عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

عدّه‌اي از زنها که ازدواج با آنان حرام است

مسأله 2400 :

ازدواج با زنهايي که مثل مادر وخواهر ومادر زن با انسان محرم هستند، حرام است.

مسأله 2401 :

اگر کسي زني را براي خود عقد نمايد اگرچه با او نزديکي نکند، مادر ومادر مادر آن زن ومادر پدر او به آن محرم مي‌شوند.

مسأله 2402 :

اگر زني را عقد کند و با او نزديکي نمايد دختر ونوه دختري وپسري آن زن هرچه پايين روند چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مي‌شوند.

مسأله 2403 :

اگر با زني که براي خود عقد کرده نزديکي نکرده باشد، تا وقتي که آن زن در عقد اوست نمي‌تواند با دختر او ازدواج کند.

مسأله 2404 :

عمّه وخاله پدر وعمّه وخاله پدر پدر وعمّه وخاله مادر وعمّه وخاله مادر مادر هرچه بالا روند، به انسان محرمند.

مسأله 2405 :

پدر وجدّ شوهر هرچه بالا روند وپسر ونوه پسري ودختري او هرچه پايين آيند چه در موقع عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به زن او محرم هستند.

مسأله 2406 :

اگر زني را براي خود عقد کند، دائمه باشد يا صيغه، تا وقتي که آن زن در عقد اوست نمي‌تواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد بلکه همچنين است اگر در عدّه متعه باشد.

مسأله 2407 :

اگر زن خود را به ترتيبي که در کتاب طلاق گفته مي‌شود، طلاق رجعي دهد در بين عدّه نمي‌تواند خواهر او را عقد نمايد بلکه در عدّه طلاق بائن هم که بعداً بيان مي‌شود، احتياط مستحبّ آن است که از ازدواج با خواهر او خودداري نمايد.

مسأله 2408 :

انسان نمي‌تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده وبرادر زاده او ازدواج کند ولي اگر بدون اجازه زنش آنانرا عقد نمايد و بعداً زن بگويد به آن عقد راضي هستم، اشکال ندارد.

مسأله 2409 :

اگر زن بفهمد شوهرش برادر زاده يا خواهر زاده او را عقد کرده وحرفي نزند چنانچه بعداً رضايت ندهد، عقد آنان باطل است.

مسأله 2410 :

اگر انسان پيش از آن که دختر عمّه يا دختر خاله خود را بگيرد، با مادر آنان زنا کند ديگر نمي‌تواند با آنان ازدواج نمايد.

مسأله 2411 :

اگر با دختر عمّه يا دختر خاله خود ازدواج نمايد و پيش از آن که با آنان نزديکي کند با مادرشان زنا نمايد، احتياط واجب آن است که از ايشان جدا شود.

مسأله 2412 :

اگر با زني غير از عمّه وخاله خود زنا کند، احتياط واجب آن است که نمي‌تواند با دختر او ازدواج کند ولي اگر زني را عقد نمايد و با او نزديکي کند بعد با مادر او زنا کند، آن زن بر او حرام نمي‌شود و همچنين است اگر پيش از آن که با او نزديکي کند با مادر او زنا نمايد ولي در اينصورت احتياط واجب آن است که با دادن طلاق از آن زن جدا شود.

مسأله 2413 :

زن مسلمان نمي‌تواند به عقد کافر درآيد، مرد مسلمان هم نمي‌تواند با زنهاي کافره بطور دائم ازدواج کند ولي صيغه کردن زنهاي اهل کتاب مانند يهود ونصاري مانعي ندارد.

مسأله 2414 :

اگر با زني که در عدّه طلاق رجعي است زنا کند، آن زن بر او حرام مي‌شود و اگر با زني که در عدّه متعه يا طلاق بائن يا عدّه وفات است زنا کند، بعداً مي‌تواند او را عقد نمايد اگرچه احتياط مستحبّ آن است که با او ازدواج نکند ومعناي طلاق رجعي وطلاق بائن وعدّه متعه وعدّه وفات در احکام طلاق گفته خواهد شد.

مسأله 2415 :

اگر با زن بي‌شوهري که در عدّه نيست زنا کند، بعداً مي‌تواند آن زن را براي خود عقد نمايد ولي احتياط مستحبّ آن است که صبر کند تا آن زن حيض ببيند بعد او را عقد نمايد و همچنين است اگر ديگري بخواهد آن زن را عقد کند.

مسأله 2416 :

اگر زني را که در عدّه ديگري است براي خود عقد کند، چنانچه مرد و زن يا يکي از آنان بدانند که عدّه زن تمام نشده وبدانند عقد کردن زن در عدّه حرام است، آن زن بر او حرام مي‌شود اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزديکي نکرده باشد.

مسأله 2417 :

اگر زني را براي خود عقد کند و بعد معلوم شود که در عدّه بوده چنانچه هيچکدام نمي‌دانسته‌اند زن در عدّه است ونمي‌دانسته که عقد کردن زن در عدّه حرام است، در صورتي که مرد با او نزديکي کرده باشد، آن زن بر او حرام مي‌شود.

مسأله 2418 :

اگر انسان بداند زني شوهر دارد و با او ازدواج کند، بايد از او جدا شود ونمي‌تواند بعداً هم او را براي خود عقد کند.

مسأله 2419 :

زن شوهر دار اگر زنا بدهد بر شوهر خود حرام نمي‌شود و چنانچه توبه نکند وبر عمل خود باقي باشد، بهتر است که شوهر او را طلاق دهد ولي بايد مهرش را بدهد.

مسأله 2420 :

زني را که طلاق داده‌اند و زني که صيغه بوده وشوهرش مدّت او را بخشيده يا مدّتش تمام شده چنانچه بعد از مدّتي شوهر کند و بعد شک کند که موقع عقد شوهر دوم عدّه شوهر اوّل تمام بوده يا نه بايد به شکّ خود اعتنا نکند.

مسأله 2421 :

مادر وخواهر ودختر پسري که لواط داده بر لواط کننده حرام است اگر لواط کننده بالغ باشد و همچنين است بنابر احتياط واجب اگر نابالغ باشد ولي اگر عقد کرده بايد با دادن طلاق جدا شود تا زن بتواند شوهر ديگر کند ولي اگر گمان کند که دخول شده يا شک کند که دخول شده يا نه، بر او حرام نمي‌شوند.

مسأله 2422 :

اگر با مادر يا خواهر يا دختر کسي ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن کس لواط کند، آنها بر او حرام نمي‌شوند.

مسأله 2423 :

اگر کسي در حال احرام که يکي از کارهاي حجّ است با زني ازدواج نمايد، عقد او باطل است و چنانچه مي‌دانسته که زن گرفتن بر او حرام است ديگر نمي‌تواند آن زن را عقد کند.

مسأله 2424 :

اگر زني که در حال احرام است با مردي که در حال احرام نيست ازدواج کند، عقد او باطل است و اگر زن مي‌دانسته که ازدواج کردن‌در حال احرام حرام است احتياط واجب آن است که بعداً با آن مرد ازدواج نکند.

مسأله 2425 :

اگر مرد طواف نساء را که يکي از کارهاي حجّ است بجا نياورد، زنش بر او حرام مي‌شود و نيز اگر زن طواف نساء نکند شوهرش بر او حرام مي‌شود ولي اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند، به يکديگر حلال مي‌شوند.

مسأله 2426 :

اگر کسي دختر نابالغي را براي خود عقد کند و پيش از آن که نه سال دختر تمام شود با او نزديکي ودخول کند، احتياط واجب آن است که تا آخر عمر از دخول به او خودداري نمايد در صورتي که افضاء شده باشد والاّ مستحبّ است.

مسأله 2427 :

زني را که سه مرتبه طلاق داده‌اند بر شوهرش حرام مي‌شود ولي اگر با شرائطي که در کتاب طلاق گفته مي‌شود با مرد ديگري ازدواج کند، شوهر اوّل مي‌تواند دوباره او را براي خود عقد نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS