اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

اجیر گرفتن برای نماز (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

اجير گرفتن براى نماز

مسأله 1542 :

بعد از مرگ انسان، مىشود براى نماز و عبادتهاى ديگر او که در زندگى بجا نياورده، ديگرى را اجير کنند، يعنى به او مزد دهند که آنها را بجا آورد. و اگر کسى بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.

مسأله 1543 :

انسان مىتواند براى بعضى از کارهاى مستحبى مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان عليهم السلام، از طرف زندگان اجير شود، و نيز مىتواند کار مستحبى را انجام دهد، و ثواب آنرا براى مردگان يا زندگان هديه نمايد.

مسأله 1544 :

کسى که براى نماز قضاى ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روى تقليد صحيح بداند. يا آن که عمل باحتياط کند در صورتى که موارد احتياط را کاملا بداند.

مسأله 1545 :

اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد ولازم نيست اسم او را بداند، پس اگر نيت کند از طرف کسى نماز مىخوانم که براى او اجير شده ام کافيست.

مسأله 1546 :

اجير بايد عمل را بقصد آنچه در ذمه ميت است بجا آورد و اگر عملى را انجام دهد و ثواب آن را براى او هديه کند کافى نيست.

مسأله 1547 :

بايد کسى را اجير کنند که اطمينان داشته باشند عمل را انجام مىدهد.

مسأله 1548 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند، اگر بفهمند که عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرند.

مسأله 1549 :

هر گاه شک کند که اجير عمل را انجام داده يا نه، همينکه مورد اطمينان باشد و بگويد انجام داده ام کافى است. و همچنين اگر شک کند که عمل او صحيح بوده يا نه، بنابر صحت آن بگذارد.

مسأله 1550 :

کسى که عذرى دارد مثلا با تيمم يا نشسته نماز مىخواند نمىشود براى نمازهاى ميت اجير کرد، اگر چه نماز ميت هم همان طور قضا شده باشد.

مسأله 1551 :

مرد براى زن و زن براى مرد مىتواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد اجير بتکليف خود عمل نمايد.

مسأله 1552 :

در قضاى نمازهاى ميت ترتيب واجب نيست مگر در نمازهائى که اداء آنها ترتيب دارد مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يک روز چنان که سابقا گذشت.

مسأله 1553 :

اگر با اجير شرط کنند که عمل را بطور مخصوصى انجام دهد بايد همان طور بجا آورد، و اگر با او شرط نکنند، بايد در آن عمل بتکليف خود رفتار نمايد، واحتياط مستحب آنست که از وظيفه خودش وميت هر کدام که باحتياط نزديکتر است، بآن عمل کند، مثلا اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تکليف او يک مرتبه است، سه مرتبه بگويد.

مسأله 1554 :

اگر با اجير شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، بايد مقدارى از مستحبات نماز را که معمول است بجا آورد.

مسأله 1555 :

اگر انسان چند نفر را براى نماز قضاى ميت اجير کند، بنابر آنچه در مسأله (1552) گفته شد لازم نيست براى هر کدام آنها وقتى را معين نمايد.

مسأله 1556 :

اگر کسى اجير شود که مثلا در مدت يک سال نمازهاى ميت را بخواند وپيش از تمام شدن سال بميرد، بايد براى نمازهائى که مىدانند بجا نياورده، ديگرى را اجير نمايند، و اگر احتمال مىدهند که بجا نياورده بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرند.

مسأله 1557 :

کسى را که براى نمازهاى ميت اجير کرده اند، اگر پيش از تمام کردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند، اگر قادر بر عمل بوده اجاره صحيح و اجاره کننده مىتواند اجرة المثل باقيمانده را بگيرد يا آن که اجاره را فسخ نموده، و اجرة المثل مقدارى را که بجا آورده کسر و مابقى را بگيرد و اگر قادر نبوده اجاره نسبت بما بعد فوت اجير باطل است و مىتواند اجرة المسماى باقيمانده را گرفته يا آن که اجاره مقدار گذشته را فسخ نموده و اجرة المثل او را بدهد، و اگر شرط نکرده باشند که خودش بخواند بايد ورثه اش از مال او کسى را اجير بگيرند اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزى واجب نيست.

مسأله 1558 :

اگر اجيز پيش از تمام کردن نمازهاى ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بعد از عمل بدستورى که در مسأله قبلى ذکر شد. اگر چيزى از مال او زياد آمد، در صورتىکه وصيت کرده باشد وورثه اجازه بدهند، براى تمام نمازهاى او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS