روزه های مستحب (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

روزه های مستحب (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

روزه هاى مستحب

مسأله 1757 :

روزه تمام روزهاى سال، غير از روزه هاى حرام و مکروه که گفته شد، مستحب است. و براى بعضى از روزها بيشتر سفارش شده است که از آن جمله است.

(1) پنجشنبه اول و پنجشنبه آخر هر ماه، و چهارشنبه اولى که بعد از روز دهم ماه است، و اگر کسى آنها را بجا نياورد مستحب است قضا نمايد و چنانچه اصلا نتواند روزه بگيرد، مستحب است براى هر روز يک مد طعام يا 6 / 12 نخود نقره سکه دار بفقير دهد.

(2) سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه.

(3) تمام ماه رجب و شعبان و بعضى از اين دو ماه اگر چه يک روز باشد.

(4) روز عيد نوروز.

(5) روز چهارم تا نهم شوال.

(6) روز بيست و پنجم و بيست و نهم ذى قعده.

(7) روز اول تا روز نهم ذى حجة (روز عرفه) ولى اگر بواسطه ضعف روزه، نتواند دعاهاى روز عرفه را بخواند روزه آنروز مکروه است.

(8) روز عيد سعيد غدير (18 ذى حجه)

(9) روز مباهله (24 ذى حجة)

(10) روز اول و سوم و هفتم محرم.

(11) روز ميلاد مسعود پيغمبر اکرم صلى الله عليه وآله (17 ربيع الاول).

(12) روز پانزدهم جمادى الأولى، و نيز مستحب است روز مبعث حضرت رسول اکرم (ص) (27 رجب) را روزه بگيرد و اگر کسى روزه مستحبى بگيرد واجب نيست آنرا به آخر برساند، بلکه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت کند، مستحب است دعوت او را قبول کند، و در بين روز اگر چه بعد از ظهر باشد افطار نمايد. مواردى که مستحب است انسان از کارهائى که روزه را باطل مىکند خوددارى نمايد.

مسأله 1758 :

براى پنج نفر مستحب است در ماه رمضان - اگر چه روزه نيستند - از کارى که روزه را باطل مىکند خوددارى نمايند.

(اول) مسافرى که در سفر کارى که روزه را باطل مىکند انجام داده باشد و پيش از ظهر بوطنش يا بجائى که مىخواهد ده روز بماند برسد.

(دوم) مسافرى که بعد از ظهر بوطنش يا بجائى که مىخواهد ده روز در آنجا بماند برسد، و همچنين است اگر پيش از ظهر برسد در صورتيکه قبلا در سفر افطار کرده باشد.

(سوم) مريضى که بعد از ظهر خوب شود، و همچنين است اگر پيش از ظهر خوب شود و کارى که روزه را باطل مىکند، انجام داده باشد.

(چهارم) زنى که در بين روز از خون حيض يا نفاس پاک شود.

مسأله 1759 :

مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشا را پيش از افطار کردن بخواند. ولى اگر کسى منتظر او است يا ميل زيادى به غذا دارد، که نمىتواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار کند ولى بقدرى که ممکن است نماز را در وقت فضيلت آن بجا آورد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS