3- تکبیرة الاحرام (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

3- تکبیرة الاحرام (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

تکبيره الاحرام

مسأله 957 :

گـفتن (اللّه اکبر) در اول هر نماز واجب ورکن است , و بايد حروف (اللّه ) وحروف (اکبر) ودو کلمه (اللّه ) و (اکبر) را پشت سر هم بگويد و نيز بايد اين دو کلمه به عربى صحيح گفته شود و اگر به عربى غلط بگويد, يا مثلا ترجمه آن را به فارسى بگويد صحيح نيست .

مسأله 958 :

احتياط واجب آن است که تکبيره الاحرام نماز را به چيزى که پيش ازآن مى خواند, مثلا به اقامه يا به دعايى که پيش از تکبير مى خواند نچسباند.

مسأله 959 :

اگـر انـسـان بخواهد اللّه اکبر را به چيزى که بعد از آن مى خواند مثلا به بسم اللّه الرحمن الرحيم بچسباند بايد را اکبر را با پيش بخواند.

مسأله 960 :

موقع گفتن تکبيره الاحرام بايد بدن آرام باشد و اگر عمدا در حاليکه بدنش حرکت دارد, تکبيره الاحرام را بگويد باطل است .

مسأله 961 :

تـکـبير و حمد و سوره و ذکر و دعا را بايد طورى بخواند که خودش بشنود و اگر بـواسـطه سنگينى يا کرى گوش ياسر و صداى زياد نمى شنود, بايدطورى بگويد, که اگر مانعى نباشد بشنود.

مسأله 962 :

کسى که لال است يا زبان او مرضى دارد که نمى تواند اللّه اکبر رادرست بگويد, بايد بـهـر طـور کـه مى تواند بگويد و اگر هيچ نمى تواند بگويد, بايد درقلب خود بگذراند وبراى تکبير اشاره کند و زبانش را هم اگر مى تواند حرکت دهد.

مسأله 963 :

مستحب است بعد از تکبيره الاحرام بگويد: يـا مـحـسـن قـد اتاک المسى وقد امرت المحسن ان يتجاوز عن المسى انت المحسن وانا المسى بـحـق مـحـمـد وآل مـحمد صل على محمد وآل محمد وتجاوز عن قبيح ما تعلم منى .

يعنى : اى خدايى که به بندگان احسان مى کنى بنده گنه کار به در خانه تو آمده وتو امر کرده اى که نيکوکار از گـنـاهکار بگذرد, تو نيکوکارى و من گناهکار, به حق محمد وآل محمد (ع )رحمت خود را بر محمد وآل محمد (ع ) بفرست واز بديهايى که مى دانى از من سرزده بگذر.

مسأله 964 :

مستحب است موقع گفتن تکبير اول نماز وتکبيرهاى بين نماز دستهارا تا مقابل گوشها بالا ببرد.

مسأله 965 :

اگرشک کندکه تکبيره الاحرام راگفته يانه , چنانچه مشغول خواندن چيزى شده , به شک خود اعتنا نکند و اگر چيزى نخوانده , بايد تکبير را بگويد.

مسأله 966 :

اگـر بعداز گفتن تکبيره الاحرام شک کند که آن را صحيح گفته يا نه ,چنانچه مـشـغـول خواندن چيزى شده به شک خود اعتنا نکند و همچنين است اگرچيزى نخوانده ولکن احتياط مستحب آن است که در اين صورت نماز را تمام کند ودوباره بخواند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS