احکام مساقات و مغارسه (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام مساقات و مغارسه (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام مساقات و مغارسه

مسأله 2246 :

اگـر انسان با کسى به اين قسم اتفاق ببندد , که مثلا درختهاى ميوه اى را که ميوه آن مال خود او اسـت , يا اختيار ميوه هاى آن با او است تا مدت معينى به آن کس واگذار کند که تربيت نمايد و آب دهد و به مقدارى که قرار مى گذارند از ميوه آن بردارد , اين معامله را مساقات مى گويند.

مسأله 2247 :

مـعامله مساقات در درختهايى که ميوه نمى دهد , در صورتى که حاصل ديگرى داشته باشد , مثل برگ و گل که داراى ماليت قابل توجهى باشد - مانند درخت حنا که از برگ آن استفاده مى کنند - صحيح است .

مسأله 2248 :

در مـعـامـلـه مـساقات لازم نيست صيغه بخوانند بلکه اگر صاحب درخت به قصد مساقات آن را واگذار کند و کسى که کار مى کند به همين قصد مشغول کار شود , معامله صحيح است .

مسأله 2249 :

مـالـک و کـسـى کـه تربيت درخت ها را به عهده مى گيرد , بايد بالغ و عاقل باشند و کسى آنها را مجبور نکرده باشد , و نيز بايد سفيه نباشند يعنى مال خود را در کارهاى بيهوده مصرف نکنند , و هم چنين مالک نبايد مفلس باشد ولى اگر باغبان مفلس باشد در صورتى که مساقات مستلزم تصرف او در اموالى که از تصرف در آنها منع شده نباشد , اشکال ندارد.

مسأله 2250 :

مـدت مـساقات بايد معلوم باشد , و بايد مدت به قدرى باشد که در آن مدت به دست آمدن حاصل مـمکن باشد , و اگر اول آن را معين کنند و آخر آن را موقعى قرار دهند که حاصل به دست مى آيد صحيح است .

مسأله 2251 :

بـايـد سـهـم هر کدام نصف يا ثلث حاصل و مانند اينها باشد و اگر قرار بگذارند که مثلا صد من از ميوه ها مال مالک و بقيه مال کسى باشد که کار مى کند معامله باطل است .

مسأله 2252 :

لازم نيست قرار معامله مساقات را پيش از ظاهر شدن حاصل بگذارند , بلکه اگر بعد از ظاهر شدن هم بگذارند , چنانچه کارى مانده باشد که براى زيادى حاصل يا بهتر شدن آن يا سالم ماندنش از آفات لازم باشد , معامله صحيح است ولى اگر اين چنين کارى باقى نمانده باشد , هر چند کارى که مانند آبيارى که براى تربيت درخت لازم است يا چيدن ميوه يا نگهدارى از آن باقى مانده باشد , صحت معامله محل اشکال است .

مسأله 2253 :

معامله مساقات در بوته خربزه و خيار و مانند اينها بنابر اظهر صحيح است .

مسأله 2254 :

درختى که از آب باران يا رطوبت زمين استفاده مى کند و به آبيارى احتياج ندارد , اگر به کارهاى ديگر مانند آنچه در مسأله ( 2252 ) گذشت محتاج باشد , معامله مساقات در آن صحيح است .

مسأله 2255 :

دو نـفـرى کـه مـسـاقات کرده اند , با رضايت يکديگر مى توانند معامله را بهم بزنند , و نيز اگر در ضـمـن قـرارداد مساقات شرط کنند که هر دو يا يکى از آنان حق بهم زدن معامله را داشته باشند , مطابق قـرارى کـه گذاشته اند بهم زدن معامله اشکال ندارد , و اگر در ضمن معامله مساقات شرطى کنند و آن شرط عملى نشود , کسى که براى نفع او شرط کرده اند , مى تواند معامله را بهم بزند.

مسأله 2256 :

اگر مالک بميرد , معامله مساقات به هم نمى خورد و ورثه اش به جاى او هستند.

مسأله 2257 :

اگر کسى که تربيت درختها به او واگذار شده بميرد , چنانچه در عقد , قيد و شرط نکرده باشند که خودش آنها را تربيت کند , ورثه اش به جاى او هستند و چنانچه خودشان عمل را انجام ندهند و اجير هم نگيرند حاکم شرع از مال ميت اجير مى گيرد , و حاصل را بين ورثه ميت و مالک قسمت مى کند و اگر در معامله قيد کرده باشند که خود او درختها را تربيت نمايد , با مردن او معامله بهم مى خورد.

مسأله 2258 :

اگـر شـرط کـند که تمام حاصل براى مالک باشد , مساقات باطل است , ولى در عين حال حاصل مال مالک مى باشد , و کسى که کار مى کند نمى تواند مطالبه اجرت نمايد , ولى اگر باطل بودن مساقات به جـهـت ديگر باشد , مالک بايد مزد آبيارى و کارهاى ديگر را به مقدار معمول به کسى که درختها را تربيت کـرده بـدهـد , ولـى اگر مقدار معمول بيشتر از مقدار قرارداد باشد , و او از آن اطلاع داشته باشد , دادن زيادى لازم نيست .

مسأله 2259 :

مـغـارسه آن است که زمين را به ديگرى واگذار کند که در آن درخت بکارد , و آنچه عمل مى آيد مـال هر دو باشد , و اين معامله بنابر اظهر صحيح است هر چند احتياط در ترک آن است ولى براى رسيدن به نتيجه آن مى توان معامله اى انجام داد که بى اشکال صحيح است , مثلا دو طرف به اين نحو با هم صلح و سـازش کـنـند , يا اين که در نهالها با هم شريک شوند , سپس باغبان خود را به مالک زمين براى کاشتن و تربيت و آبيارى سهم او در مدت زمانى معين به نصف منافع زمين اجاره دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....

پر بازدیدترین ها

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS