احکام آبها
مسأله 47 :
آب مضاف که معنى آن گفته شد, چيز نجس را پاک نمى کند, وضو وغسل هم با آن باطل است .
مسأله 48 :
آب مـضاف هر قدر زياد باشد, اگر ذره اى نجاست به آن برسد نجس مى شود, بلى نجس شدن آب زياد غير متعارف و هر مايع ديگرى مثل چاههاى نفت محل تامل است .
وآب مضافى که از بالا بافشار روى چيز نجس بريزد, مقدارى که به چيز نجس رسيده نجس و مقدارى که بالاتر از آن اسـت پـاک مـى باشد.
مثلا اگرگلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند, آنچه بدست رسـيـده نجس , و آنچه بدست نرسيده پاک است و همچنين اگر مثل فواره از پايين به بالا با فشار بيرون آيدپايين , بواسطه نجس شدن بالا, نجس نمى شود.
مسأله 49 :
اگر آب مضاف نجس طورى با آب کر يا جارى مخلوط شود که ديگرآب مضاف به آن نگويند پاک مى شود.
مسأله 50 :
آبى که مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه , مثل آب مطلق است , يعنى چيز نـجـس را پـاک مـى کـند, وضو و غسل هم با آن صحيح است و آبى که مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است , يعنى چيز نجس را پاک نمى کند, وضو وغسل هم با آن باطل است .
مسأله 51 :
آبى که معلوم نيست مطلق است يا مضاف ومعلوم نيست که قبلامطلق يا مضاف بوده نـجـاسـت را پـاک نـمـى کند.
وضو و غسل هم با آن باطل است ولى اگر به اندازه کر يا بيشتر باشد ونجاست به آن برسدحکم به نجس بودن آن نمى شود.
مسأله 52 :
آبى که عين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد, اگر چه کر يا جارى باشد نجس مى شود.
ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آب بواسطه نجاستى که بيرون آب است عوض شود مثلا مردارى که پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد نجس نمى شود.
مسأله 53 :
آبى که عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده , چـنـانـچـه به کر يا جارى متصل شود, يا باران بر آن ببارد, يا باد باران رادرآن بريزد, يا آب باران از نـاودان در حـال بـاريدن در آن جارى شود و تغيير آن از بين برود پاک مى شود.
ولى بنابر احتياط واجب بايد آب کر يا جارى يا باران در حال باريدن با آن مخلوط گردد.
مسأله 54 :
اگـر چـيـز نجسى را در کر يا جارى آب بکشند, آبى که بعد از بيرون آوردن , از آن مى ريزد پاک است .
مسأله 55 :
آبى که پاک بوده و معلوم نيست نجس شده باشد يا نه محکوم به طهارت است , و آبى که نجس بوده ومعلوم نيست پاک شده يانه محکوم به نجاست است .
مسأله 56 :
نيمخورده سگ و خوک و کافر, نجس و خوردن آن حرام است ونيمخورده حيوانات حرام گوشت , پاک و خوردن آن مکروه مى باشد.