روزه های مستحب (آیت الله حسین وحید خراسانی)

روزه های مستحب (آیت الله حسین وحید خراسانی)

روزه هاى مستحب

مسأله 1756 :

روزه ء تمام روزهاى سال - غير از روزه هاى حرام و مکروه که ذکر شد - مستحب است ، و براى بعضى از روزها بيشتر سفارش شده است که از آن جمله است :

1 - پنجشنبهء اول و پنجشنبهء آخر هر ماه ، و چهارشنبهء اولى که بعد از روز دهم ماه است ، و اگر کسى آنها را به جا نياورد مستحب است قضا نمايد ، و چنانچه اصلا نتواند روزه بگيرد ، مستحب است براى هر روز يک مد طعام يا ( 6 / 12 ) نخود نقره ء سکه دار به فقير دهد .

2 - سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه .

3 - تمام ماه رجب و شعبان ، و بعضى از اين دو ماه اگر چه يک روز باشد .

4 - روز عيد نوروز .

5 - روز چهارم تا نهم شوال .

6 - روز بيست و پنجم و بيست و نهم ذى قعده .

7 - روز اول تا روز نهم ذى حجه ( روز عرفه ) ، ولى اگر به واسطهء ضعف روزه نتواند دعاهاى روز عرفه را بخواند روزه ء آن روز مکروه است .

8 - روز عيد سعيد غدير ( 18 ذى حجه ) .

9 - روز مباهله ( 24 ذى حجه ) .

10 - روز اول و سوم و هفتم محرم .

11 - روز ميلاد مسعود پيغمبر اکرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) ( 17 ربيع الاول ) .

12 - روز پانزدهم جمادى الاولى .

13 - روز مبعث حضرت رسول اکرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) ( 27 رجب ) . و اگر کسى روزه ء مستحبى بگيرد واجب نيست آن را به آخر برساند ، بلکه اگر برادر مؤمنش او را به غذا دعوت کند ، مستحب است دعوت او را قبول کند ، و در بين روز اگر چه بعد از ظهر باشد افطار نمايد . مواردى که مستحب است انسان از کارهايى که روزه را باطل مى کند خوددارى نمايد

مسأله 1757 :

براى چند نفر مستحب است در ماه رمضان - اگر چه روزه نيستند - از کارى که روزه را باطل مى کند خوددارى نمايند :

( اول ) مسافرى که در سفر کارى که روزه را باطل مى کند انجام داده باشد ، و پيش از ظهر به وطنش يا به جايى که مى خواهد ده روز بماند برسد .

( دوم ) مسافرى که بعد از ظهر به وطنش يا به جايى که مى خواهد ده روز در آن جا بماند برسد . ( سوم ) مريضى که بعد از ظهر خوب شود ، و همچنين است اگر پيش از ظهر خوب شود ، و کارى که روزه را باطل مى کند انجام داده باشد .

( چهارم ) زنى که در بين روز از خون حيض يا نفاس پاک شود .

مسأله 1758 :

مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشاء را پيش از افطار کردن بخواند ، ولى اگر کسى منتظر اوست يا ميل زيادى به غذا دارد که نمى تواند با حضور قلب نماز بخواند ، بهتر است اول افطار کند ، ولى به قدرى که ممکن است نماز را در وقت فضيلت آن به جا آورد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS