راه نجس شدن چيزهاي پاک
مسأله 126 :
اگر چيز پاک به چيز نجس برسد و هردو يا يکي از آنها به طوري تر باشد که تري يکي بديگري برسد چيز پاک نجس ميشود و اگر تري به قدري کم باشد که بديگري نرسد، چيزي که پاک بوده نجس نميشود.
مسأله 127 :
اگر چيز پاکي به چيز نجس برسد وانسان شک کند که هر دو يا يکي از آنها تر بوده يا نه، آن چيز پاک نجس نميشود.
مسأله 128 :
دو چيزي که انسان نميداند کدام پاک وکدام نجس است، اگر چيز پاکي با رطوبت به يکي از آنها برسد نجس نميشود.
مسأله 129 :
زمين وپارچه ومانند اينها اگر رطوبت داشته باشد، هر قسمتي که نجاست به آن برسد نجس ميشود وجاهاي ديگر آن پاک است و همچنين است خيار وخربزه ومانند اينها.
مسأله 130 :
هرگاه شيره و روغن ومانند اينها طوري شل باشد که اگر مقداري از آن ملاقات با نجاست کرد وعرف جميع آن را ملوث ميبيند مثل روغن در تابستان، همين که يک نقطه از آن نجس شد، تمام آن نجس ميشود ولي اگر غليظ وسفت باشد مثل شيره وروغن در زمستان فقط جايي که نجاست به آن رسيده نجس ميباشد پس اگر فضله موش در آن بيفتد جايي که فضله افتاده نجس وبقيه پاک است.
مسأله 131 :
اگر مگس يا حيواني مانند آن روي چيز نجسي که تر است بنشيند و بعد روي چيز پاکي که آنهم تر است بنشيند، چنانچه انسان بداند نجاست همراه آن حيوان بوده، چيز پاک نجس ميشود و اگر نداند پاک است.
مسأله 132 :
اگر جايي از بدن که عرق دارد نجس شود وعر ق از آنجا به جاي ديگر برود، هرجا که عرق به آن برسد نجس ميشود، و اگر عرق به جاي ديگر نرود جاهاي ديگر بدن پاک است.
مسأله 133 :
اخلاطي که از بيني يا گلو ميآيد، اگر خون داشته باشد، جايي که خون دارد نجس وبقيه آن پاک است، پس اگر به بيرون دهان يا بيني برسد، مقداري را که انسان يقين دارد جاي نجس اخلاط به آن رسيده نجس است ومحلي را که شک دارد جاي نجس به آن رسيده يا نه پاک ميباشد.
مسأله 134 :
اگر آفتابهاي را که ته آن سوراخ است روي زمين نجس بگذارند چنانچه آب طوري زير آن جمع گردد وتدافع بين آب آفتابه وآب زير آن نباشد که با آب آفتابه يکي حساب شود، آب آفتابه نجس ميشود، و اگر آب بر زمينجاريشوديافرورود،درصورتيکهسوراخآنهمبهزميننجس متصل باشد، نجس نميشود و اگر سوراخ آن به زمين نجس متّصل نباشد و آب زير آفتابه هم با آب داخلآن يکي حساب نشود باز آب آفتابه نجس نميشود.
مسأله 135 :
اگر چيزي داخل بدن شود و به نجاست برسد، در صورتي که بعد از بيرون آمدن آلوده بنجاست نباشد پاک است، پس اگر اسباب اماله يا آب آن در مخرج غائط وارد شود، يا سوزن وچاقو مانند اينها در بدن فرو رود و بعد از بيرون آمدن، بنجاست آلوده نباشد نجس نيست و همچنين است آبدهان و بيني اگر در داخل بخون برسد و بعد از بيرون آمدن بخون آلوده نباشد.