احکام کفن میت (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام کفن میت (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام کفن ميّت

مسأله 576 :

ميّت مسلمان را بايد به سه پارچه‌اي که آنها را لنگ وپيراهن وسرتاسري مي‌گويند، کفن نمايند.

مسأله 577 :

لنگ بايد از ناف تا زانو، اطراف بدن را بپوشاند، و بهتر آن است که از سينه تا روي پا برسد وپيراهن بايد از سر شانه تا نصف ساق پا، تمام بدن را بپوشاند و بهتر آن است که تا روي پا برسد ودرازاي سرتاسري بايد به قدري باشد که بستن دو سر آن ممکن باشد وپهناي آن بايد به اندازه‌اي باشد که يک طرف آن روي طرف ديگر بيايد.

مسأله 578 :

مقداري از لنگ، که از ناف تا زانو را مي‌پوشاند ومقداري از پيراهن که از شانه تا نصف ساق را مي‌پوشاند، مقدار واجب کفن است و آنچه بيشتر از اين مقدار در مسأله قبل گفته شد، مقدار مستحبّ کفن مي‌باشد.

مسأله 579 :

اگر ورثه بالغ باشند واجازه دهند که بيشتر از مقدار واجب کفن را، که در مسأله قبل گفته شد از سهم آنان بردارند، اشکال ندارد و احتياط واجب آن است که بيشتر از مقدار واجب، کفن را از سهم وارثي که بالغ نشده برندارند.

مسأله 580 :

اگر کسي وصيّت کرده باشد که مقدار مستحبّ کفن را که در دو مسأله قبل گفته شد، از ثلث مال او بردارند، يا وصيّت کرده باشد ثلث مال را به مصرف خود او برسانند ولي مصرف آن رامعيّن نکرده باشد، يا فقط مصرف مقداري از آن را معيّن کرده باشد، مي‌توانند مقدار مستحبّ کفن را از ثلث مال او بردارند.

مسأله 581 :

اگر ميّت وصيّت نکرده باشد که کفن را از ثلث مال او بردارند وبخواهند از اصل مال بردارند، احتياط واجب آن است که مقدار واجب کفن را بارزانترين قيمتي که ممکن است تهيّه نمايند ولي اگر کساني از ورثه که بالغ هستند اجازه بدهند که از سهم آنان بردارند، مقداري را که اجازه داده‌اند، از سهم آنان مي‌شود برداشت.

مسأله 582 :

کفن زن بر شوهر است، اگرچه زن ازخود، مال داشته باشد و همچنين اگر زن را به شرحي که در کتاب طلاق گفته مي‌شود طلاق رجعي بدهند و پيش از تمام شدن عدّه بميرد، شوهرش بايد کفن او را بدهد، و‌چنانچه شوهر بالغ نباشد يا ديوانه باشد وليّ شوهر بايد از مال او کفن زن را‌بدهد.

مسأله 583 :

کفن ميّت بر خويشان او واجب نيست، اگرچه مخارج او در حال زندگي بر آنان واجب باشد.

مسأله 584 :

احتياط واجب آن است که هر يک از سه پارچه کفن به قدري نازک نباشد، که بدن ميّت از زير آن پيدا باشد.

مسأله 585 :

کفن کردن با پوست مردار، جائز نيست اگرچه چيز ديگري هم پيدا نشود، و نيز کفن کردن ميّت را با مغصوب جائز نيست و چنانچه کفن ميّت غصبي باشد وصاحب آن راضي نباشد، بايد از تنش بيرون آورند، اگرچه او را دفن کرده باشند.

مسأله 586 :

کفن کردن ميّت با چيز نجس و با پارچه ابريشمي خالص، يا پارچه‌اي که با طلا بافته شده جائز نيست، ولي در حال ناچاري اشکال ندارد.

مسأله 587 :

کفن کردن با پارچه‌اي که از پشم يا موي حيوان حرام گوشت تهيّه شده در حال اختيار جائز نيست و احتياط واجب آن است که با پوست حيوان حلال گوشتي هم که به دستور شرع کشته شده، ميّت را کفن نکنند ولي اگر کفن از مو وپشم حيوان حلال گوشت باشد اشکال ندارد، اگرچه احتياط مستحبّ آن است که با اين دو هم کفن ننمايند.

مسأله 588 :

اگر کفن ميّت به نجاست خود او يا به نجاست ديگري نجس شود، چنانچه کفن ضايع نمي‌شود بايد مقدار نجس را بشويند يا ببرند، اگرچه بعد از گذاشتن در قبر باشد و اگر شستن يا بريدن آن ممکن نيست، در صورتي که عوض کردن آن ممکن باشد، بايد عوض نمايند.

مسأله 589 :

کسي که براي حجّ يا عمره احرام بسته اگر بميرد، بايد مثل ديگران کفن شود وپوشاندن سر وصورتش اشکال ندارد.

مسأله 590 :

مستحبّ است انسان در حال سلامتي، کفن وسدر وکافور خود را تهيّه کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS