مسائل متفرقه (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مسائل متفرقه (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

مسائل متفرقه

مسأله 2806 :

اگر ريشه درخت همسايه در ملک انسان بيايد ، مى تواند از آن جلو گيرى کند وچنانچه ضررى هم از ريشه دخت به او برسد ، مى تواند از صاحب درخت بگيرد .

مسأله 2807 :

جهيزيه اى که پدر به دختر مى دهد ، اگر مثلا به واسطه صلح يا بخشش ملک او کرده بادش ، نمى تواند از او پس بگيرد واگر ملک او نکرده باشد ، پس گرفتن آن اشکال ندارد .

مسأله 2808 :

اگر کسى بميرد ، ورثه بالغ او مى توانند از سهم خودشان خرج عزادارى ميت نمايند ، ولى از سهم صغير نمى شود چيزى برداشت .

مسأله 2809 :

اگر انسان غيبت مسلمانى را کند ، بايد اگر مفسده اى پيدا نشود ، از ان مسلمان خواهش کند ، که او را حلال نمايد . وچنانچه ممکن نباشد ، بايد براى او از خدا طلب آمرزش کند واگر به واسطه غيبتى که کرده توهينى از آن مسلمان شده ، در صورتى که ممکن است ، بيد آن توهين را بر طرف نمايد .

مسأله 2810 :

انسان نم يتواند بدون اذن حاکم شرع از مال کسى که که مى داند خمس نم يدهد ، خمس را بردارد وبه حاکم شرع برساند .

مسأله 2811 :

آوازى که مخصوص مجالس لهو وبازيگرى است ، غنا وحرام مى باشد ، واگر نوحه يا روضه يا قرآن را هم با غنا بخوانند حرام است ،

ولى اگر آن را با صداى خوب بخوانند که غنا نباشد اشکال ندارد .

مسأله 2812 :

کشتن حيوانى که اذيت مى رساند ومال کسى نيست ، اشکال ندارد . / صفحة 493 /

مسأله 2813 :

جايزه اى را که بانک به بعضى از کسانى که در صندوق پس انداز حساب دارند مى دهد ، چون براى تشويق مردم از خودش مى دهد وضرر آن به کسى نمى رسد حلال است .

مسأله 2814 :

اگر چيزى را به صنعتگر بدهد که درست کند وصاحب آن نيايد آن را ببرد ، چنانچه صنعتگر جستجو کند واز پيدا کردن صاحب آن نا اميد شود ، بايد آن را به نيت صاحبش صدقه بدهد .

مسأله 2815 :

سينه زدن در کوچه وبازار با اينکه زنها عبور مى کنند ، ولو در صورتى که سينه زن پيراهن نپوشيده باشد ، اشکال ندارد ، واگر جلوى جمعيت عزادار بيرق ومانند آن ببرند ، مانعى ندارد ولى بايد استعمال آلات لهو نشود .

مسأله 2816 :

گذاشتن دندان طلا ودندانى که روکش طلا دارد ، مانعى ندارد اگر چه زينت حساب شود ، بلى براى مرد پوشيدن طلا ولو با اگشتر ندارد اگر چه زينت حساب شود ، بلى براى مرد پوشيدن طلا ولو با انگشتر دست کردن باد حرام است .

مسأله 2817 :

حرام است انسان استمناء کند يعنى با خود کارى کند که منى از او بيرون آيد .

مسأله 2818 :

تراشيدن ريش وماشن کردن ان اگر مثل تراشيدن باشد حرام است ودر اينحکم تمام مردم يکسانند وحکم خدا به واسطه مسخره مردم تغيير نمى کند ، پس کسى هم که اول تکليف اوست يا اگر ريش نتراشد مردم او را مسخره مى کنند چنانچه ريش بتراشد يا طورى ماشين کند که مثل تراشيدن باشد حرام است .

مسأله 2819 :

احتياط واجب آن است که ولى بچه پيش از آنکه بچه بالغ شود ، او را ختنه نمايد واگر او را را ختنه نکند ، بعد از بالغ شدن بر خود بچه واجب است .

مسأله 2820 :

اگر ساختمان خانه خود را به قدرى بلند سازد که داخل خانه / صفحة 494 / همسايه ديده شود اسکال ندارد ، بلى نظر کردن ومطلع شدن بر خانه همسايه اشکال دارد .

مسأله 2821 :

اگر پدر ومادر فقير باشند ونتوانند کاسبى کنند ، فرزند آنان اگر بتواند ، بايد خرجى آنان را بدهد .

مسأله 2822 :

اگر کسى فقير باشد ونتواند کاسبى کند ، پدر او بايد خرجى او را بدهد . واگر پدر ندارد ، يا نمى تواند خرجى او را بدهد ، چنانچه فرزندى هم نداشته باشد که بتواند خرجى او را بدهد ، مادرش بايد خرجى او را بدهد ، واگر مادر هم ندارد ، يا نمى تواند خرجى او را بدهد . بايد مادر پدر ، ومادر مادر وپدر مادر ، باهم خرجى او را بدهند . واگر مادر مادر ندارد ، پدر مادر . بايد خرجى او را بدهد . / صفحة 495 / بسم الله الرحمن الرحيم از آنجا که معاملات جديد وموضوعات تازه اى که مورد ابتلاء عمومى است در اين زمان پيدا شده واز حکم شرعى آنها پرسش مى شود . از اين جهت لازم دانستم احکام آن نوع مسائل را ضمن فصولى در اختيار مؤمنين قرار دهم :

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

No image

مسائل متفرقه

Powered by TayaCMS