احکام غسل میت (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام غسل میت (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام غسل ميّت

مسأله 556 :

واجب است ميّت را سه غسل بدهند: اوّل به آبي که با سدر مخلوط باشد، دوم به آبي که با کافور مخلوط باشد، سوم با آب خالص.

مسأله 557 :

سدر وکافور بايد به اندازه‌اي زياد نباشد که آب را مضاف کند و به اندازه‌اي هم کم نباشد که نگويند سدر وکافور با آب مخلوط شده است.

مسأله 558 :

اگر سدر وکافور به اندازه‌اي که لازم است پيدا نشود، بنابر احتياط واجب بايد مقداري که به آن دسترسي دارند در آب بريزند.

مسأله 559 :

کسي که براي حجّ يا عمره احرام بسته است، اگر پيش از تمام کردن طواف حج يا عمره بميرد، نبايد او را با آب کافور غسل دهند و به جاي آن بايد با آب خالص غسلش بدهند.

مسأله 560 :

اگر سدر وکافور يا يکي از اينها پيدا نشود، يا استعمال آن جائز نباشد مثل آن که غصبي باشد بايد به جاي هرکدام که ممکن نيست ميّت را با آب خالص غسل بدهند.

مسأله 561 :

کسي که ميّت را غسل مي‌دهد، بايد مسلمان دوازده امامي وبالغ وعاقل باشد ومسائل غسل را هم بداند اگرچه بياد دادن ديگري او را در بين غسل دادن باشد و بنابر احتياط واجب غسل غير بالغ کفايت نمي‌کند.

مسأله 562 :

کسي که ميّت را غسل مي‌دهد، بايد قصد قربت داشته باشد يعني غسل را براي انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد و در غسل دوم وسوم هم نيّت غسل را تجديد نمايد.

مسأله 563 :

غسل بچه مسلمان اگرچه از زنا باشد، واجب است غسل وکفن ودفن کافر واولاد او جائز نيست و کسي که از بچگي ديوانه بوده و به حال ديوانگي بالغ شده، چنانچه پدر ومادر او يا يکي از آنان مسلمان باشند، بايد او را غسل داد و اگر هيچکدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جائز نيست.

مسأله 564 :

بچه سقط شده را که چهار ماه يا بيشتر دارد، بايد غسل بدهند و اگر چهار ماه ندارد، بايد در پارچه‌اي بپيچند وبدون غسل دفن کنند.

مسأله 565 :

حرام است مرد زن را، و زن مرد را غسل بدهد ولي زن مي‌تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مي‌تواند زن خود را غسل دهد.

مسأله 566 :

مرد مي‌تواند دختر بچه‌اي را که سنّ او از سه سال بيشتر نيست غسل دهد، زن هم مي‌تواند پسر بچه‌اي را که سه سال بيشتر ندارد غسل‌دهد.

مسأله 567 :

اگر براي غسل دادن ميّتي که مرد است، مرد پيدا نشود، زناني که با او نسبت دارند ومحرمند مثل مادر وخواهر وعمّه وخاله، يا به واسطه شير خوردن با او محرم شده‌اند مي‌توانند از زير لباس يا چيزي که بدن او را بپوشاند، غسلش بدهند و نيز اگر براي غسل دادن ميّت زن، زن ديگري نباشد، مردهايي که با او نسبت دارند ومحرمند، يا به واسطه شير خوردن با او محرم شده‌اند مي‌توانند از زير لباس او را غسل دهند.

مسأله 568 :

اگر ميّت و کسي که او را غسل مي‌دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، بهتر آن است که غير از عورت، جاهاي ديگر ميّت برهنه باشد.

مسأله 569 :

نگاه کردن به عورت ميّت حرام است و کسي که او را غسل مي‌دهد اگر نگاه کند معصيت کرده، ولي غسل باطل نمي‌شود.

مسأله 570 :

اگر جايي از بدن ميّت نجس باشد، بايد پيش از آن که آنجا را غسل بدهند، آب بکشند و احتياط مستحبّ آن است که تمام بدن ميّت، پيش از شروع به غسل پاک باشد.

مسأله 571 :

غسل ميّت مثل غسل جنابت است و احتياط واجب آن است که تا غسل ترتيبي ممکن است، ميّت را غسل ارتماسي ندهند وجائز است در غسل ترتيبي فرو بردن هريک از سه قسمت بدن را در آب کثير.

مسأله 572 :

کسي را که در حال حيض يا در حال جنابت مرده، لازم نيست غسل حيض يا غسل جنابت بدهند، بلکه همان غسل ميّت براي او کافي‌است.

مسأله 573 :

مزد گرفتن براي غسل دادن ميّت حرام است و اگر کسي براي گرفتن مزد، ميّت را غسل دهد، آن غسل باطل است ولي مزد گرفتن براي کارهاي مقدّماتي غسل حرام نيست.

مسأله 574 :

اگر آب پيدا نشود، يا استعمال آن مانعي داشته باشد، بايد عوض هر غسل ميّت را تيمّم بدهند ولي احتياط واجب آن است که تيمّم اوّل را به نيّت مجموع آورد بعداً بدل هر يک از سه غسل تيمّم نمايد.

مسأله 575 :

کسي که ميّت را تيمّم مي‌دهد، بايد دست خود را زمين بزند و به صورت وپشت دستهاي ميّت بکشد اگر ممکن باشد، و احتياط مستحبّ آن است که با دست ميّت هم او را تيمّم بدهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS