احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

احکام شکار کردن و سر بریدن حیوانات (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

ذبح و شکار حيوانات

مسأله 2599 :

اگر حيوان حلال گوشت را به دستوري که بعداً گفته مي‌شود سر ببرند، وحشي باشد يا اهلي، بعد از جان دادن، گوشت آن حلال وبدن آن پاک است ولي حيواناتي که انسان با آن وطي ونزديکي کرده وحيواني که نجاستخوار شده، اگر به دستوري که در شرع معيّن نموده‌اند، آن را استبراء نکرده باشد، بعد از سر بريدن، گوشت آن حلال نيست.

مسأله 2600 :

حيوان حلال گوشت وحشي مانند آهو و کبک و بز کوهي و حيوان حلال گوشتي که اهلي بوده و بعداً وحشي شده مثل گاو وشتر اهلي که فرار کرده ووحشي شده است، اگر به دستوري که بعداً گفته مي‌شود آنها را شکار کنند پاک وحلال است ولي حيوان حلال گوشت اهلي مانند گوسفند ومرغ خانگي وحيوان حلال گوشت وحشي که به واسطه تربيت کردن اهلي شده است، با شکار کردن پاک وحلال نمي‌شود.

مسأله 2601 :

حيوان حلال گوشت وحشي در صورتي با شکار کردن پاک و حلال مي‌شود که بتواند فرار کند يا پرواز کند، بنابر اين بچه آهو که نمي‌تواند فرار کند وبچه کبک که نمي‌تواند پرواز نمايد، با شکار کردن پاک وحلال نمي‌شود و اگر آهو وبچه‌اش را که نمي‌تواند فرار کند، با يک تير شکار نمايد، آهو حلال وبچه‌اش حرام است.

مسأله 2602 :

حيوان حلال گوشتي که مانند ماهي خون جهنده ندارد، اگر بخودي خود بميرد پاک است ولي گوشت آن را نمي‌شود خورد.

مسأله 2603 :

حيوان حرام گوشتي که خون جهنده ندارد مانند مار با سر بريدن حلال نمي‌شود ولي مرده آن پاک است.

مسأله 2604 :

سگ وخوک به واسطه سر بريدن و شکار کردن پاک نمي‌شوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است وحيوان حرام گوشتي را که درنده وگوشتخوار است مانند گرگ وپلنگ اگر به دستوري که گفته مي‌شود سر ببرند، يا با تير ومانند آن شکار کنند پاک است ولي گوشت آن حلال نمي‌شود و اگر با سگ شکاري آن را شکار کنند، پاک شدن بدنش هم اشکال دارد.

مسأله 2605 :

فيل وخرس وبوزينه وموش وحيواناتي که مانند مار وسوسمار در داخل زمين زندگي مي‌کنند، اگر خون جهنده داشته باشند وبخودي خود بميرند نجس‌اند، وامّا اگر سر آنها را ببرند يا آنها را شکار نمايند پاک نمي‌شوند وپوست آنها را نمي‌شود در مواقع انتفاع استعمال کرد.

مسأله 2606 :

اگر از شکم حيوان زنده بچه مرده‌اي بيرون آيد يا آن را بيرون آورند، خوردن گوشت آن حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS