عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

عده ای از زن ها که ازدواج با آن ها حرام است (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

عده از از زنها که ازدواج با آنان حرام است

مسأله 2380 :

ازدواج با زنهايى که مثل مادر وخواهر ومادر زن با انسان محرم هستند حرام است .

مسأله 2381 :

اگر کسى زنى را براى خود عقد نمايد ، اگر چه با او نزديکى نکند ، مادر ومادر مادر آن زن ومادر پدر او هر چه بالا روند به آن مرد محرم مى شوند .

مسأله 1282 :

اگر زنى را عقد کند وبا او نزديکى نمايد ، دختر ونوه دخترى وپسرى آن زن هر چه پايين روند ، چه در وقت عقد باشند يا بعدا بدنيا بيايند ، به ان مرد محرم مى شوند .

مسأله 2383 :

اگر با زنى که براى خود عقد کرده نزديکى هم نکرده باشد ، تا وقتى که آن زن در عقد او ست نمى تواند با دختر او ازدواج کند .

مسأله 2384 :

عمه وخاله پدر وعمه وخاله پدر پدر وعمه وخاله مادر وعمه وخاله مادر مادر هر چه بالا روند به انسان محرمند .

مسأله 2385 :

پدر وجد شوهر ، هر چه بالا روند وپسر ونوه پسرى ودخترى او هر چه پايين آيند چه در موقع عقد باشند ، يا بعدا بدنيا بيايند به زن او محرم هستند .

مسأله 1386 :

اگر زنى را براى خود عقد کند ، دائمه باشد ، يا صيغه تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمى تواند باخواهر آن زن ازدواج نمايد .

مسأله 2387 :

اگر زن خود را به ترتيبى که در کتاب طلاق گفته مى شود طلاق رجعى دهد ، در بين عده

نمى تواند خواهر او را عقد نمايد ، ولى در عده طلاق بائن مانعى ندارد .

مسأله 2388 :

انسان نمى تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده وبرادر زاده / صفحة 412 / او ازدواج کند ، ولى اگر بدون اجازه زنش آنان را عقد نمايد وبعدا زن بگويد به ان عقد راضى هستم اشکال ندارد .

مسأله 2389 :

اگر زن بفهمد شوهرش برادر زاده يا خواهر زاده او را عقد کرده وحرفى نزند ، چنانچه بعدا رضايت ندهد عقد آنان باط است .

مسأله 2390 :

اگر انسان پيش از آنکه دختر عمه يا دختر خاله خود را بگيرد با مادر آنان زنان کند مى تواند با آنان ازدواج نمايد .

مسأله 2391 :

اگر با زنى غير از عمه وخاله خود زنا کند ، آن زن بر او حرام نمى شود ، وهمچني‍ است اگر پيش از آنکه با او نزديکى کند با مادر او زنا نمايد ،

مسأله 2392 :

زن مسلمان نمى تواند به عقد کافر در آيد ، ومرد مسلمان مى تواند با زنهاى اهل کتاب مانند يهود ونصارى به طور دائم وصيغه نمودن ازدواج کند .

مسأله 2393 :

اگر با زنى که در عده طلاق رجعى است زنا کند آن زن بر او حرام مى شود ، واگر با زنى که در عده متعه ، يا طلاق بائن ، يا عده وفات است زنا کند ، بعدا مى تواند او راعقد نمايد ، طلاق رجعى وطالق بائن وعده متعه وعده وفات در احکام طلاق بيان خواهد شد .

مسأله 2394 :

اگر با زن بى شوهرى که در عده نيست زنا کند ، بعدا مى تواند آن زن را بارى خود عقد نمايد . وهمچنين است اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد کند .

مسأله 2395 :

اگر زنى را که در عده ديگرى است براى خود عقد کند ، چنانچه مرد وزن ، يا يکى از آنان بدانند که عدهزن تمام نشده وبدانند عقد کردن زن در عده حرام است آن زه بر او حرام مى شود ، اگر چه مرد بعد از عقد با زن نزديکى نکرده باشد .

مسأله 2396 :

اگر زنى را براى خود عقد کند وبعد معلوم شود که در عده بوده وهيچ کدام نمى دانسته اند زن در عده است ونمى دانسته اند که عقد کردن زن در / صفحة 413 / عده حرام است ، در صورتى که مرد با او نزديکى کرده باشد ، آن زن بر او حرام مى شود .

مسأله 2397 :

اگر انسان بداند زنى وهر دارد وبا او ازدواج کند ، بايد از او جدا شود وبعدا هم او را براى خود

عقد نکند .

مسأله 2398 :

زن شوهر دار اگر زنا بدهد بر شوهر خود حرام نمى شود وچنانچه توبه نکند وبر عمل خود باقى باشد ، بهتر است که شوهر ، او را طلاق دهد ول بايد مهرش را بدهد .

مسأله 2399 :

زنى را که طلاق داده اند وزنى که صيغه بوده وشوهرش مدت او را بخشيده يا مدتش تمام شده ، چنانچه بعد از مدتى شوهر کند وبعد شک کند که موقع عقد شوهر دوم عده شوهر او لتمام بوده يا نه ، بايد به شک خود اعتناء نکند .

مسأله 2400 :

مادر وخواهر ودختر پسر غير بالغى که لواط داده ، بر لواط کننده حرام است ، چنانچه لوط کننده بالغ باشد ، واگر شک کند که دخول شده يا نه ، بر او حرام نمى شود .

مسأله 2401 :

اگر با مادر يا خواهر غير بالغى ازدواج نمايد وبعد از ازدواج با آن کس لواط کند ، آنها بر او حرام نمى شوند بنا بر مشهور ولى احتياط ترک نشود .

مسأله 2402 :

اگر کسى در حال احرام که يکى از کارهاى حج است ، با زنى ازدواج نمايد عقد او باطل است وچنانچه مى دانسته که زن گرفتن بر او حرام است ، ديگر نمى تواند آن زن را عقد کند .

مسأله 2403 :

اگر زنى که در حال احرام است با مردى که در حال احرام نيست ازدواج کند عقد او باطل است ، واگر زن مى دانسته که ازدواج کردن در حال احرام حرام است احتياط واجب آن است که بعدا با آن مرد ازدواج نکند بلکه قول به حرمت خالى از قوت نيست . / صفحة 414 /

مسأله 2404 :

اگر مرد طواف نساء را که يکى از کارهاى حج است بچه نياورد ، زنش بر او حرام مى شود . ونيز اگر زن طواف نساء نکند شوهرش بر او حرام مى شود ، ولى اگر بعدا طواف نساء را انجام دهند به يکديگر حلال مى شوند .

مسأله 2405 :

اگر کسى دختر نابالغى را براى خود عقد کند وپيش از آنکه نه سال دختر تمام شود ، با او نزديکى ودخول کند آن دختر بر او حرام نمى شود .

مسأله 2406 :

زنى را که سه مرتبه طلاق داده اند بر شوهرش حرام مى شود ، ول اگر با شرايطى که در کتاب طلاق گفته مى شود با مرد ديگرى ازدواج کند ، شوهر او ل مى تواند دو راره او را براى خود عقد نمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS