عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله سید علی سیستانی)

عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله سید علی سیستانی)

( عده اى از زنها که ازدواج با آنان حرام است ).

مسأله 2393 :

ازدواج با زنهايى که با انسان محرم هستند مثل مادر و خواهر و دختر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادر زن حرام است .

مسأله 2394 :

اگر کسى زنى را براى خود عقد نمايد , اگر چه با او نزديکى نکند , مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند , به آن مرد محرم مى شوند.

مسأله 2395 :

اگـر زنى را عقد کند و با او نزديکى نمايد , دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پائين روند , چه در وقت عقد باشند يا بعدا به دنيا بيايند , به آن مرد محرم مى شوند.

مسأله 2396 :

اگر با زنى که براى خود عقد کرده نزديکى نکرده باشد , تا وقتى که آن زن در عقد او است - بنابر احتياط واجب - با دختر او ازدواج نکند.

مسأله 2397 :

عمه و خاله انسان و عمه و خاله پدر , و عمه و خاله پدر پدر , يا مادر پدر و عمه و خاله مادر , و عمه و خاله مادر مادر يا پدر مادر هر چه بالا روند به انسان محرمند.

مسأله 2398 :

پدر و جد شوهر , هر چه بالا روند و پسر و نوه پسرى و دخترى او هر چه پايين آيند چه در موقع عقد باشند , يا بعدا به دنيا بيايند به زن او محرم هستند.

مسأله 2399 :

اگـر زنى را براى خود عقد کند , دايمه باشد يا صيغه , تا وقتى که آن زن در عقد او است نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد.

مسأله 2400 :

اگـر زن خـود را بـه تـرتيبى که در کتاب طلاق گفته مى شود , طلاق رجعى دهد , در بين عده نـمى تواند خواهر او را عقد نمايد , ولى در عده طلاق بائن مى تواند با خواهر او ازدواج نمايد و در عده متعه احتياط واجب آن است که ازدواج نکند.

مسأله 2401 :

انـسان نمى تواند بدون اجازه زن خود با خواهرزاده و برادرزاده او ازدواج کند ولى اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نمايد و بعدا زن اجازه نمايد اشکال ندارد.

مسأله 2402 :

اگر زن بفهمد شوهرش برادرزاده يا خواهرزاده او را عقد کرده و حرفى نزند , چنانچه بعدا رضايت بدهد عقد صحيح است , اگر رضايت ندهد عقد آنان باطل است .

مسأله 2403 :

اگـر انـسـان پـيـش از آن که دختر خاله يا دختر عمه خود را بگيرد با مادر آن زنا کند , ديگر بنابر احتياط نمى تواند با آن ازدواج نمايد.

مسأله 2404 :

اگر با دختر عمه يا دختر خاله خود ازدواج نمايد و پس از نزديکى با آنان با مادرشان زنا کند موجب جـدايـى آنـهـا نـمـى شـود , و هم چنين است حکم اگر بعد از عقد و پيش از آن که با آنان نزديکى کند با مادرشان زنا نمايد , اگر چه احتياط مستحب آن است که در اين صورت از ايشان به طلاق دادن جدا شود.

مسأله 2405 :

اگـر با زنى غير از عمه و خاله خود زنا کند , احتياط مستحب آن است که با دختر او ازدواج نکند , بـلکه اگر زنى را عقد نمايد , و پيش از آن که با او نزديکى کند با مادر او زنا کند احتياط مستحب آن است کـه از آن زن جدا شود , ولى اگر با او نزديکى کند و بعد با مادر او زنا نمايد , بى شبهه لازم نيست از آن زن جدا شود.

مسأله 2406 :

زن مسلمان نمى تواند به عقد کافر درآيد , مرد مسلمان هم نمى تواند با زنهاى کافره غير اهل کتاب ازدواج کند , ولى صيغه کردن زنهاى اهل کتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد.

و بنابر احتياط لازم عقد دايمى با آنها ننمايد , و بعضى از فرق از قبيل نواصب که خود را مسلمان مى دانند و در حکم کفارند , مرد و زن مسلمان نمى توانند , با آنها به طور دايم يا انقطاع ازدواج نمايند.

مسأله 2407 :

اگر با زنى که در عده طلاق رجعى است زنا کند آن زن - بنابر احتياط - بر او حرام مى شود و اگر بـا زنـى کـه در عده متعه , يا طلاق بائن , يا عده وفات است زنا کند بعدا مى تواند او را عقد نمايد , اگر چه احتياط مستحب آن است که با او ازدواج نکند و معناى طلاق رجعى و طلاق بائن و عده متعه و عده وفات در احکام طلاق گفته خواهد شد.

مسأله 2408 :

اگـر با زن بى شوهرى که در عده نيست زنا کند , بنابر احتياط نمى تواند پيش از آن که توبه کند با او ازدواج نمايد , ولى شخص ديگرى اگر بخواهد با آن زن پيش از توبه کردنش ازدواج کند اشکالى ندارد , مـگر در صورتى که آن زن مشهور به زنا باشد که بنابر احتياط ازدواج با او قبل از توبه اش جايز نيست و هم چـنـيـن ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آن که توبه کند جايز نمى باشد , و احتياط مستحب آن است که اگر شخص بخواهد با زن زناکار ازدواج کند صبر نمايد تا آن زن حيض ببيند بعد او را به عقد خود در آورد , خواه خود با او زنا کرده باشد يا ديگرى .

مسأله 2409 :

اگـر زنى را که در عده ديگرى است براى خود عقد کند , چنانچه مرد و زن , يا يکى از آنان بدانند که عده زن تمام نشده و بدانند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدى مى شود , اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديکى نکرده باشد.

مسأله 2410 :

اگـر زنـى را کـه در عـده ديگرى است براى خود عقد کند , و با او نزديکى کند , آن زن بر او حرام ابدى مى شود , اگر چه نمى دانسته که آن زن در عده است يا نمى دانسته که عقد زن در عده حرام است .

مسأله 2411 :

اگـر انسان بداند زنى شوهر دارد و با او ازدواج کند , بايد از او جدا شود , و بعدا هم نبايد او را براى خـود عـقـد کـنـد , و هم چنين است بنابر احتياط اگر نداند که آن زن شوهر دارد ولى بعد از ازدواج با او نزديکى کرده باشد.

مسأله 2412 :

زن شوهردار اگر زنا کند بر مرد زنا کننده - بنابر احتياط - حرام ابدى مى شود , ولى بر شوهر خود حـرام نـمى شود , و چنانچه توبه نکند و بر عمل خود باقى باشد , بهتر است که شوهر , او را طلاق دهد ولى بايد مهرش را بدهد.

مسأله 2413 :

زنـى را که طلاق داده اند و زنى که صيغه بوده و شوهرش مدت او را بخشيده يا مدتش تمام شده , چنانچه بعد از مدتى شوهر کند و بعد شک کند که موقع عقد شوهر دوم عده شوهر اول تمام بوده يا نه , به شک خود اعتنا نکند.

مسأله 2414 :

مادر و خواهر و دختر پسرى که لواط داده بر لواط کننده - در صورتى که بالغ بوده - حرام مى شود و هم چنين است بنابر احتياط لازم اگر لواط دهنده مرد باشد و يا آن که لواط کننده بالغ نباشد , ولى اگر گمان کند که دخول شده , يا شک کند که دخول شده يا نه , بر او حرام نمى شوند.

مسأله 2415 :

اگـر با مادر يا خواهر پسرى ازدواج نمايد و بعد از ازدواج با آن پسر لواط کند بنابر احتياط آنها بر او حرام مى شوند.

مسأله 2416 :

اگـر کـسـى در حـال احـرام که يکى از کارهاى حج است با زنى ازدواج نمايد عقد او باطل است و چنانچه مى دانسته که زن گرفتن بر او حرام است , ديگر نمى تواند آن زن را عقد کند.

مسأله 2417 :

اگر زنى که در حال احرام است با مردى که در حال احرام نيست ازدواج کند , عقد او باطل است و اگـر زن مـى دانـسـته که ازدواج کردن در حال احرام حرام است احتياط واجب آن است که بعدا با آن مرد ازدواج نکند.

مسأله 2418 :

اگر مرد طواف نساء را که يکى از کارهاى حج و عمره مفرده است بجا نياورد , زنش و زنان ديگر بر او حلال نمى شوند , و نيز اگر زن طواف نساء نکند شوهرش و مردان ديگر بر او حلال نمى شوند , ولى اگر بعدا طواف نساء را انجام دهند حلال مى شوند.

مسأله 2419 :

اگر کسى دختر نابالغى را براى خود عقد کند حرام است پيش از آن که نه سال دختر تمام شود , با او نـزديـکى کند , ولى اگر نزديکى بکند اظهر آن است که بعد از بلوغ دختر نزديکى با او حرام نيست اگر چه افضاء نموده باشد ( معناى افضاء در مسأله ( 2389 ) گذشت ) ولى احوط آن است که او را طلاق دهد.

مسأله 2420 :

زنـى را کـه سـه مـرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام مى شود ولى اگر با شرايطى که در احکام طلاق گفته مى شود , با مرد ديگرى ازدواج کند , بعد از مرگ يا طلاق شوهر دوم و گذشتن مقدار عده او شوهر اول مى تواند دوباره او را براى خود عقد نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS