3- استمناء (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

3- استمناء (آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی)

3 - استمنا

مسأله 1597 :

اگر روزه دار استمنا کند يعنى : با خود کارى کند که منى از او بيرون آيد, روزه اش باطل مى شود.

مسأله 1598 :

اگر بى اختيار منى از او بيرون آيد, روزه اش باطل نيست ولى اگرکارى کند که بى اختيار منى از او بيرون آيد, روزه اش باطل مى شود.

مسأله 1599 :

هر گاه روزه دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم مى شود - يعنى :در خواب منى از او بيرون مى آيد, بنا بر احتياط مستحب نخوابد, ولى اگر بخوابدروزه اش باطل نمى شود.

مسأله 1600 :

اگر روزه دار درحال بيرون آمدن منى از خواب بيدار شود, واجب نيست از بيرون آمدن آن جلو گيرى کند.

مسأله 1601 :

روزه دارى که محتلم شده , مى تواند بول کند وبه دستورى که درمسأله 73 گفته شد, استبرا نمايد اگر چه بداند بواسطه بول يا استبرا کردن باقيمانده منى از مجرى بيرون مى آيد.

مسأله 1602 :

روزه دارى که محتلم شده , اگر بداند منى در مجرى مانده و درصورتى که پيش از غسل بول نکند بعد از غسل منى از او بيرون مى آيد, بنابر احتياطواجب بايد پيش از غسل بول کند.

مسأله 1603 :

کسى که مى داند که اگر عمدا منى از خود بيرون آورد روزه اش باطل مى شود, در صـورتـى کـه بـه قصد بيرون آمدن منى با کسى بازى و شوخى کندروزه اش باطل مى شود و بايد قضاى آن را بجا آورد, اگر چه منى از او بيرون نيايد, واگر منى بيرون آيد علاوه بر قضا کفاره نيز بر او لازم مى شود و در هر دو صورت درماه رمضان بايد در بقيه روز از آنچه روزه را باطل مى کند خوددارى نمايد.

مسأله 1604 :

اگـر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن منى با کسى بازى و شوخى کند, چنانچه اطـمـيـنان دارد که منى از او خارج نمى شود, اگر چه اتفاقا منى بيرون آيدروزه او صحيح است , ولى اگر اطمينان ندارد, در صورتى که منى از او بيرون آيد,روزه اش باطل است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS