عده طلاق (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

عده طلاق (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

عده طلاق

مسأله 2519 :

زنى که نه سالش تمام نشده و نيز زن يائسه عده ندارد, يعنى : اگرچه شوهرش با او نزديکى کرده باشد, بعد از طلاق مى تواند فورا شوهر کند.

مسأله 2520 :

زنـى کـه نـه سـالش تمام شده و يائسه نيست , و شوهرش با او نزديکى کند اگر طـلاقش دهد, بعد از طلاق بايد عده نگهدارد يعنى : بعد از آن که در پاکى طلاقش داد, ومقدارى هر چند کم باشد بعد از طلاق پاک بود, بقدرى صبر کند که دو بار حيض ببيند و پاک شود, وهمين کـه حيض سوم را ديد عده او تمام مى شود ومى تواند شوهر کند, ولى اگر بعد از عقد با او نزديکى نکرده باشد و طلاقش بدهدعده ندارد يعنى : مى تواند بعد از طلاق فورا شوهر کند.

مسأله 2521 :

زنـى کـه حـيض نمى بيند, اگر در سن زنانى باشد که حيض مى بينند,چنانچه شوهرش او را طلاق دهد,بايد بعد از طلاق سه ماه عده نگهدارد .

مسأله 2522 :

زنى که عده او سه ماه است , اگر اول ماه طلاقش بدهند, بايد سه ماه هلالى يعنى : از موقعى که ماه ديده مى شود, تا سه ماه عده نگهدارد.

و اگر در بين ماه طلاقش بدهند, بايد باقى مـاه را بـا دو مـاه بعد از آن , و نيز کسرى ماه اول را از ماه چهارم عده نگهدارد تا سه ماه تمام شود, مثلا اگر غروب روز بيستم ماه طلاقش بدهند, و آن ماه بيست ونه روز باشد, بايد نه روز باقى ماه را با دو ماه بعد از آن وبيست روز از ماه چهارم عده نگهدارد, و احتياط مستحب آن است که از ماه چهارم بيست و يک روز عده نگهدارد, تا با مقدارى که از ماه اول عده نگهداشته سى روزشود.

مسأله 2523 :

اگر زن آبستن را که حملش از شوهرش است طلاق دهند, عده اش تا دنيا آمدن , يا سـقـط شـدن بچه او است , بنابراين اگر مثلا يک ساعت بعد از طلاق بچه او به دنيا بيايد, عده اش تـمام مى شود, و اگر حمل از شوهرش نباشد خواه از زناباشد يا از شبهه , به وضع حمل عده طلاق تمام نمى شود, بلى عده وطى به شبهه به وضع حمل تمام مى شود, و زنا عده ندارد.

مسأله 2524 :

زنى که نه سالش تمام شده و يائسه نيست , اگر متعه شود مثلا يک ماهه يا يک ساله شـوهـر کـند, چنانچه شوهرش با او نزديکى نمايد, و مدت آن زن تمام شود, يا شوهر مدت را به او ببخشد, بايد عده نگهدارد, پس اگر حيض مى بيند, واجب است به مقدار دو حيض عده نگهدارد, و اگـر حيض نمى بيند, بايدچهل وپنج روز از شوهر کردن خوددارى نمايد و اگر آبستن باشد بنابر احتياط لازم هر کدام از زائيدن و چهل و پنج روز را که بيشتر است عده قرار دهد.

مسأله 2525 :

ابتداى عده طلاق از موقعى است که خواندن صيغه طلاق تمام مى شود, چه زن بداند طلاقش داده اند, يا نداند, پس اگر بعد از تمام شدن عده بفهمد که او را طلاق داده اند, لازم نيست دوباره عده نگهدارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS