1- شک در چیزی که محل آن گذشته است (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

1- شک در چیزی که محل آن گذشته است (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

1 - شک در چيزى که محل آن گذشته است

مسأله 1177 :

اگر در بين نماز شک کند که يکى از کارهاى واجب آن را انجام داده يانه , مثلا شک کند که حمد خوانده يا نه , چنانچه مشغول کارى که بعد از آن است نشده , بايد آنچه را که در انجام آن شک کرده بجا آورد.

و اگر مشغول کارى که بعد ازآن است شده , به شک خود اعتنا نکند.

مسأله 1178 :

اگر در بين خواندن آيه اى شک کند که آيه پيش را خوانده يا نه , ياوقتى آخر آيه را مى خواند شک کند که اول آن را خوانده يا نه , به شک خود اعتنانکند.

مسأله 1179 :

اگر بعد از رکوع يا سجود شک کند که کارهاى واجب آن , مانند ذکروآرام بودن بدن را انجام داده يا نه , بايد به شک خود اعتنا نکند.

مسأله 1180 :

اگر در حالى که به سجده مى رود شک کند که رکوع کرده يا نه , ياشک کند که بعد از رکوع ايستاده يا نه , به شک خود اعتنا نکند.

مسأله 1181 :

اگر در حال برخاستن شک کند که سجده را بجا آورده يا نه , بايدبرگردد و بجا آورد, واگر شک کند تشهد را بجا آورده يا نه احتياطا به قصد رجا بجاآورد.

مسأله 1182 :

کـسـى کـه نشسته يا خوابيده نماز مى خواند, اگر موقعى که حمد ياتسبيحات مـى خواند, شک کند که سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه , بايد به شک خود اعتنا نکند.

و اگر پيش از آن کـه مـشـغول حمد يا تسبيحات شود, شک کند که سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه , بايد بجا آورد.

مسأله 1183 :

اگر شک کند که يکى از رکنهاى نماز را بجا آورده يا نه , چنانچه مشغول کارى که بـعد از آن است نشده , بايد آن را بجا آورد, مثلا اگر پيش از خواندن تشهد, شک کند که دو سجده را بجا آورده يا نه , بايد بجا آورد.

و چنانچه بعد يادش بيايد که آن رکن را بجا آورده بوده , چون رکن زياد شده نماز باطل است .

مسأله 1184 :

اگر شک کند عملى را که رکن نيست بجا آورده يا نه , چنانچه مشغول کارى که بـعـد از آن اسـت نشده , بايد آن را بجا آورد, مثلا اگر پيش از خواندن سوره , شک کند که حمد را خـوانده يا نه , بايد حمد را بخواند.

و اگر بعد از انجام آن يادش بيايد که آن را بجا آورده بوده , چون رکن زياد نشده نماز صحيح است .

مسأله 1185 :

اگر شک کند که رکنى را بجا آورده يانه , چنانچه مشغول تشهد است , اگر شک کـند که دو سجده را بجا آورده يا نه , بايد به شک خود اعتنا نکند, و اگريادش بيايد که آن رکن را بجا نياورده , در صورتيکه مشغول رکن بعد نشده بايد آن رابجا آورد, و اگر مشغول رکن بعد شده نـمـاز باطل است , مثلا اگر پيش از رکوع رکعت بعد يادش بيايد که دو سجده را بجا نياورده بايد بجا آورد, و اگر در رکوع يا بعد از آن يادش بيايد نماز باطل است .

مسأله 1186 :

اگر شک کند عملى را که رکن نيست بجا آورده يا نه , چنانچه مشغول کارى که بعد از آن است شده , بايد به شک خود اعتنا نکند, مثلا موقعى که مشغول خواندن سوره است , اگر شـک کند که حمد را خوانده يا نه , بايد به شک خود اعتنا نکند.

و اگر بعد يادش بيايد که آن را بجا نـياورده , در صورتى که مشغول رکن بعد نشده , بايد بجا آورد.

و اگر مشغول رکن بعد شده , نماز صـحـيح است , بنا براين اگر مثلا در قنوت يادش بيايد که حمد را نخوانده , بايد بخواند و اگر در رکوع يادش بيايد نماز صحيح است .

مسأله 1187 :

اگر شک کند که سلام نماز را گفته يا نه , چنانچه مشغول تعقيب نمازيا مشغول نماز ديگر شده , يا بواسطه انجام کارى که نماز را بهم مى زند, از حال نمازگزار بيرون رفته , بايد به شک خود اعتنا نکند.

و اگر پيش از اينها شک کند بايدسلام را بگويد.

و اگر شک کند سلام نماز را درست گفته يا نه اعتنا نکند, هر چندوارد عمل ديگر نشده باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 
Powered by TayaCMS