2- صاحب عادت وقتیه (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

2- صاحب عادت وقتیه (آیت الله سید ابوالقاسم موسوی خویی (ره))

2 - صاحب عادت وقتيه

مسأله 493 :

زنهائى که عادت وقتيه دارند دو دسته اند: ((اول)) زنى که دو ماه پست سر هم در وقت معين خون حيض ببيند، و بعد از چند روز پاک شود، ولى شماره روزهاى آن در هر دو ماه يک اندازه نباشد، مثلا دو ماه پشت سر هم روز اول ماه خون ببيند ولى ماه اول روز هفتم و ماه دوم روز هشتم از خون پاک شود، که اين زن بايد روز اول ماه را عادت حيض خود قرار دهد. ((دوم)) زنى که دو ماه پشت سر هم در وقت معين سه روز يا بيشتر خون حيض ببيند و بعد پاک شود و دو مرتبه خون ببيند و تمام روزهائى که خون ديده با روزهائى که در وسط پاک بوده از ده روز بيشتر نشود ولىماه دوم کمتر يا بيشتر از ماه اول باشد، مثلا در ماه اول هشت روز و در ماه دوم نه روز باشد که اين زن هم بايد روز اول ماه را روز اول عادت حيض خود قرار دهد.

مسأله 494 :

زنى که عادت وقتيه دارد و شماره روزهاى او به يک اندازه نيست چنانچه خونى ببيند که مقدارى از آن نشانه هاى حيض داشته و مقدارى نداشته باشد، در صورتى که خون نشانه دار از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد لازم است آنرا حيض، و خونى که نشانه هاى حيض ندارد استحاضه قرار دهد، ولى چنانچه در وقت عادتش خون ببيند داشتن نشانه هاى حيض در حيض بودن آن معتبر نيست، پس خونى که در وقت عادتش ديده چنانچه ممکن است حيض باشد لازم است

حيض قرار دهد. مثلا در وقت عادت خود سه روز خون ديد اگر چه نشانه حيض را نداشته باشد حيض است. و همچنين است اگر در عادت خود مثلا يک روز و پيش از عادت به دو روز خون ببيند يا اين که در عادت خود مثلا يک روز و پس از آن با نشانه هاى حيض دو روز خون ببيند در اين دو صورت نيز لازم است آن سه روز را حيض قرار دهد پس اگر خون نشانه دار قبل از ده روز از اول خون ديدن قطع شد تمام آن خون حيض است و اگر بعدا نيز خون ديد چنانچه آن خون داراى نشانه هاى حيض وفصل بين آن و آخر خون اول ده روز يا بيشتر باشد آن خون حيض است والا استحاضه است.

مسأله 495 :

زنى که عادت وقتيه دارد، اگر در وقت عادت با نشانه هاى حيض بيشتر از ده روز خون ببيند و نتواند حيض را بواسطه نشانه هاى آن تشخيص دهد، بايد تا شش يا هفت روز حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد.

مسأله 496 :

زنى که هر ماه، روز اول ماه مثلا خون ميديده و گاهى روز پنجم وگاهى روز هفتم پاک مىشده، چنانچه يک ماه دوازده روز خون ببيند و نتواند با نشانه هاى حيض مقدار او را معين نمايد، بايد از اول ماه تا شش يا هفت روز حيض و باقى را استحاضه قرار دهد.

مسأله 497 :

صاحب عادت اگر وسط يا آخر عادت او معلوم است چنانچه خون او از دوازده روز تجاوز کند شش يا هفت روز را طورى قرار دهد که آخر يا وسط آن موافق با آن وقت باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS