8- تشهد (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

8- تشهد (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

تشهد

مسأله 1109 :

در رکعت دوم تمام نمازهاى واجب ورکعت سوم نماز مغرب ورکعت چهارم نماز ظـهـر وعـصر و عشا, بايد انسان بعد از سجده دوم بنشيند ودر حال آرام بودن بدن , تشهد بخواند يعنى بگويد: اشهد ان لا اله الا اللّه وحده لا شريک له واشهد ان محمدا عبده ورسوله اللهم صل على مـحـمـد وآل مـحـمد و کمتر از اين کفايت نمى کند و احتياط واجب آن است که به همين ترتيب بگويد.

مسأله 1110 :

کلمات تشهد بايد به عربى صحيح و بطورى که معمول است پشت سر هم گفته شود.

مسأله 1111 :

اگر تشهد را فراموش کند وبايستد وپيش از رکوع يادش بيايد که تشهد را نخوانده , بـايد بنشيند وتشهد را بخواند, و دوباره بايستد و آنچه بايد در آن رکعت خوانده شود بخواند و نماز را تمام کند.

و بنابر احتياط واجب , بعد از نمازبراى ايستادن بى جا, دو سجده سهو بجا آورد, و اگر در رکوع يا بعد از آن يادش بيايد, بايد نماز را تمام کند, و بعد از سلام نماز, تشهد را قضا کند وبراى تشهد فراموش شده دو سجده سهو بجا آورد.

مسأله 1112 :

مستحب است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را به کف پاى چپ بـگـذارد, وپيش از تشهد بگويد: الحمد للّه يا بگويد: بسم اللّه وباللّه والحمد للّه وخير الاسما للّه و نيز مـستحب است دستها را بر رانها بگذارد و انگشتها رابه يکديگر بچسباند, و به دامان خود نگاه کند, وبعد از تمام شدن تشهد اول بگويد:وتقبل شفاعته وارفع درجته .

مسأله 1113 :

مستحب است زن در وقت خواندن تشهد, رانها را بهم بچسباند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS