شرط ششم لباس نمازگزار (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

شرط ششم لباس نمازگزار (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

شرط ششم

مسأله 842 :

لباس مرد نمازگزارحتى عرقچين وبند شلوار او نيز بنابر احتياط بايدابريشم خالص نباشد و در غير نماز هم پوشيدن آن براى مرد حرام است .

مسأله 843 :

اگر تمام آستر لباس يا مقدارى از آن که زيادتر از چهار انگشت بسته است ابريشم خالص باشد, پوشيدن آن براى مرد حرام ونماز در آن باطل است .

مسأله 844 :

پوشيدن لباسى را که نمى داند از ابريشم خالص است يا چيز ديگر,جايز است و نماز در آن اشکال ندارد.

مسأله 845 :

دستمال ابريشمى و مانند آن اگر در جيب مرد باشد, اشکال ندارد ونماز را باطل نمى کند.

مسأله 846 :

پوشيدن لباس ابريشمى براى زن , در نماز وغير نماز اشکال ندارد.

مسأله 847 :

پوشيدن لباس غصبى و ابريشمى خالص و طلا بافت و لباسى که ازمردار تهيه شده در حـال نـاچـارى مـانعى ندارد و نيز کسى که ناچار است لباس بپوشدو لباس ديگرى غير از اينها ندارد, مى تواند با اين لباسها نماز بخواند.

مسأله 848 :

اگر غير از لباس غصبى ولباسى که از مردار تهيه شده , لباس ديگرى ندارد وناچار نيست لباس بپوشد, بايد به دستورى که براى برهنگان گفته شد نمازبخواند.

مسأله 849 :

اگرغيراز لباسى که از حيوان حرام گوشت تهيه شده لباس ديگرى ندارد, چنانچه در پوشيدن لباس ناچار باشد, مى تواند با همان لباس نماز بخواند واگر ناچار نباشد, بايد به دستورى که براى برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد.

مسأله 850 :

اگـر مـرد غـير از لباس ابريشمى خالص يا طلا بافت , لباس ديگرى نداشته باشد, چـنـانـچه در پوشيدن لباس ناچار نباشد, بايد به دستورى که براى برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد.

مسأله 851 :

اگر چيزى ندارد که در نماز عورت خود را با آن بپوشاند, واجب است اگر چه به کـرايه يا خريدارى باشد, تهيه نمايد ولى اگر تهيه آن بقدرى پول لازم دارد که نسبت به دارايى او زيـاد اسـت , يا طوريست که اگر پول را به مصرف لباس برساند, بحال او ضرر دارد مختار است به دستورى که براى برهنگان گفته شد نمازبخواند, يا تحمل ضرر کند وبا لباس نماز بخواند.

مسأله 852 :

کسى که لباس ندارد اگر ديگرى لباس باو ببخشد يا عاريه دهد,چنانچه قبول کردن آن بـراى او مـشـقـت نـداشته باشد, بايد قبول کند بلکه اگر عاريه کردن يا طلب بخشش براى او سخت نيست , بايد از کسى که لباس دارد, طلب بخشش يا عاريه نمايد.

مسأله 853 :

پوشيدن لباسى که پارچه يا رنگ يا دوخت آن براى کسى که مى خواهد آن را بپوشد مـعـمـول نيست وموجب توهين يا شهرت او مى شود حرام است , ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

مسأله 854 :

احتياط واجب آن است که مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه نپوشد, ولى اگر با آن لباس نماز بخواند اشکال ندارد.

مسأله 855 :

کسى که بايد خوابيده نماز بخواند, اگر برهنه باشد و لحاف او نجس يا ابريشم خالص يا از اجزا حيوان حرام گوشت باشد, احتياط واجب آن است که درنماز, خود را با آن نپوشاند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS