عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله ناصر مکارم شیرازی)

گروهى از زنانى که ازدواج با آنان حرام است

مسأله 2042 :

ازدواج با زنانى که با انسان محرم هستند حرام است، مانند مادر، دختر، خواهر، عمّه، خاله، دختر برادر، دختر خواهر، زن پدر، دختر زن و مادر زن (و شرح آن در مسائل آينده خواهد آمد).

مسأله 2043 :

هرگاه کسى زنى را براى خود عقد نمايد، هر چند با او نزديکى نکرده باشد، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم مى شوند، ولى دختر زن و نوه دخترى و پسرى آن زن در صورتى به آن مرد حرام مى شوند که با آن زن نزديکى کرده باشد.

مسأله 2044 :

عمّه و خاله پدر و عمّه و خاله پدر پدر و عمّه و خاله مادر و عمّه و خاله مادر مادر، هر چه بالا روند به انسان محرمند.

مسأله 2045 :

پدر شوهر و جدّ او هر چه بالا روند و پسر و نوه پسرى و دخترى شوهر، هرچه پايين آيند به زن او محرمند، چه قبل از عقد متولد شده باشند يا بعد از عقد.

مسأله 2046 :

هرگاه زنى را براى خود عقد کند تا وقتى آن زن در عقد اوست نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج کند، خواه عقد دائم باشد يا موقّت، حتّى بعد از طلاق مادام که در عدّه است، در صورتى که عدّه رجعى باشد (که شرح آن در کتاب

[396]

طلاق خواهد آمد)، نمى تواند خواهر او را بگيرد و احتياط مستحب آن است که در عدّه طلاق بائن که شرح آن خواهد آمد با او ازدواج نکند، همچنين در عدّه متعه، خواه بعد از تمام شدن مدّت باشد و يا بخشيدن مدّت.

مسأله 2047 :

مرد نمى تواند بدون اجازه زن خود، با خواهرزاده يا برادرزاده او ازدواج کند، ولى اگر بدون اجازه آنها را عقد نمايد بعد اجازه دهد عقد صحيح است.

مسأله 2048 :

زن مسلمان نمى تواند به عقد کافر درآيد، همچنين مرد مسلمان نمى تواند بنابر احتياط با زن کافر ازدواج دائم کند ولى ازدواج موقت با زنان اهل کتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد.

مسأله 2049 :

اگر با زن شوهردارى (نعوذ باللّه) زنا کند آن زن براى هميشه بر او حرام مى شود، يعنى اگر از شوهرش طلاق بگيرد نمى تواند با او ازدواج نمايد.

مسأله 2050 :

اگر با زنى که در عدّه ديگرى است زنا کند آن زن بر او حرام مى شود، خواه طلاق رجعى باشد يا غير رجعى بنابر احتياط واجب.

مسأله 2051 :

اگر با زن بى شوهرى که در عدّه نيست زنا کند بعداً مى تواند با او ازدواج نمايد، ولى احتياط مستحب آن است که صبر کند تا آن زن حيض ببيند بعد او را به عقد خود درآورد.

مسأله 2052 :

هرگاه زنى را که در عدّه ديگرى است براى خود عقد کند چنانچه مرد و زن يا يکى از آنان بداند زن در عدّه است و نيز بداند عقد کردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام ابدى مى شود، خواه با او نزديکى کرده باشد يا نه، ولى اگر هيچ کدام نمى دانسته اند زن در عدّه است، يا نمى دانسته اند عقد کردن زن در عدّه حرام است، اگر باهم نزديکى کرده باشند زن بر او حرام مى شود و اگر نزديکى نکرده باشند حرام نمى شود.

مسأله 2053 :

هرگاه کسى بداند زنى شوهر دارد و او را براى خود عقد کند، بايد از او جدا شود، بعداً هم بنابر احتياط واجب نمى تواند با او ازدواج کند هر چند با او نزديکى نکرده باشد.

[397]

مسأله 2054 :

زن شوهردار اگر زنا دهد بر شوهر خود حرام نمى شود، ولى چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقى باشد بهتر است شوهر او را طلاق دهد، امّا مهرش را بايد بدهد و اگر مشهور به زنا شود احتياط واجب طلاق دادن اوست.

مسأله 2055 :

هرگاه کسى با زن شوهردارى (نعوذ باللّه) زنا کند براى توبه کردن لازم نيست به آن مرد بگويد، بلکه بايد در پيشگاه خدا توبه حقيقى کند.

مسأله 2056 :

«مادر» و «خواهر» و «دختر» پسرى که لواط داده بر لواط کننده حرام است، خواه لواط دهنده بالغ باشد يا نابالغ، ولى اگر لواط کننده نابالغ باشد حرام نمى شود، همچنين اگر شک داشته باشد که دخول حاصل شده يا نه.

مسأله 2057 :

اگر با «مادر» يا «خواهر» يا «دختر» کسى ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن شخص لواط کند آنها بر او حرام نمى شوند.

مسأله 2058 :

هرگاه کسى در حال احرام که يکى از اعمال «حج» يا «عمره» است با زنى ازدواج نمايد عقد او باطل است و چنانچه مى دانسته که زن گرفتن در اين حال حرام است ديگر نمى تواند آن زن را عقد کند خواه نزديکى کرده باشد يا نه.

مسأله 2059 :

اگر مرد طواف نساء را که يکى از اعمال حجّ است به جا نياورد، زن که به واسطه احرام بستن بر او حرام شده بود حلال نمى شود، اين حکم درباره زن نيز ثابت است، ولى اگر بعداً طواف نساء را به جا آورند به يکديگر حلال مى شوند.

مسأله 2060 :

هرگاه کسى دختر نابالغى را با اجازه ولىّ او براى خود عقد کند پيش از آن که نه سال دختر تمام شود نزديکى کردن با او حرام است و بعد از نه سال نيز اگر استعداد جسمانى ندارد اشکال دارد، ولى در هر حال اگر نزديکى کند و او را افضا نمايد آن زن بر او حرام نمى شود مخصوصاً اگر از طريق جراحى يا درمان خوب شود و به حال اصلى بازگردد، بنابراين در مسأله نزديکى با زن علاوه بر تمام شدن سنّ نه سال، لازم است رشد جسمانى براى نزديکى نيز داشته باشد و اگر بيم افضا و ناقص شدن زن باشد نزديکى با او اشکال دارد هرچند به سنّ بلوغ رسيده باشد.

مسأله 2061 :

زنى را که سه مرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام مى شود ولى اگر

[398]

با شرايطى که در کتاب طلاق آمده با مرد ديگرى ازدواج کند و سپس طلاق بگيرد مى تواند با شوهر اوّل دوباره ازدواج کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS