" احکام اعتکاف "
اعتکاف از عبادات است ، و اعتکاف شرعا آن است که در مسجد به قصد قربت درنگ و اقامت کند و احتياط مستحب آن است که اقامت به قصد انجام عبادتى - مانند نماز - باشد ، و براى آن وقت معينى نيست ، و در هر زمانى که روزه صحيح است ، اعتکاف هم صحيح است .
مسأله 1759 :
در اعتکاف امورى معتبر است :
اول : آن که اعتکاف کننده عاقل باشد ، و اعتکاف بچه مميز صحيح است .
دوم : قصد قربت به گونه اى که در وضو گذشت .
سوم : روزه ، پس کسى که روزه ء او باطل است - مانند مسافرى که قصد اقامهء ده روز ندارد - نمى تواند اعتکاف کند .
چهارم : آن که در مسجد الحرام ، يا مسجد النبى ( صلى الله عليه وآله و سلم ) ، يا مسجد کوفه ، يا مسجد بصره ، يا مسجد جامع باشد .
پنجم : با اذن کسى که اذن او معتبر است ، باشد ، پس اعتکاف زن ، بدون اذن شوهر ، در صورتى که منافى با حق شوهر باشد ، صحيح نيست .
ششم : مدت سه روز و دو شب وسط آن سه روز ، در مسجدى که در آن اعتکاف کرده است ، بماند ، و جز براى امورى که ضرورت دارد ، از مسجد بيرون نرود ، و مى تواند براى عيادت مريض و تشييع جنازه و تجهيز ميت - مانند غسل و نماز و دفن ميت - از مسجد بيرون برود . و در مواردى که جايز است از مسجد بيرون رود ، بيشتر از زمانى که براى انجام آن امر لازم است ، خارج مسجد نماند ، و بنا بر احتياط واجب ، از نزديکترين راه به مسجد برگردد ، و در بيرون مسجد ننشيند ، و اگر اضطرار به نشستن پيدا کرد ، در صورت امکان در سايه ننشيند .
مسأله 1760 :
پس از شروع در اعتکاف ، در صورتى که آن اعتکاف واجب معين - مثل آن که نذر کرده باشد در زمان معينى اعتکاف نمايد - نباشد ، تا دو روز نگذشته باشد ، مى تواند از اعتکاف رجوع کند و آن را به هم بزند ، ولى اگر هنگام نيت شرط کرده باشد که اگر برايش اتفاقى بيفتد ، بتواند رجوع کند ، بعد از گذشت دو روز هم مى تواند رجوع نمايد .
مسأله 1761 :
کسى که اعتکاف مى کند بايد از امورى اجتناب نمايد ، و ارتکاب آنها اعتکاف را باطل مى کند :
1 ) جماع ، و بنابر احتياط واجب از استمناء و مباشرت زن به لمس و بوسيدن به شهوت هم اجتناب کند
2 ) بوى خوش .
3 ) خريد و فروش ، که اعتکاف را باطل مى کند ، ولى معامله باطل نمى شود ، و بنا بر احتياط واجب از هر تجارتى - هر چند به مصالحه و مضاربه و اجاره و مانند اينها - اجتناب کند ، و اگر به خريد يا فروش چيزى اضطرار پيدا کند ، و نتواند وکيل بگيرد ، جايز است .
4 ) ممارات - مجادله کردن - به قصد غالب شدن و اظهار فضل ، بر هر امرى چه از امور دينى باشد يا از امور دنيوى .
مسأله 1762 :
اگر در حال اعتکاف واجب ، عمدا جماع کند - چه در روز باشد يا شب - کفاره بر او واجب مى شود ، و کفاره اش اين است که يک بنده آزاد کند ، يا دو ماه پشت سر هم روزه بگيرد ، يا شصت مسکين را اطعام نمايد . و در ارتکاب غير جماع - از امورى که بايد از آنها اجتناب نمايد - کفاره واجب نيست .
مسأله 1763 :
اگر اعتکاف کننده ، يکى از مبطلات اعتکاف را سهوا انجام دهد ، صحت اعتکاف محل اشکال است .
مسأله 1764 :
اگر اعتکاف را به يکى از امورى که ذکر شد باطل کند ، در صورتى که اعتکاف واجب غير معين باشد - مثل آن که اعتکاف را ، بدون آن که در وقت معينى باشد ، نذر کند - بايد دوباره به جا آورد ، و در صورتى که واجب معين باشد - مثل آن که در وقت معينى اعتکاف را نذر کند - يا اعتکاف مستحب باشد و انجام آن مبطل بعد از دو روز باشد ، بنا بر احتياط واجب ، اعتکاف را قضا کند ، و اگر در اعتکاف مستحب قبل از دو روز باشد ، قضا ندارد .
مسأله 1765 :
عدول از اعتکاف به اعتکاف ديگر جايز نيست ، چه هر دو واجب باشند - مثل آنکه يکى را به نذر و ديگرى را به قسم بر خود واجب کرده باشد - يا هر دو مستحب باشند ، يا يکى واجب و ديگرى مستحب باشد ، يا يکى براى خود و ديگرى به نيابت يا اجاره براى غير باشد، يا هر دو به نيابت از غير باشد .
مسأله 1766 :
اگر اعتکاف کننده بر فرش غصبى بنشيند ، معصيت کرده است ، و اعتکاف باطل نمى شود ، ولى اگر کسى به مکانى سبقت کرده و جا گرفته باشد ، و اعتکاف کننده ، آن مکان را از او بدون رضايت بگيرد ، اعتکافش در آن مکان باطل است .
مسأله 1767 :
اگر بر اعتکاف کننده غسل واجب شود ، در صورتى که غسل کردن در مسجد مانعى نداشته باشد - مانند غسل مس ميت - جايز نيست از مسجد خارج شود ، و در صورتى که مانع داشته باشد - مثل غسل جنابت که مستلزم ماندن در مسجد با جنابت است - بايد خارج شود ، و اگر نه اعتکاف او باطل مىشود .