ارث دسته سوم (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

ارث دسته سوم (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

ارث دسته سوم

مسأله 2764 :

دسته سوم عمو و عمه و دائى و خاله و اولاد آنان است به تفصيلى که گفته شد که اگر از طبقه اول و دوم کسى نباشد اينها ارث مى برند.

مسأله 2765 :

اگر وارث ميت فقط يک عمو يا يک عمه است , چه پدر و مادرى باشد, يعنى با ميت از يک پدر و مادر باشد, يا پدرى باشد يامادرى , همه مال به او مى رسد.

و اگر چند عمو يا چند عمه بـاشـنـد و همه پدر و مادرى , يا همه پدرى باشند, مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى شود.

و اگر عمو و عمه هر دو باشند و همه پدر و مادرى , يا همه پدرى باشند, مشهور اين است که عمو دو بـرابـر عمه مى برد, مثلا اگر وارث ميت دو عمو و يک عمه باشد, مال را پنج قسمت مى کنند: يک قسمت را به عمه مى دهند و چهار قسمت را عموها به طور مساوى بين خودشان قسمت مى کنند.

ولى بعيد نيست که قسمت بين اينها نيز به طور مساوى باشد.

مسأله 2766 :

اگر وارث ميت فقط چند عموى مادرى يا چند عمه مادرى يا عمو و عمه مادرى باشند, ظاهر آن است که مال به طورمساوى بين آنان قسمت مى شود.

مسأله 2767 :

اگـر وارث ميت عمو و عمه باشد و بعضى پدرى و بعضى مادرى و بعضى پدر و مادرى باشند, عمو و عمه پدرى ارث نمى برند,و اگر ميت يک عمو يا يک عمه مادرى دارد, مال را شـش قسمت مى کنند: يک قسمت را به عمو يا عمه مادرى و بقيه را به عمو و عمه پدر ومادرى و در فرض نبودن آنها به عمو و عمه پدرى .

و اگر هم عمو و هم عمه مادرى دارد, مال را سه قسمت مـى کـنند: دو قسمت را به عمو وعمه پدر و مادرى , و در فرض نبودن آنها به عمو و عمه پدرى , و يک قسمت را به عمو و عمه مادرى مى دهند.

مسأله 2768 :

اگر وارث ميت فقط يک دائى يا يک خاله باشد, همه مال به او مى رسد, و اگر هم دائى و هـم خـاله باشد و همه پدر و مادرى , ياپدرى يا مادرى باشند, مال به طور مساوى بين آنان قسمت مى شود.

مسأله 2769 :

اگر وارث ميت فقط يک يا چند دائى , يا يک يا چند خاله مادرى , و دائى و خاله پدر و مـادرى و دائى و خـالـه پـدرى بـاشد, دائى و خاله پدرى ارث نمى برد, و بعيد نيست که بقيه در تقسيم باهم ديگر مساوى باشند.

مسأله 2770 :

اگر وارث ميت فقط دائى و خاله پدرى و دائى و خاله مادرى و دائى و خاله پدر و مـادرى بـاشـد, دائى و خاله پدرى ارث نمى برند.

و بعيد نيست که بقيه در تقسيم آن باهم مساوى باشند.

مسأله 2771 :

اگر وارث ميت يک يا چند دائى يا يک يا چند خاله يا دائى و خاله و يک يا چند عمو يـا يـک يـا چند عمو وعمه باشد, مال راسه قسمت مى کنند: يک قسمت را دائى يا خاله يا هردو, و بقيه را عمو يا عمه يا هر دو مى برد.

مسأله 2772 :

اگر وارث ميت يک دائى يا يک خاله و عمو و عمه باشد, چنانچه عمو و عمه , پدر و مـادرى يا پدرى باشند, مال را سه قسمت مى کنند: يک قسمت را دائى يا خاله مى برد و از بقيه دو قسمت به عمو و يک قسمت به عمه مى دهند, بنابر اين مال را نه قسمت مى کنند: سه قسمت را به دائى يـا خـالـه و بـنـابر مشهور چهار قسمت را به عمو و دو قسمت را به عمه مى دهند, ولى بعيد نيست که بين عمو و عمه به طورمساوى تقسيم شود.

مسأله 2773 :

اگر وارث ميت يک دائى يا يک خاله و يک عمو يا يک عمه مادرى و عمو و عمه پدر و مادرى يا پدرى باشد, مال را سه قسمت مى کنند: يک قسمت آن را به دائى يا خاله مى دهند, و دو قسمت باقيمانده را بقيه ورثه به طور مساوى بين خود تقسيم مى کنند.

مسأله 2774 :

اگر وارث ميت چند دائى و چند خاله باشد که همه پدر و مادرى يا پدرى يا مادرى بـاشـند و عمو و عمه هم داشته باشد, مال سه سهم مى شود: دو سهم آن را به دستورى که گفته شد بين عمو و عمه قسمت مى کنند, و يک سهم آن را دائيها و خاله ها به طور مساوى بين خودشان قسمت مى نمايند, ولى با بودن دائى و خاله پدر و مادرى , دائى و خاله پدرى ارث نمى برد.

مسأله 2775 :

اگر وارث ميت , دائى يا خاله مادرى و چند دائى و خاله پدر و مادرى يا پدرى و عمو و عمه باشد, مال سه سهم مى شود: دوسهم آن را به دستورى که سابقا گفته شد عمو و عمه بـيـن خـودشـان قـسـمـت مـى کـنند, و بعيد نيست که بقيه ورثه در تقسيم يک سهم باقيمانده باهم مساوى باشند.

مسأله 2776 :

اگـر مـيـت عمو و عمه و دائى و خاله نداشته باشد, مقدارى که به عمو و عمه مى رسد, به اولاد آنان , و مقدارى که به دائى و خاله مى رسد, به اولاد آنان داده مى شود.

مسأله 2777 :

اگر وارث ميت عمو و عمه و دائى و خاله پدر و عمو و عمه و دائى و خاله مادر او بـاشند, مال سه سهم مى شود: يک سهم آن راعمو و عمه و دائى و خاله مادر ميت به طور مساوى بـيـن خـودشان قسمت مى کنند, و دو سهم ديگر آن را سه قسمت مى کنند: يک قسمت رادائى و خـاله پدر ميت به طور مساوى بين خودشان قسمت مى نمايند و دو قسمت ديگر آن را نيز به طور مساوى به عمو و عمه پدر ميت مى دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS