چیزهایی که خرید و فروش آن ها مستحب است (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

چیزهایی که خرید و فروش آن ها مستحب است (آیت الله سید محمد علوی گرگانی)

چيزهائي که در خريد وفروش مستحبّ است :

مسأله 2066 :

پنج چيز در خريد وفروش مستحبّ است: اوّل‌ـ ياد گرفتن احکام آن، مگر اين که بداند در معامله‌اي اگر مسأله را نداند در حرام واقع مي‌شود در اين صورت واجب است ياد بگيرد، حضرت صادق$ فرمودند: کسي که مي‌خواهد خريد وفروش کند بايد احکام آن را ياد بگيرد و اگر پيش از ياد گرفتن احکام آن، خريد وفروش کند، به واسطه معامله‌هاي باطل وشبهه‌ناک به هلاکت مي‌افتد؛ دوم‌ـ آن که در قيمت جنس بين مشتريهاي مسلمان فرق نگذارد، مگر به لحاظ علم وتقوي، سوم‌ـ آن که در قيمت جنس سخت‌گيري نکند؛ چهارم‌ـ چيزي را که مي‌فروشد زيادتر بدهد و آنچه را مي‌خرد کمتر بگيرد؛ پنجم‌ـ کسي که با او معامله کرده، اگر پشيمان شود و از او تقاضا کند که معامله را به هم بزند، براي به هم زدن معامله حاضر شود.

مسأله 2067 :

اگر انسان نداند معامله‌اي که مي‌نمايد صحيح است يا باطل، نمي‌تواند در مالي که گرفته تصرّف نمايد، مگر اين که بداند طرف راضي به تصرّف بدون صحّت معامله هست.

مسأله 2068 :

کسي که مال ندارد ومخارجي بر او واجب است مثل خرج زن وبچه، بايد کسب کند وبراي کارهاي مستحبّ مانند وسعت دادن به عيالات ودستگيري از فقراء، کسب کردن مستحبّ است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....
Powered by TayaCMS