نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله حسین مظاهری)

نماز عید فطر و عید قربان (آیت الله حسین مظاهری)

نماز عيد فطر و قربان

مسأله :

نماز عيد فطر و قربان در زمان حضور امام7 و در زمان غيبت ايشان از مستحبّات مؤکّد است و مى‌توان آن را به جماعت يا فرادى خواند.

مسأله :

وقت‌نماز عيد فطر و قربان از اوّل آفتاب روز عيد است تا ظهرهمان روز.

مسأله :

نماز عيد فطر و قربان دو رکعت است که در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره، بايد پنج تکبير بگويد، و بعد از هر تکبير يک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبير ديگرى بگويد و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخيزد و در رکعت دوّم چهار تکبير بگويد و بعد از هر تکبير قنوت بخواند و تکبير پنجم را بگويد و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد.

مسأله :

در قنوت نماز عيد فطر و قربان هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است ولى بهتر است اين دعا را بخوانند:

»اَللَّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ وَ اَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوى وَ الْمَغْفِرَةِ اَسْأَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْيَومِ الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمينَ عيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَةً وَ مَزيداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَيْرٍ اَدْخَلْتَ فيهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ اَللَّهُمَّ اِنّى اَسْأَلُکَ خَيْرَ ما سَأَلَکَ بِهِ عِبادُکَ الصَّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الُْمخْلَصُونَ«.

{P - خداوندا اى اهل بزرگى و بزرگوارى و اى اهل بخشش و جبروت و اى اهل چشم پوشى و مهربانى و اى اهل پرهيزگارى و گذشت، از تو سوال مى‌کنم به حقّ اين روز - که آن را براى مسلمانان عيد قرار دادى و براى محمدصلى الله وعليه وآله وسلم ذخيره و شرف و بزرگوارى و فزونى مقرر داشتى - که بر محمد و آل محمد درود فرستى و مرا در هر خيرى - که آنان را داخل کرده‌اى - داخل فرمايى و از هر بدى - که آنان را خارج نموده‌اى - خارج فرمايى. بار الها به تحقيق از تو سوال مى‌کنم بهترين چيزى را که بندگان صالح تو در خواست کردند و به تو پناه مى‌برم از آنچه که آنان به تو پناه بردند. P}

مسأله :

بايد بعد از نماز عيد فطر و قربان، اگر به جماعت خوانده مى‌شود، دو خطبه نظير خطبه‌هاى نماز جمعه خوانده شود.

مسأله :

نماز عيد سوره مخصوصى ندارد ولى بهتر است که در رکعت اوّل آن سوره شمس (سوره 91) و در رکعت دوّم سوره غاشيه (سوره 88) را بخوانند يا در رکعت اوّل سوره اعلى (سوره 87) و در رکعت دوّم سوره شمس را بخوانند.

مسأله :

بعد از نماز مغرب و عشاء شب عيد فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عيد و نيز بعد از نماز عيد فطر مستحب است اين تکبيرها را بگويد:

»اَللَّهُ اَکْبَرُ اَللَّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ اَکْبَرُ اَللَّهُ اَکْبَرُ وَللَّهِِالْحَمْدُ اَللَّهُ‌اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا«.

مسأله :

مستحب است انسان در عيد قربان بعد از ده نماز که اوّل آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است تکبيرهايى را که در مسأله پيش گفته شد بگويد و بعد از آن بگويد:

»اَللَّهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهيمَةِ الْاَنْعامِ وَالْحَمْدُللَّهِِ عَلى ما اَبْلانا«.

ولى اگر عيد قربان را در منى باشد، مستحب است بعد از پانزده نماز که اوّل آنها نماز ظهر روز عيد و آخر آنها نماز صبح روز سيزدهم ذى‌حجّه است، اين تکبيرها را بگويد.

مسأله :

در نماز عيد فطر و قربان، دوازده مورد مستحب است:

1 - نماز را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند.

2 - پيش از نماز غسل کنند.

3 - عمامه سفيدى بر سر بگذارند.

4 - دعاهايى که پيش از نماز و بعد از آن در کتابهاى دعا ذکر شده، بخوانند.

5 - در مکّه، نماز را در مسجد الحرام و در غير مکّه ،در صحرا بخوانند و اگر صحرا نمى‌روند، زير آسمان بخوانند.

6 - نماز را روى زمين بدون فرش بخوانند.

7 - پياده و پابرهنه و با وقار به نماز عيد بروند.

8 - از غير آن راهى که رفته‌اند، برگردند.

9 - براى قبولى اعمال برادران و خواهران دينى خود دعا کنند.

10 - در حال گفتن تکبيرها دستها را بلند کنند.

11 - نماز را بلند بخوانند.

12 - تناول کردن مقدار کمى از تربت حضرت سيّد الشهداء7 - که براى هر دردى شفاست - .

البته در نماز عيد فطر، يک مورد ديگر نيز مستحبّ است و آن اينکه پيش از نماز، »زکات فطره« را بدهند و افطار کنند و بهتر است افطار با خرما يا شيرينى ديگرى باشد.

مسأله :

ظن و شک و سهو در نماز عيد فطر و قربان حکم ظن و شک و سهو در نمازهاى مستحبّى را دارد.

مسأله :

در نماز عيد هم مثل نمازهاى ديگر مأموم بايد غير از حمد و سوره چيزهاى ديگر نماز را خودش بخواند.

مسأله :

اگر مأموم موقعى برسد که امام مقدارى از تکبيرها را گفته، بعد از آنکه امام به رکوع رفت بايد آنچه از تکبيرها و قنوتها را که با امام نگفته خودش بگويد، و اگر در هر قنوت يک »سبحان‌اللَّه« يا يک »الحمدللَّه« بگويد کافيست.

مسأله :

اگر در نماز عيد موقعى برسد که امام در رکوع است مى‌تواند نيّت کند و تکبير اوّل نماز را بگويد و به رکوع رود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS