احکام حجر (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام حجر (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

احکام حجر

کسانى که نمى توانند در مال خود تصرف کنند

مسأله 2260 :

بچه اى که بالغ نشده شرعا نمى تواند در مال خود تصرف کند ونشانه بالغ شدن در زن و مرد يکى از سه چيز است : اول - تمام شدن پانزده سال قمرى در مرد و نه سال قمرى در زن .

دوم - روييدن موى درشت زير شکم بالاى عورت .

سوم - بيرون آمدن منى .

مسأله 2261 :

روييدن موى درشت در صورت وپشت لب و در سينه وزير بغل ودرشت شدن صدا ومانند اينها نشانه بالغ شدن نيست , مگر آن که انسان بواسطه اينها به بالغ شدن يقين کند.

مسأله 2262 :

ديوانه و سفيه يعنى : کسى که مال خود را در کارهاى بيهوده مصرف مى کند وکسى کـه بـواسـطـه افـلاس حاکم شرع او را از تصرف در مالش منع کرده باشدنمى توانند در مال خود تصرف نمايند.

مسأله 2263 :

کسى که گاهى عاقل وگاهى ديوانه است , تصرفى که موقع ديوانگى در مال خود مى کند صحيح نيست .

مسأله 2264 :

انـسـان مى تواند در مرضى که به آن مرض از دنيا مى رود, هر قدر ازمال خود را بمصرف خود وعيال ومهمان وکارهايى که اسراف شمرده نمى شودبرساند و نيز اگر مال خود را به قـيـمت بفروشد, يا اجاره دهد اشکال ندارد بلکه اگرمثلا مال خود را به کسى ببخشد يا ارزانتر از قـيمت بفروشد بنابر اقوى تصرف اوصحيح است اگرچه در تمام مال باشد و محتاج به اجازه ورثه نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام حجر

No image

احکام حجر

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS