ارث دسته سوم (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

ارث دسته سوم (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

ارث دستـــه سوم

مسأله 2763 :

دسته سوم عمو و عمه و دائى و خاله و اولاد آنان است به تفصيلى که گفته شد که اگر از طبقه اول و دوم کسى نباشد، اينها ارث مى برند.

مسأله 2764 :

اگر وارث ميت فقط يک عمو يا يک عمه است، چه پدر و مادرى باشد يعنى با پدر ميت از يک پدر و مادر باشد، يا پدرى باشد يا مادرى، همه مال به او مى رسد و اگر چند عمو يا چند عمه باشند و همه پدر و مادرى، يا همه پدرى باشند، مال بطور مساوى بين آنان قسمت مى شود و اگر عمو و عمه هر دو باشند و همه پدر و مادرى يا همه پدرى باشند، عمو دوبرابر عمه مى برد، مثلاً اگر وارث ميت دو عمو و يک عمه باشد، مال را پنج قسمت مى کنند، يک قسمت را به عمه مى دهند و چهار قسمت را عموها بطور مساوى بين خودشان قسمت مى کنند.

مسأله 2765 :

اگر وارث ميت فقط چند عموى مادرى يا چند عمه مادرى باشد، مال بطور مساوى بين آنان قسمت مى شود. و همچنين است اگر وارث عمو و عمه مادرى باشد بنابر اشهر و احتياط آنست که در تقسيم با يکديگر صلح نمايند.

مسأله 2766 :

اگر وارث ميت عمو و عمه باشد و بعضى پدرى و بعضى مادرى و بعضى پدر و مادرى باشند، عمو و عمه پدرى ارث نمى برد، پس اگر ميت يک عمو يا يک عمه مادرى دارد، مال را شش قسمت مى کنند، يک قسمت را به عمو يا عمه مادرى و بقيه را به عمو و عمه پدر و مادرى مى دهند و عموى پدر و مادرى دوبرابر عمه پدر و مادرى مى برد، و اگر هم عمو و هم عمه مادرى دارد، مال را سه قسمت مى کنند دو قسمت را به عمو و عمه پدر و مادرى مى دهند و عمو دوبرابر عمه مى برد و يک قسمت را به عمو و عمه مادرى مى دهند که به طور مساوى بين خودشان قسمت مى کنند بنابر مشهور، و احتياط آنست که در تقسيم با يکديگر صلح کنند.

مسأله 2767 :

اگر وارث ميت فقط يک دائى، يا يک خاله باشد، همه مال به او مى رسد و اگر هم دائى و هم خاله باشد و همه پدر و مادرى، يا پدرى، يا مادرى باشند، مال بطور مساوى بين آنان قسمت مى شود بنابر اجماع منقول، و احتياط آنست که در تقسيم با يکديگر صلح کنند.

مسأله 2768 :

اگر وارث ميت فقط يک دائى، يا يک خاله مادرى، و دائى و خاله پدر و مادرى و دائى و خاله پدرى باشد، دائى و خاله پدرى ارث نمى برد، و مال را شش قسمت مى کنند، يک قسمت را به دائى يا خاله مادرى و بقيه را به دائى و خاله پدر و مادرى مى دهند و احتياط آنست که در تقسيم با يکديگر صلح کنند.

مسأله 2769 :

اگر وارث ميت فقط دائى و خاله پدرى، و دائى و خاله مادرى و دائى و خاله پدر و مادرى باشد، دائى و خاله پدرى ارث نمى برد، و بايد مال را سه قسمت کنند، يک قسمت آنرا دائى و خاله مادرى بطور مساوى بين خودشان قسمت نمايند و بقيه را به دائى و خاله پدر و مادرى بدهند و احتياط آنست که در تقسيم آن با يکديگر صلح کنند.

مسأله 2770 :

اگر وارث ميت يک دائى يا يک خاله و يک عمو يا يک عمه باشد مال را سه قسمت مى کنند، يک قسمت را دائى يا خاله و بقيه را عمو يا عمه مى برد.

مسأله 2771 :

اگر وارث ميت يک دائى يا يک خاله و عمو و عمه باشد، چنانچه عمو و عمه، پدر و مادرى يا پدرى باشند، مال را سه قسمت مى کنند، يک قسمت را دائى يا خاله مى برد و از بقيه دو قسمت به عمو و يک قسمت به عمه مى دهند، بنابراين اگر مال را نه قسمت کنند سه قسمت رابه دائى يا خاله و چهار قسمت را به عمو و دو قسمت را به عمه مى دهند.

مسأله 2772 :

اگر وارث ميت يک دائى يا يک خاله و يک عمو يا يک عمه مادرى و عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى باشد، مال را سه قسمت مى کنند، يک قسمت آنرا به دائى يا خاله مى دهند و دو قسمت باقيمانده را شش قسمت مى کنند، يک قسمت را به عمو يا عمه مادرى و بقيه را به عمو و عمه پدرى و مادرى يا پدرى مى دهند و عمو دوبرابر عمه مى برد. بنابراين اگر مال را نه قسمت کنند، سه قسمت را به دائى يا خاله و يک قسمت را به عمو يا عمه مادرى و پنج قسمت ديگر را به عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى مى دهند.

مسأله 2773 :

اگر وارث ميت يک دائى يا يک خاله و عمو و عمه مادرى و عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى باشد، مال را سه قسمت مى کنند يک قسمت را دائى يا خاله مى برد و دو قسمت باقيمانده را سه سهم مى کنند، يک سهم آنرا بطور مساوى بين عمو و عمه مادرى قسمت مى کنند بنابر مشهور و احوط آنست که در تقسيم آن با يکديگر صلح نمايند و دو سهم ديگر را بين عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى قسمت مى نمايند و عمو دوبرابر عمه مى برد. بنابراين اگر مال را نه قسمت کنند، سه قسمت آن، سهم خاله يا دائى و دو قسمت سهم عمو و عمه مادرى و چهار قسمت سهم عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى مى باشد.

مسأله 2774 :

اگر وارث ميت چند دائى و چند خاله باشد که همه پدر و مادرى يا پدرى يا مادرى باشند و عمو و عمه هم داشته باشد، مال سه سهم مى شود، دو سهم آنرا به دستورى که در مسأله پيش گفته شد، عمو و عمه بين خودشان قسمت مى کنند و يک سهم آنرا دائى ها و خاله ها بطورى که سابقاً بيان شد بين خودشان قسمت مى نمايند.

مسأله 2775 :

اگر وارث ميت دائى يا خاله مادرى و چند دائى و خاله پدر و مادرى يا پدرى، و عمو و عمه باشد، مال سه سهم مى شود، دو سهم آنرا به دستورى که سابقاً گفته شد عمو و عمه بين خودشان قسمت مى کنند، پس اگر ميت يک دائى يا يک خاله مادرى دارد، يک سهم ديگر آنرا شش قسمت مى کنند، يک قسمت را به دائى يا خاله مادرى مى دهند و بقيه را به دائى و خاله پدر و مادرى يا پدرى مى دهند، که بنابر احتياط بايد در تقسيم آن با هم صلح کنند. و اگر چند دائى مادرى يا چند خاله مادرى يا هم دائى مادرى و هم خاله مادرى دارد آن يک سهم را سه قسمت مى کنند، يک قسمت را دائى ها و خاله هاى مادرى بطور مساوى بين خودشان قسمت مى کنند و بقيه را به دائى و خاله پدر و مادرى و يا پدرىمى دهند که بنابر احتياط در تقسيم آن با هم صلح مى کنند.

مسأله 2776 :

اگر ميت عمو و عمه و دائى و خاله نداشته باشد، مقدارى که به عمو و عمه مى رسد، به اولاد آنان و مقدارى که به دائى و خاله مى رسد به اولاد آنان داده مى شود.

مسأله 2777 :

اگر وارث ميت عمو و عمه و دائى و خاله پدر، و عمو و عمه و دائى و خاله مادر او باشند، مال سه سهم مى شود يک سهم آنرا عمو و عمه و دائى و خاله مادر ميت مى برند و دو سهم ديگر آنرا سه قسمت مى کنند يک قسمت را دائى و خاله پدر ميت مى برند و دو قسمت ديگر آنرا به عمو و عمه پدر ميت مى دهند و عمو دوبرابر عمه مى برد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS