3- استمناء (آیت الله سید علی خامنه ای)

3- استمناء (آیت الله سید علی خامنه ای)

استمناء

سوال 784 :

حکم کسى که با آميزش جنسى حرام يا استمناء يا خوردن و نوشيدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده چيست؟

ج: در فرض مرقوم بايد شصت روز روزه بگيرد و يا شصت مسکين را اطعام نمايد و احتياط مستحب آن است که هر دو را انجام دهد.

سوال 785 :

اگر مکلّف علم داشته باشد به اينکه استمناء روزه را باطل مى‌کند، ولى عمدا آن را انجام دهد، آيا کفاره جمع بر او واجب مى‌شود؟

ج: اگر عمدا استمناء کند و منى هم از او خارج شود، کفاره جمع بر او واجب نمى‌شود لکن احتياط مستحب آن است که کفاره جمع بپردازد.

سوال 786 :

در ماه مبارک رمضان بدون وجود هيچيک از آثار استمناء فقط بر اثر حالتى که هنگام مکالمه تلفنى با يک زن نامحرم در خود احساس کردم مايع منى از من خارج شد، با توجه به اينکه مکالمه با او به قصد لذت نبوده، خواهشمندم لطف نموده و به سوالات من پاسخ فرمائيد، آيا روزه‌ام باطل است يا خير؟ در صورت بطلان، آيا کفاره هم بر من واجب است يا خير؟

ج: اگر خروج منى بر اثر صحبت با يک زن جزء عادت‌هاى قبلى شما نبوده و مکالمه تلفنى با او هم بدون قصد لذت و ريبه بوده و در عين حال بطور غيرارادى منى از شما خارج شده است، موجب بطلان روزه نمى‌شود و چيزى هم بر اثر آن بر شما واجب نيست.

سوال 787 :

شخصى چندين سال عادت به استمناء در ماه رمضان و غير آن داشته است، نماز و روزه او چه حکمى دارد؟

ج: استمناء مطلقا حرام است و اگر منجر به خروج منى شود، موجب غسل جنابت هم مى‌شود، و اگر اين عمل در حال روزه در روز ماه رمضان صورت بگيرد، در حکم افطار عمدى با حرام است، و اگر نماز و روزه را با حالت جنابت و بدون غسل و تيمم انجام دهد، نماز و روزه‌اش باطل و قضاى آنها واجب است.

سوال 788 :

آيا استمناء توسط همسر، حکم استمناء حرام را دارد؟

ج: اين کار، از موارد استمناء حرام نيست.

سوال 789 :

آيا جايز است شخص مجرد در صورتى که پزشک منى او را براى آزمايش بخواهد و راه ديگرى هم براى خارج کردن منى نداشته باشد، استمناء نمايد؟

ج: اگر معالجه متوقف بر آن باشد، اشکال ندارد.

سوال 790 :

بعضى از مراکز پزشکى براى انجام آزمايشهاى پزشکى بر روى منى از انسان مى‌خواهند که استمناء کند تا معلوم شود که وى قادر بر بچه‌دار شدن هست يا خير، آيا استمناء براى او جايز است.

ج: استمناء جايز نيست، هر چند براى تشخيص قدرت وى بر بچه‌دار شدن باشد، مگر آنکه ضرورتى ايجاب کند.

سوال 791 :

تخيّل به قصد برانگيختن شهوت در دو صورت زير چه حکمى دارد؟

الف: تخيّل همسر

ب: تخيل زن اجنبى‌

ج: در فرض اول در صورتى که حرامى مانند انزال بر آن مترتّب نشود، اشکالى ندارد و در فرض دوّم، احتياط در ترک آن است.

سوال 792 :

شخصى در ابتداى سن بلوغ روزه مى‌گرفته، ولى در اثناء روزه استمناء نموده و جنب شده و به همين صورت چند روز روزه گرفته است، در حالى که جهل داشته به اينکه براى روزه گرفتن تطهير از جنابت واجب است. آيا قضاى روزه‌هاى آن روزها کافى است يإ؛ل‌ل اينکه تکليف ديگرى دارد؟

ج: در فرض سوال، قضا و بنابر احتياط واجب کفاره بر او واجب است.

سوال 793 :

شخص روزه‌دارى در ماه رمضان به صحنه شهوت انگيزى نگاه کرده و جنب شده است. آيا با اين کار روزه‌اش باطل مى‌شود؟

ج: اگر نگاه کردن او به قصد انزال بوده و يا مى‌دانسته که اگر به آن منظره نگاه کند، جنب مى‌شود و يا عادت او بر اين بوده است و در عين حال عمدا نگاه کرده و جنب شده، حکم جنابت عمدى را دارد يعنى هم قضاء بر عهده او مى‌باشد و هم کفّاره.

سوال 794 :

انسان روزه دارى که در يک روز بيش از يکبار کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد وظيفه‌اش چيست؟

ج: فقط يک کفاره بر او واجب مى‌شود، بلى اگر اين کار آميزش جنسى يا استمناء باشد احتياط واجب آن است که بعدد دفعات آميزش جنسى يا استمناء کفاره بدهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS