مسائل متفرقه نماز مسافر (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مسائل متفرقه نماز مسافر (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مسائل متفرقه

مسأله 1365 :

مسافر مى تواند در مسجد الحرام ومسجد پيغمبر اکرم (ص ), بلکه در تمام شهر مکه مـعـظـمه و مدينه طيبه و مسجد کوفه نماز را تمام بخواند.

ولى اگربخواهد در جايى که اول جز مسجد کوفه نبوده , و بعد به اين مسجد اضافه شده نماز بخواند, احتياط واجب آن است که شکسته بـخـوانـد.

و نـيز مسافر مى تواند درحائر حضرت سيد الشهدا(ع ) نماز را تمام بخواند, ولى احتياط واجب آن است که اگر دورتر از اطراف ضريح مقدس نماز بخواند, شکسته بجا آورد.

مسأله 1366 :

کسى که مى داند مسافر است , و بايد نماز را شکسته بخواند, اگر درغير چهار مکانى که در مسأله پيش گفته شد عمدا تمام بخواند, نمازش باطل است .

و همچنين است اگر فراموش کـنـد کـه نـمـاز مسافر شکسته است , و تمام بخواند , و دروقت يادش بيايد, ولى اگر بعد از وقت يادش بيايد قضا ندارد.

مسأله 1367 :

کسى که مى داند مسافر است وبايد نماز را شکسته بخواند, اگرغفلت کند وتمام بـخـواند, چنانچه در وقت يادش بيايد نمازش باطل است , و بايددوباره شکسته بخواند, و اگر در خارج وقت يادش بيايد قضا ندارد.

مسأله 1368 :

مسافرى که نمى داند بايد نماز را شکسته بخواند, اگر تمام بخواند,نمازش صحيح است .

مسأله 1369 :

مسافرى که مى داند بايد نماز را شکسته بخواند, اگر بعضى ازخصوصيات آن را نـدانـد, مـثلا نداند که در سفر هشت فرسخى بايد شکسته بخواند,چنانچه تمام بخواند, و در وقت بفهمد نمازش باطل است , و اما اگر بعد از گذشتن وقت بفهمد قضا ندارد.

مسأله 1370 :

مسافرى که مى داند بايد نمازش را شکسته بخواند, اگر به گمان اين که سفر او کمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند, و وقتى بفهمد سفرش هشت فرسخ بوده که هنوز وقت نماز باقى است , نمازى را که تمام خوانده بايد دوباره شکسته بخواند, و اگر وقت گذشته قضا ندارد.

و در اين چهار مسأله که ذکر شد اگردر خارج وقت نيز احتياطا قضا نمايد, خوب است .

مسأله 1371 :

اگـر فراموش کند که مسافر است و نماز را تمام بخواند, چنانچه دروقت يادش بيايد, بايد شکسته بجا آورد, و اگر بعد از وقت يادش بيايد قضاى آن نماز بر او واجب نيست .

مسأله 1372 :

کسى که بايد نماز را تمام بخواند, اگر شکسته بجا آورد در هرصورت نمازش باطل است .

مسأله 1373 :

اگر مشغول نماز چهار رکعتى شود, و در بين نماز يادش بيايد که مسافر است , يا ملتفت شود که سفر او تا مکانى که منظور او بوده هشت فرسخ است , چنانچه به رکوع رکعت سوم نـرفـته , بايد نماز را دو رکعتى تمام کند و اگر بر رکوع رکعت سوم رفته نمازش باطل است .

و در صورتى که به مقدار خواندن يک رکعت هم وقت داشته باشد, بايد نماز را شکسته بخواند.

و اما اگر قصد ملاقات شخصى راداشت , و گمان مى کرد سر هفت فرسخى است , بعد معلوم شود که در سر هشت فرسخى است نمازش را بايد تمام بخواند, مگر آن که فعلا قصد سفر هشت فرسخى نمايد.

مسأله 1374 :

اگـر مـسافر بعضى از خصوصيات نماز مسافر را نداند, مثلا نداند که اگر چهار فـرسخ برود وهمان روز يا شب آن برگردد بايد شکسته بخواند, چنانچه به نيت نماز چهار رکعتى مـشغول نماز شود, و پيش از رکوع رکعت سوم مسأله رابفهمد, بايد نماز را دو رکعتى تمام کند, و اگـر در رکوع رکعت سوم ملتفت شودنمازش باطل است .

و در صورتى که به مقدار يک رکعت از وقت هم مانده باشد بايدنماز را شکسته بخواند.

مسأله 1375 :

مسافرى که بايد نماز را تمام بخواند, اگر بواسطه ندانستن مسأله به نيت نماز دو رکـعـتـى مـشـغـول نماز شود, و در بين نماز مسأله را بفهمد, بايد نماز راچهار رکعتى تمام کند.

واحتياط مستحب آن است که بعد از تمام شدن نماز دوباره آن نماز را چهار رکعتى بخواند.

مسأله 1376 :

مسافرى که نماز نخوانده , اگر پيش از تمام شدن وقت به وطنش برسد, يا بجايى برسد که مى خواهد ده روز در آنجا بماند, بايد نماز را تمام بخواند.

و کسى که مسافر نيست , اگر در اول وقت نماز نخواند و مسافرت کند, در سفر بايدنماز را شکسته بخواند.

مسأله 1377 :

اگر از مسافرى که بايد نماز را شکسته بخواند, نماز ظهر يا عصر ياعشا قضا شود, بـايـد آن را دو رکـعـتى قضا نمايد, اگر چه در غير سفر بخواهد قضاى آن را بجاى آورد, و اگر از کـسى که مسافر نيست يکى از اين سه نماز قضا شود, بايدچهار رکعتى قضا نمايد اگر چه در سفر بخواهد آن را قضا نمايد.

مسأله 1378 :

مستحب است مسافر بعد از هر نماز سى مرتبه بگويد: سبحان اللّه والحمد للّه ولا اله الا اللّه واللّه اکـبر, و در تعقيب نماز ظهر و عصر و عشا بيشترسفارش شده است , بلکه بهتر است در تعقيب اين سه نماز شصت مرتبه بگويد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS