احکام نگاه کردن‌ (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام نگاه کردن‌ (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام نگاه کردن

مسأله 2449 :

نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم ودختري که نه سالش تمام نشده ولي خوب وبد را مي‌فهمد و همچنين نگاه کردن به موي آنان چه با قصد لذّت وچه بدون آن، حرام است ونگاه کردن به صورت ودستها اگر به قصد لذّت باشد حرام است، بلکه احتياط واجب آن است که بدون قصد لذّت هم به آنها نگاه نکند، و نيز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مي‌باشد.

مسأله 2450 :

اگر انسان بدون قصد لذّت بصورت و دستهاي زنهاي اهل کتاب مثل زنهاي يهود ونصاري نگاه کند در صورتي که نترسد که بحرام بيفتد، اشکال ندارد بلکه همچنين زنهاي ديگر از کفّار، و نيز نگاه به غير صورت و دستهاي آنان بدون قصد لذّت بي‌اشکال است.

مسأله 2451 :

زن بايد بدن وموي خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احتياط واجب آن است که بدن وموي خود را از پسري هم که بالغ نشده ولي خوب و بد را مي‌فهمد بپوشاند.

مسأله 2452 :

نگاه کردن به عورت ديگري حتّي به عورت بچّه مميّزي که خوب وبد را مي‌فهمد، حرام است اگرچه از پشت شيشه يا در آينه يا آب صاف ومانند اينها باشد، ولي زن وشوهر مي‌توانند به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.

مسأله 2453 :

مرد و زني که بايکديگر محرمند اگر قصد لذّت نداشته باشند مي‌توانند غير از عورت به تمام بدن يکديگر نگاه کنند.

مسأله 2454 :

مرد نبايد با قصد لذّت به بدن مرد ديگر نگاه کند ونگاه کردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذّت حرام است.

مسأله 2455 :

مرد نبايد عکس زن نامحرم را بيندازد و اگر در بين قصد لذّت بشود، حرام است و اگر زن نامحرمي را بشناسد نبايد به عکس او نگاه کند.

مسأله 2456 :

اگر زن بخواهد زن ديگر يا مردي غير از شوهر خود را تنقيه کند يا عورت او را آب بکشد، بايد چيزي در دست کند که دست او به عورت آن مرد نرسد و همچنين است اگر مرد بخواهد مرد ديگر يا زني غير از زن خود را تنقيه کند يا عورت او را آب بکشد.

مسأله 2457 :

اگر مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند ودست به بدن او بزند، اشکال ندارد ولي اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند نبايد او را نگاه کند.

مسأله 2458 :

اگر انسان براي معالجه کسي ناچار شود که به عورت او نگاه کند، اشکالي ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS