احکام نگاه کردن‌ (امام خمینی (ره))

احکام نگاه کردن‌ (امام خمینی (ره))

احکام نگاه کردن

مساله 2433 :

نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است ولى اگر بدون قصد لذت باشد مانعى ندارد و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مى‌باشد و نگاه کردن به صورت و بدن و موى دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بيفتد اشکال ندارد، ولى بنابر احتياط بايد جاهايى را که مثل ران و شکم معمولا مى‌پوشانند نگاه نکند.

مساله 2434 :

اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دستهاى زنهاى اهل کتاب مثل زنهاى يهود و نصارا نگاه کند در صورتى که نترسد که به حرام بيفتد اشکال ندارد.

مساله 2435 :

زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند بلکه احتياط واجب آن است که بدن و موى خود را از پسرى هم که بالغ نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد و به حدى رسيده که مورد نظر شهوانى است بپوشاند.

مساله 2436 :

نگاه کردن به عورت ديگرى حرام است اگر چه از پشت‌شيشه يا در آئينه يا آب صاف و مانند اينها باشد و احتياط واجب آن است که به عورت بچه مميز هم نگاه نکنند. ولى زن و شوهر مى‌توانند به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.

مساله 2437 :

مرد و زنى که با يکديگر محرمند اگر قصد لذت نداشته باشند مى‌توانند غير از عورت به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.

مساله 2438 :

مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه کند و نگاه کردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذت حرام است.

مساله 2439 :

عکس برداشتن مرد از زن نامحرم حرام نيست، ولى اگر براى عکس برداشتن مجبور شود که حرام ديگرى انجام دهد مثلا دست به بدن او بزند يا نظرش به صورت زينت‌شده او يا به ساير بدن او بيافتد، نبايد عکس او را بردارد.و اگر زن نامحرمى را بشناسد، در صورتى که آن زن متهتک نباشد نبايد به عکس او نگاه کند.

مساله 2440 :

اگر در حال ناچارى زن بخواهد زن ديگر، يا مردى غير از شوهر خود را تنقيه کند، يا عورت او را آب بکشد بايد چيزى در دست کند که دست او به عورت نرسد و همچنين است اگر مرد بخواهد مرد ديگر ديگرى، يا زنى غير زن خود را تنقيه کند يا عورت او را آب بکشد.

مساله 2441 :

اگر مرد براى معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد، ولى اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند نبايد او را نگاه کند.

مساله 2442 :

اگر انسان براى معالجه کسى ناچار شود که به عورت او نگاه کند، بنابر احتياط واجب بايد آئينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه کند ولى اگر چاره‌اى جز نگاه کردن به عورت نباشد اشکال ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS