نماز قضاى پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

نماز قضاى پدر و مادر که بر پسر بزرگتر واجب است (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

نماز قضاي پدر ومادر که بر پسر بزرگتر واجب است

مسأله 1399 :

اگر پدر نماز خود را بجا نياورده باشد چنانچه از روي عذر بوده ومتمکّن از قضاء آنها شده يا نه، بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از مرگش بجا آورد، يا براي آنان اجير بگيرد و احتياط واجب آن است که آنچه را که پدر از روي عمد نخوانده يا اين که فاسداً خوانده قضاء نمايد و بنابر احتياط واجب نمازهايي که از مادر فوت شده است هم قضاء نمايد و بنابر احتياط واجب است بر وليّ ميّت که قضاء روزه‌هايي که پدر نگرفته است بگيرد مگر آن روزه‌هايي که در ناخوشي بجا نياورده وفوت نموده قضاء ندارد، گرچه مستحبّ است بر وليّ که آنها را هم بياورد و بنابر احتياط مستحبّ روزه‌ايي را که مادر نگرفته بجا آورد ولي روزه‌اي را که در سفر نگرفته‌اند اگرچه نمي‌توانسته‌اند قضا کنند، بايد پسر بزرگتر قضا نمايد، يا براي آن اجير بگيرد.

مسأله 1400 :

اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر ومادرش نماز وروزه قضا داشته‌اند يا نه چيزي بر او واجب نيست.

مسأله 1401 :

اگر پسر بزرگتر بداند که پدر ومادرش نماز قضا داشته‌اند وشک کند که به جاي آورده‌اند يا نه، بنابر احتياط واجب بايد قضا نمايد.

مسأله 1402 :

اگر معلوم نباشد که پسر بزرگتر کدام است، قضاي نماز وروزه پدر ومادر بر هيچکدام از پسرها واجب نيست ولي احتياط مستحبّ آن است که نماز وروزه را بين خودشان قسمت کنند يا براي انجام آن قرعه بيندازند.

مسأله 1403 :

اگر ميّت وصيّت کرده باشد که براي نماز وروزه او اجير بگيرند بعد از آن که اجير نماز وروزه او را بطور صحيح بجا آورد، بر پسر بزرگتر چيزي واجب نيست.

مسأله 1404 :

اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر ومادر را بخواند، بايد به تکليف خود عمل کند، مثلاً قضاي نماز صبح ومغرب وعشاء مادرش را بايد بلند بخواند و همچنين است در ساير اجزاء وشرائط بايد در قضا رعايت تکليف خود را بنمايد مگر اين که زن نيابت از مرد داشته باشد، بنابر احتياط واجب در قرائت رعايت حال مرد را نمايد مگر اين که مستلزم عمل حرام‌باشد.

مسأله 1405 :

کسي که خودش نماز وروزه قضا دارد، اگر نماز وروزه پدر ومادر هم بر او واجب شود، هر کدام را اوّل بجا آورد، صحيح است.

مسأله 1406 :

اگر پسر بزرگتر موقع مرگ پدر يا مادر نابالغ يا ديوانه باشد، وقتي که بالغ شد يا عاقل گرديد، بايد نماز وروزه پدر ومادر را قضا نمايد و چنانچه پيش از بالغ شدن يا عاقل شدن بميرد، بر پسر دوم چيزي واجب نيست.

مسأله 1407 :

اگر پسر بزرگتر پيش از آن که نماز وروزه پدر يا مادر را قضا کند بميرد، بر پسر دوم چيزي واجب نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS