نماز قضاى پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

نماز قضاى پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

نماز قضاى پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است

مسأله 1399 :

اگر پدر بجهت عذرى نماز يا روزه اش را بجا نياورده باشد, بعد ازفوت او بر پسر بزرگتر واجب است قضا نمايد, يا براى انجام آن اجير بگيرد, هر چندپدر نتوانسته قضا کند, و بنابر احتياط اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد, پسربزرگتر بايد آن را قضا نمايد, يا براى او اجير بگيرد.

در مـورد مادر نيز احتياط واجب رعايت اين حکم است , بلکه در صورتى که وصيت نکرده باشند, و پـسـر هـم نـداشته باشند, احتياط واجب اين است که اکبر ذکور از اولياميت نماز و روزه او را قضا کند, و با نبود ذکور اناث از آنها انجام دهند .

مسأله 1400 :

اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر و مادرش نماز و روزه قضاداشته اند يا نه , چيزى بر او واجب نيست .

مسأله 1401 :

اگـر پسر بزرگتر بداند که پدر ومادرش نماز قضا داشته اند, و شک کند که بجا آورده اند يا نه , بنا بر احتياط واجب بايد قضا نمايد.

مسأله 1402 :

اگر معلوم نباشد که پسر بزرگتر کدام است , قضاى نماز و روزه پدر ومادر بر هيچ کـدام از پـسـرها واجب نيست , ولى احتياط مستحب آن است که نماز وروزه آنان را بين خودشان قسمت کنند, يا براى انجام آن قرعه بزنند.

مسأله 1403 :

اگر ميت وصيت کرده باشد که براى نماز وروزه او اجير بگيرند, بعداز آن که اجير, نماز وروزه او را بطور صحيح بجا آورد, بر پسر بزرگتر چيزى واجب نيست .

مسأله 1404 :

اگر پسربزرگتر بخواهدنماز پدرومادر را بخواند, بايد به تکليف خود عمل کند, مثلا قضاى نماز صبح و مغرب و عشاى مادرش را بايد بلندبخواند.

مسأله 1405 :

کسى که خودش نماز وروزه قضا دارد, اگر نماز وروزه پدر و مادرهم بر او واجب شود, هر کدام را اول بجا آورد صحيح است .

مسأله 1406 :

اگر پسر بزرگتر موقع مرگ پدر يا مادر نابالغ يا ديوانه باشد, وقتى که بالغ شد يا عـاقـل گرديد, بايد نماز و روزه پدر ومادر را قضا نمايد, و چنانچه پيش ازبالغ شدن يا عاقل شدن بميرد, بنابر احتياط مستحب بر پسر دوم است , و مراعات اين احتياط سزاوار است .

مسأله 1407 :

اگر پسر بزرگتر پيش از آن که نماز وروزه پدر يا مادر را قضا کندبميرد, چنانچه بـيـن مـرگ پدر يا مادر ومرگ او بقدرى طول کشيده که مى توانسته قضاى نماز وروزه آنها را بجا آورد, بـر پـسـر دوم چـيزى واجب نيست , و اگر اين مقدارطول نکشيده , قضاى آنها بنابر احتياط مستحب بر پسر دوم است , و مراعات اين احتياط سزاوار است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS