خرید و فروش میوه ها (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

خرید و فروش میوه ها (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

خريد و فروش ميوه ها

مسأله 2107 :

فـروش ميوه اى که گل آن ريخته ودانه بسته , پيش از چيدن صحيح است و نيز فروختن غوره بر درخت اشکال ندارد.

مسأله 2108 :

اگر بخواهند ميوه اى را که بر درخت است , پيش از آن که دانه ببنددوگلش بريزد بفروشند, بايد او را به تبع چيزى از حاصل زمين مانند سبزيها بفروشندو همچنين است حکم بنابر احـتـيـاط لازم اگـر ميوه بيش از يک سال را بفروشند, بلى اگر با مشترى شرط کنند که ميوه را پيش از دانه بستن بچيند, بدون ضميمه معامله صحيح است .

مسأله 2109 :

اگـر خرمايى را که زرد يا سرخ شده , بر درخت بفروشند اشکال ندارد, ولى نبايد عـوض آن را خرما بگيرند, اما اگر کسى يک درخت خرما در خانه ياباغ کس ديگر داشته باشد, در صـورتى که مقدار آن را تخمين بزنند و صاحب درخت آن را به صاحب خانه يا باغ بفروشد و عوض آن را از خـرماى غير از آن درخت بگيرد چنانچه خرمايى را که مى گيرد کمتر يا زيادتر از مقدارى که تخمين زده اند نباشد اشکال ندارد.

مسأله 2110 :

فروختن خيار و بادنجان و سبزيها و مانند اينها که سالى چند مرتبه چيده مى شود, در صـورتـى که ظاهر و نمايان شده باشد و معين کنند که مشترى درسال چند دفعه آن را بچيند اشکال ندارد.

مسأله 2111 :

اگر خوشه گندم وجو را بعد از آن که دانه بسته , به چيز ديگرى غيرگندم وجو بفروشد اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS