راه ثابت شدن نجاست (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

راه ثابت شدن نجاست (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

راه ثابت شدن نجاست

مسأله 122 :

نجاست هر چيز از سه راه ثابت مى شود:

اول - آن که خود انسان يقين يا اطمينان کند چيزى نجس است , و اگر گمان داشته باشد چيزى نجس است , لازم نيست از آن اجتناب نمايد , بنابراين غذا خوردن درقهوه خانه ها و مهمانخانه هايى که مردمان لا ابالى و کسانيکه پاکى و نجسى رامراعات نمى کنند در آنها غذا مى خورند, اگر انسان يقين يا اطمينان نداشته باشد,غذايى را که براى او آورده اند نجس است , اشکال ندارد.

دوم - آن که کسى که چيزى در اختيار او است بگويد آن چيز نجس است , مثلاهمسر انسان يا نوکر يا کلفت بگويد: ظرف يا چيز ديگرى که در اختيار او است ,نجس مى باشد.

سـوم - آن کـه دو مـرد عـادل بگويند چيزى نجس است و نيز اگر يک نفر عادل هم بگويد چيزى نجس است بنابر احتياط لازم بايد از آن چيز اجتناب کرد.

مسأله 123 :

اگربواسطه ندانستن مسأله , نجس بودن وپاک بودن چيزى را نداند مثلانداند عرق جنب از حرام پاک است يا نه , بايد مسأله را بپرسد ولى اگر با اين که مسأله رامى داند چيزى را شک کند پاک است يا نه مثلا شک کند آن چيز خون است يا نه , يانداند که خون پشه است يا خون انسان , پاک مى باشد و تحقيق لازم نيست .

مسأله 124 :

چيز نجسى که انسان شک دارد پاک شده يا نه نجس است و چيز پاک را اگر شک کـند نجس شده يا نه , پاک است و اگر هم بتواند نجس بودن يا پاک بودن آن را بفهمد لازم نيست تفحص و تحقيق کند.

مسأله 125 :

اگر بداند يکى از دو ظرفى که از هر دو استفاده مى کند نجس شده ونداند کدام است بايد از هر دو اجتناب کند ولى اگر يکى از دو لباسى که از هر دواستفاده مى کند نجس شده و نداند کدام است مى تواند دو نماز بخواند با هر لباس يک نماز چنانچه مى تواند از هر يک انتفاعات ديـگـر بـبـرد.

بلى اگردر يکى از آنها نمازبخواند نمى تواند به آن اکتفا کند.

و اگر با هر دو لباس رطوبت ملاقات کند محل ملاقات نجس مى شود چنانکه اگر با هردو يک نماز بخواند نمازاو باطل است .

راه نجس شدن چيز پاک (مسأله 126) اگر چيز پاک به چيز نجس برسد و هر دو يا يکى از آنها بطورى ترباشد که ترى يکى به ديگرى برسد چيز پاک نجس مى شود و اگر ترى بقدرى کم باشد که به ديگرى نرسد, چيزى که پاک بوده نجس نمى شود.

مسأله 127 :

اگر چيز پاکى به چيز نجس برسد و انسان شک کند که هر دو يا يکى ازآنها تر بوده يا نه , آن چيز پاک نجس نمى شود.

مسأله 128 :

دو چيزى که انسان نمى داند کدام پاک و کدام نجس است , اگر چيزپاکى با رطوبت به يکى از آنها برسد نجس نمى شود.

مسأله 129 :

زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشد هر قسمتى که نجاست به آن برسد نجس مى شود و جاهاى ديگر آن پاک است و همچنين است خيار وخربزه ومانند اينها.

مسأله 130 :

هرگاه شيره وروغن ومانند اينها طورى باشد که اگر مقدارى از آن رابردارند جاى آن خالى نمى ماند همينکه يک نقطه از آن نجس شد, تمام آن نجس مى شود.

ولى اگر طورى باشد کـه جـاى آن در مـوقـع بـرداشـتن خالى بماند, اگر چه بعدپر شود, فقط جايى که نجاست به آن رسـيده نجس مى باشد.

پس اگر فضله موش درآن بيفتد جايى که فضله افتاده نجس , و بقيه پاک است .

مسأله 131 :

اگر مگس يا حيوانى مانند آن روى چيز نجسى که تر است بنشيندوبعد روى چيز پاکى که آن هم تر است بنشيند چنانچه انسان بداند نجاست همراه آن حيوان بوده , چيز پاک نجس مى شود.

و اگر نداند پاک است .

مسأله 132 :

اگر جايى از بدن که عرق دارد نجس شود وعرق از آنجا بجاى ديگربرود, هر جا که عرق به آن برسد نجس مى شود.

مسأله 133 :

اخلاطى که از بينى يا گلو مى آيد, اگر خون داشته باشد, جايى که خون دارد نجس وبـقـيه آن پاک است .

پس اگر به بيرون دهان يا بينى برسد, مقدارى را که انسان يقين دارد جاى نجس اخلاط به آن رسيده , نجس است و محلى را که شک دارد جاى نجس به آن رسيده يا نه پاک مى باشد.

مسأله 134 :

اگر آفتابه اى را که ته آن سوراخ است روى زمين نجس بگذارند درحالى که آب از آن بـيـرون مـى آيد آب داخل آفتابه نجس نمى شود ولى در حالى که آب از آن بيرون نمى آيد و آب نجس که در زير آن جمع شده بواسطه سوراخ متصل به آب داخل آفتابه باشد آب داخل آنهم نجس مى شود.

مسأله 135 :

اگـر چيزى داخل بدن شود وبه نجاست برسد, در صورتى که بعد ازبيرون آمدن آلـوده بـه نـجـاسـت نباشد پاک است , پس اگر سوزن و چاقو ومانند اينها دربدن فرو رود وبعد از بيرون آمدن , به نجاست آلوده نباشد نجس نيست .

و همچنين است آب دهان وبينى اگر در داخل به خون برسد وبعد از بيرون آمدن به خون آلوده نباشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS