شرایط معامله سلف (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

شرایط معامله سلف (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

شرايط معامله سلف

مسأله 2120 :

معامله سلف شش شرط دارد: اول - خصوصياتى را که قيمت جنس بواسطه آنها فـرق مى کند معين نمايند ولى دقت زياد هم لازم نيست , همين قدر که مردم بگويند: خصوصيات آن معلوم شده کافيست , پس معامله سلف در نان وگوشت وپوست حيوان ومانند اينها که نمى شود خـصـوصياتشان را کاملا معين کردباطل است .

دوم - پيش از آن که خريدار وفروشنده از هم جدا شـونـد, خـريدار تمام قيمت را بفروشنده بدهد, يا بمقدار پول آن از فروشنده طلبکار باشد وطلب خـود رابـابـت قـيـمت جنس حساب کند و او قبول نمايد وچنانچه مقدارى از قيمت آن رابدهد, اگـرچـه معامله به آن مقدار صحيح است , ولى فروشنده مى تواند معامله همان مقدار را بهم بزند.

سـوم - مـدت را کـامـلا معين کنند, و اگر مثلا بگويد تا اول خرمن جنس را تحويل مى دهم چون مدت کاملا معلوم نشده معامله باطل است .

چهارم - وقتى را براى تحويل جنس معين کنند که در آنـوقـت , جـنـس بقدرى کمياب نباشد که فروشنده نتواند آن را تحويل دهد.

پنجم - جاى تحويل جـنـس را مـعـيـن نمايند, ولى اگر از حرفهاى آنان جاى آن معلوم باشد, لازم نيست اسم آنجا را بـبـرنـد.

ششم - وزن يا پيمانه آن را معين کنند وجنسى را هم که معمولا با ديدن معامله مى کنند اگـر سلف بفروشند اشکال ندارد, ولى بايد مثل بعضى از اقسام گردو و تخم مرغ تفاوت افراد آن بقدرى کم باشد که مردم به آن اهميت ندهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS