواج نکنند.

مسأله 2490 :

انسان نمى تواند بدون اذن زن خود, با زنانى که بواسطه شيرخوردن , خواهر زاده يا برادر زاده زن او شده اند ازدواج کند و نيز اگر با پسرى لواطکند, احتياط واجب آن است که دختر و خـواهـر و مـادر ومـادر بـزرگ آن پسر را که رضاعى هستند يعنى بواسطه شير خوردن , دختر و خواهر و مادر او شده اند, براى خود عقد نکند.

مسأله 2491 :

زنى که برادر انسان را شير داده , به انسان محرم نمى شود, اگرچه احتياط مستحب آن است که با او ازدواج نکند.

مسأله 2492 :

انسان نمى تواند با دو خواهر, اگر چه رضاعى باشند, يعنى بواسطه شير خوردن , خواهر يکديگر شده باشند ازدواج کند.

و چنانچه دو زن را عقد کند و بعدبفهمد خواهر بوده اند, در صـورتى که عقد آنان در يک وقت بوده در اختيار هر يک از آنهامخير است ولى احتياط ترک نشود به طلاق هر دو و عقد جديد به يکى از آنها.

و اگر دريک وقت نبوده عقد اولى صحيح و عقد دومى باطل مى باشد.

مسأله 2493 :

اگر زن از شير شوهر خود کسانى را که گفته مى شود شير دهد,شوهرش بر او حرام نمى شود, اگر چه بهتر آن است که احتياط کند.

اول - برادر وخواهر خود را.

دوم - عمو و عمه و دايى و خاله خود را.

سوم - اولاد عمو و اولاد دايى خود را.

چهارم - برادر زاده خود را.

پنجم - برادر شوهر, يا خواهر شوهر خود را.

ششم - خواهر زاده خود, يا خواهر زاده شوهرش را.

هفتم - عمو و عمه و دايى و خاله شوهرش را.

هشتم - نوه زن ديگر شوهر خود را.

مسأله 2494 :

اگر کسى دختر عمه يا دختر خاله انسان را شير دهد, به او محرم نمى شود, ولى احتياط مستحب آن است که از ازدواج با او خوددارى نمايد.

مسأله 2495 :

مردى که دو زن دارد, اگر يکى از آن دو زن , فرزند عموى زن ديگر راشير دهد, زنى که فرزند عموى او شير خورده , به شوهر خود حرام نمى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS