مسائل اجتماعى اسلام (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مسائل اجتماعى اسلام (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

مسائل اجتماعى اسلام

مسأله 2871 :

تحصيل اعتقاد به اصول دين ومبانى اسلام بر هر مسلمان , واجب است .

مسأله 2872 :

ياد گرفتن و ياد دادن علوم و صنايعى که مورد احتياج عموم است وهمچنين علوم و صـنـايعى که سبب قوت و شوکت جامعه مسلمين , و برترى قواى دفاعى آنها بر کفار مى شود, بر هـمه واجب موکد است به وجوب کفايى و بايدمسلمانان بنحوى قوى شوند که قطع طمع کفار را از بلاد و نواميس و اعراض واموال و معادن و ثروت خود بنمايند.

مسأله 2873 :

از مهمترين مطالب اسلامى , توجه به وضع تعليم و تربيت فرزندان و مراقبت در حسن ترقى و تکامل علمى و تربيتى آنها است .

مسأله 2874 :

فرستادن فرزندان به دبستانها و دبيرستانها و کودکستانهايى که اسلاميت و امانت و عـلاقه مندى موسس و معلمان آنها به سنن اسلامى محرز وشناخته نشده و معرض انحراف فکر و عقيده و فساد اخلاق باشد, جايز نيست .

مسأله 2875 :

کفار حق ندارند در بلاد اسلام , مدرسه داير کنند وتعليم و تربيت اطفال مسلمانان را عـهـده دار شـونـد, و جـايـز نـيـست مسلمانان فرزندان خود را به مدارس و کودکستانهاى آنها بفرستند.

مسأله 2876 :

تـاسـيس مدارس مختلط بصورتى که سنن اسلامى در ارتباط با بانوان و مردان رعايت نشود اعم از ابتدايى و عالى و تدريس در آن مدارس و همکارى باآنها و فرستادن فرزندان به آن مـدارس و مـدارسـى کـه در بـرنـامه هاى تعليماتى آنهاتعليم کارهاى حرام مثل خواندن غنا و نواختن آلات موسيقى باشد جايز نيست وبايد مدارس و مراکز تعليم و تربيت و همه موسسات کار و عـمـل مـسـلمانان مثل کل جامعه آنها شخصيت اسلامى و تعهد به رعايت مقررات اسلامى داشته باشند.

مسأله 2877 :

بـر مـسـلـمـانان واجب است در صورتى که در کشورى باشند که درمدارس و دانـشـگـاه ها و دانشکده هاى علوم و صنايع مورد احتياج عموم , آداب وسنن واحکام اسلام رعايت نـمـى شـود ويابمقدار کافى مدارس اسلامى وجود ندارد,خودشان مستقيما به تاسيس اين گونه مـدارس و دانـشگاه ها بر اساس تعاليم مقدسه اسلام و اجراى برنامه هاى دينى , اقدام نمايند ومهما امـکـن طـورى ترتيب بدهند که از تمام طبقات هر کس استعدادش بيشتر است بتواند به تحصيل ادامه دهد.

مسأله 2878 :

دانش آموزان و دانشجوها در هر رشته اى از علوم مباحه اگرغرضشان از تحصيل , خدمت به جامعه و ازدياد عظمت اسلام ورفع حاجت مسلمانان از بيگانگان باشد, اجر وثواب بسيار دارند.

مسأله 2879 :

حضور در کلاس درسى که استاد آن , فساد عقيده داشته باشد و درضمن درس , بطور ضمنى , عليه اسلام تبليغ مى کند, جايز نيست .

مسأله 2880 :

خريد وفروش اجناس وامتعه بيگانگانى که با مسلمانان , در حال جنگ هستند در صـورتـى که سبب قوت آنها و ضعف مسلمانان شود, جز در موارداضطرار و ضرورت , مثل معالجه بـيـمـار وامـثـال آن , جـايز نيست بايد مسلمانان درمسائل مالى و اقتصادى مخصوصا روابط کلى هميشه , قوت مسلمين و رفع حاجاتشان را از کفار رعايت نمايند.

مسأله 2881 :

بر تجار و بازرگانان مسلمان , واجب است - به وجوب کفايى - که از رخنه کردن بـيـگـانگان داخلى و خارجى در امور تجارت و صنايع و موسسات بازرگانى با همکارى و مشورت يـکـديگر و تاسيس شرکتهاى مشابه , جلوگيرى نمايند و نگذارند فرق ضاله و بيگانه زمامدار امور اقتصادى مسلمين شوند و به هروسيله اى ممکن است ايادى آنها را قطع نمايند.

مسأله 2882 :

هـمکارى و شرکت با موسسات فرهنگى بيگانگان و فرق ضاله که ازعوامل مهم استعماروتضعيف مسلمين وتقويت کفار بوده وهست جايز نيست .

مسأله 2883 :

شرکت در مجالس ومحافل اهل بدع وفرق ضاله , حرام است مگربراى کسانى که اطلاع کامل و مهارت در رد آنها بخواهند باطل آنها را آشکار وشبهات آنها را رد نمايند.

مسأله 2884 :

عمل به برنامه هايى که برخلاف شعائر و دستورات و احکام شرع مقدس اسلام باشد حرام است وبر هر مسلمانى خوددارى و جلوگيرى از عمل به آن , واجب است .

مسأله 2885 :

سـازش با بيگانگان , عليه منافع مسلمانان واتکا به آنها و همدستى باآنها همه از گناهان بزرگ ومعاصى کبيره است .

مسأله 2886 :

ساختن وبناى اماکن فساد وخانه هاى گناه و رفتن در آن خانه ها و اماکن ,حرام است و همچنين اجاره دادن منازل , براى اينگونه محرمات , حرام است .

مسأله 2887 :

کسب مال بايد از راه حلال ومشروع باشد و از راه هاى حرام , مثل قمار و دزدى و ربا وغنا و مسابقه هاى جديده محرمه , حرام است .

مسأله 2888 :

از چيزهايى که احترام بسيار دارد, جان و مال و آبروى مسلمان است که هيچ کس بدون حکم شرع , حق تجاوز به آنها را ندارد.

مسأله 2889 :

خانه افراد مسلمين محترم است و بدون اذن صاحبش ورود در آن ,جايز نيست بلکه سر کشيدن به خانه غير, از بالاى بام , يا شکاف ديوار يا روزنه در,جايز نيست .

مسأله 2890 :

خريد و فروش و کمک به مطبوعات ونشريات و روزنامه و مجلات گمراه کننده و خواندن آنها حرام است مگر براى اطلاع بر مفاسد ورفع آن در صورت تمکن , براى کسانى که واقعا اهليت و شايستگى رفع آن را دارند.

مسأله 2891 :

اعانت وکمک وهمکارى با نشريات صحيح و مورد اعتماد, ازوظايف مهمه است و از امورى است که سبب تعميم و توسعه معارف و تبليغات اسلامى مى شود.

مسأله 2892 :

اعـانت ظلمه وکسانى که با دين و احکام دين , ضديت ومعاندت دارندوهمراهى نمودن با آنها در ظلم وستم , تجاوز به حريم دين و حرام است .

مسأله 2893 :

بر مسلمانان لازم است که حقوق وروابط اجتماعى خود را طبق احکام اسلام , مرتب و منظم کنند و از بدع و سنتهاى بيگانگان , جدا پرهيز نمايند.

مسأله 2894 :

هر مسلمانى بايد سعى کند روش ورفتار واخلاق او, طبق تعاليم اخلاقى و فقهى اسلام باشد تا هم خودش سعادتمند گردد وهم بر آبروى جامعه اسلامى بيفزايد.

مسأله 2895 :

کسانى که متدين وملتزم به احکام اسلام نيستند واهل نماز و روزه ووظايف شرعيه نمى باشند لياقت عهده دارى مشاغل اجتماعى اسلامى ومناصب عمومى را ندارند و اگر عهده دار شوند, غاصب ومتجاوز به حقوق عمومى شناخته مى شوند.

مسأله 2896 :

وظـيـفـه هـر مـسـلـمـان اسـت کـه در بهبودى امور وضع معاش واقتصادى مسلمانان اهتمام نمايد که (من اصبح ولم يهتم بامور المسلمين , فليس بمسلم ).

مسأله 2897 :

مسلمانان بايد در بين خودشان با گذشت , و همکار يکديگر باشندو نسبت به کفار سخت و از دادن هر گونه اختيار وسلطه به آنها نسبت به امورمسلمين , اجتناب نمايند.

مسأله 2898 :

حسن سلوک و رفتار مسلمان با بيگانه و مسلمان , بايد بر اساس تعاليم اسلام در نهايت اعتدال و خيرخواهى براى همه خلق باشد.

مسأله 2899 :

مسافرت به بلاد کفار ونقاطى که انسان در آن نقاط نمى تواندوظايف اسلامى خود را انجام دهد جز در موارد ضرورت وارشاد آنها, جايز نيست .

مسأله 2900 :

غصب اموال مردم , حرام است وحتى در دانه وهسته اى از مال کسى بدون رضايت او نمى توان تصرف کرد.

مسأله 2901 :

ربـا دادن و ربـا گـرفتن وهر گونه معاملات ربوى , چه طرف , شخصى باشد, يا موسسات , از قبيل بانکها وساير شرکتها, حرام است .

مسأله 2902 :

چون اقتصاد و تجارت جامعه مسلمانان در حدى امروزه وابسته به بانکها است , در هر کشورى از کشورها که وضع بانکها با تعاليم اقتصادى اسلامى تطبيق ندارد, مسلمانان متمکن با هـمکارى يکديگر موسسات قرض الحسنه اسلامى تاسيس کنند تا اقتصاد مسلمانان از خطراتى که ربا دارد مصون بماند.

مسأله 2903 :

مسلمانان بايد در تجارت و معامله و کليه مناسبات و روابط فيمابين خود وبيگانه , دسـتـورات اسلام را از هر جهت , رعايت کنند و از غش و کم فروشى وخيانت واجحاف , خوددارى نمايند.

مسأله 2904 :

مسلمانان بايد فراگيرى عقايد و احکام دينى به اشخاصى که صلاحيت علمى و اخـلاقـى آنـها محرز است مراجعه نمايند و مواظب باشند که درمعرض اضلال بعض فرق که گاه حتى به عنوانهاى به ظاهر مقبول بندگان خدا راگمراه ميکنند قرار ندهند.

مسأله 2905 :

تصرف ودخالت در امور اوقاف مجهول التوليه و (غيب و قصر )و مدارس دينى و کتابخانه هاى موقوفه و ساير موقوفاتى که متولى منصوص نداردبراى غير مجتهد جامع الشرايط يا ماذون از طرف او جايز نيست .

مسأله 2906 :

هـر مـسلمانى بايد استقلال جامعه مسلمانان و اعلا کلمه اسلام وقوت و قدرت مسلمين را در برابر کفار از اهم مقاصد دانسته و جريان امور را زير نظرداشته باشد.

مسأله 2907 :

مـسـلـمان اگر بتواند جامعه ومملکت را در مسير اجراى احکام اسلام قرار دهد واحکام اسـلام را اجرا سازد, بايد اقدام کند و واجب است با کسانى که اين نيت را دارند, همکارى وتشريک مساعى نمايد.

مسأله 2908 :

همکارى مردها بازنهاى اجنبيه وبيگانه در امور تجارى و ادارى بنحوى که به تقليد از بـيـگـانگان مرسوم شده که از محرمات , پرهيز نمى کنند ومراعات احکام شرعيه را نمى نمايند, جايز نيست .

مسأله 2909 :

هيچ کس حق ندارد در مقدار قضاوت به استناد قانونى , غير ازقانون اسلام خواه از امور جزايى باشد يا حقوقى , کسى را محکوم يا حاکم سازد.

مسأله 2910 :

هيچ فرد مسلمانى نمى تواند بعنوان دستور مافوق , فرمان غيرشرعى او را اجرا نمايد و او را در جـلـو گيرى از شعائر اسلام وغصب حقوق وآزادى هاى مشروعه وکارهاى ضد اسلامى , کمک و يارى نمايد.

مسأله 2911 :

جعل قوانين خلاف شرع و اجبار مردم بر عمل به آن و کمک به اجرا کنندگان اين قوانين , حرام است .

مسأله 2912 :

مبارزه با نفوذ اقتصادى وفکرى وسياسى بيگانگان , در بلاد اسلام ,بر هر مسلمان واجب است وکمک کردن به آن حرام است .

مسأله 2913 :

سلب آزادى هاى مشروعه مردم وتحکم واستبداد بر امور آنها,جايز نيست .

مسأله 2914 :

سـاخـتـن مـجسمه و خضوع در مقابل آن , حرام است و نيايش واحترام در برابر مجسمه ها و نصب آنها در معابر و ميادين , حرام است .

مسأله 2915 :

اعانت ظلمه و کسانى که با دين و احکام دين , ضديت و معاندت دارند, تجاوز به حريم دين وحرام است .

مسأله 2916 :

پوشيدن لباس مخصوص به مردها بر زنها, ولباس مخصوص به زنهابر مردها حرام است .

مسأله 2917 :

استخدام کفار اعم از ذمى و غير ذمى در ادارات و سازمانهايى که بايد بر جريان امور, نظارت و يا امور دفاعى کشور اسلام را تحت نظر داشته باشند,جايز نيست و پاسبان وافسر وقاضى ومتصديان مشاغل ديگر از اين قبيل , همه بايدمسلمان باشند.

Powered by TayaCMS