احکام عقد دائم (امام خمینی (ره))

احکام عقد دائم (امام خمینی (ره))

احکام عقد دائم

مساله 2412 :

زنى که عقد دائمى شده نبايد بدون اجازه شوهر از خانه بيرون رود و بايد خود را براى هر لذتى که او مى‌خواهد، تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديکى کردن او جلوگيرى نکند و اگر در اينها از شوهر اطاعت، کند تهيه غذا و لباس و منزل او و لوازم ديگرى که در کتب ذکر شده بر شوهر واجب است و اگر تهيه نکند چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد مديون زن است.

مساله 2413 :

اگر زن در کارهايى که در مسأله پيش گفته شد اطاعت‌شوهر را نکند گناهکار است و حق غذا و لباس و همخوابى ندارد ولى مهر او از بين نميرود.

مساله 2414 :

مرد حق ندارد زن خود را به خدمت‌خانه مجبور کند.

مساله 2415 :

مخارج سفر زن اگر بيشتر از مخارج وطن باشد با شوهر نيست ولى اگر شوهر مايل باشد که زن را سفر ببرد، بايد خرج سفر او را بدهد.

مساله 2416 :

زنى که از شوهر اطاعت مى‌کند اگر مطالبه خرجى کند و شوهر ندهد مى‌تواند جهت الزام شوهر بر پرداخت نفقه به حاکم شرع و اگر ممکن نباشد به عدول مؤمنين و اگر آن هم ممکن نباشد به فساق مؤمنين مراجعه نمايد. و چنانچه الزام شوهر بر دادن نفقه ممکن نباشد، مى‌تواند در هر روز باندازه خرجى آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممکن نيست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهيه کند، در موقعى که مشغول تهيه معاش است اطاعت‌شوهر بر او واجب نيست.

مساله 2417 :

مرد نمى‌تواند زن دائمى خود را به طورى ترک کند که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بى‌شوهر، لکن واجب نيست هر چهار شب يک شب نزد او بماند.

مساله 2418 :

شوهر نمى‌تواند بيش از چهار ماه نزديکى با عيال دائمى خود را ترک کند.

مساله 2419 :

اگر در عقد دائمى مهر را معين نکنند عقد صحيح است، و چنانچه مرد با زن نزديکى کند بايد مهر او را مطابق مهر زنهائى که مثل او هستند بدهد.

مساله 2420 :

اگر موقع خواندن عقد دائمى براى دادن مهر مدتى را معين نکرده باشند، زن مى‌تواند پيش از گرفتن مهر از نزديکى کردن شوهر جلوگيرى کند، چه شوهر توانايى دادن مهر را داشته باشد چه نداشته باشد. ولى اگر پيش از گرفتن مهر به نزديکى راضى شود و شوهر با او نزديکى کند ديگر نمى‌تواند بدون عذر شرعى از نزديکى شوهر جلوگيرى نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

Powered by TayaCMS