حکم تحديد نسل وتنظيم آن
از طرفى پيشرفت علم پزشکى وبهداشت ، حد متوسط عمرها را بالا برده واز مرگ ومير تا حد زيادى جلو گيرد نموده است در نتيجه آمار جمعيت دنيا به شکل سر سام آورى رو به افزايش نهاده است که اداره آن در آينده بسيار مشکل خواهد بود ، واز طرف ديگر بعضى زنها در اثر مرض وضعف ، زائيدن وتربيت بچه برايشان سخت ، دشوار است به علاوه امکانات زندگى اجازه چنين آزادى را در توليد نسل نم يدهد از اين رو دولتها به فکر تحديد نسل وتنظيم وبهداشت خانواده بر آمده اند وما احکام آن را در ضمن مسائلى بيان ميکنيم :
مسأله 1 :
شايع است که در بعضى کشورها براى جلو گيرى از تراکم جمعيت ، جنين را سقط مى کنند واخيرا در ايران ، با اينکه مشکلى نيست ، / صفحة 517 / زمزمه سقط جنين به گوش مى رسد وافرادى که شأن آنها دخالت در اين امور نيست آن را تجويز کرده اند ! در هر صورت ، اسقاط حمل چه بعد از تعلق روح به آن وچه قبل از آن حتى در صورت نطفه بودن حرام است .
مسأله 2 :
اگر حمل سقط شده نطفه باشد بيست مثقال شرعى طلا ( هر مثقال سه ربع مثقال صيرفى است ) واگر علقه باشد چهل مثقال واگر مضغه باشد شصت مثقال واگر استخوان پيدا کرده هشتاد مثقال واگر گوشت پيدا کرده صد مثقال واگر روح در آن دميده شده چنانچه پسر باشد يک هزار مثقال وچنانچه دختر باشد پانصد مثقال طلا بايد به ورثه آن سقط شده داده شود .
مسأله 3 :
جلوگيرى از انعقاد نطفه از راه ( عزل ) در صورتى که زن اجازه بدهد جايز است واگر اجازه ندهد گر چه مکروه است ولى جايز است وديه هم ندارد .
مسأله 4 :
خود دارى کردن از نزديکى با زن بيش از چهار ماه جايز نيست وپيش از آن در صورت اشتياق به آن مکروه است .
مسأله 5 :
خود دارى کردن از ازدواج چه براى مرد وچه براى زن در صورت ترس ارتکاب حرام ، حرام است وبدون ان مکروه است .
مسأله 6 :
بکار بردن وسائلى که مانع از ريختن نطفه در رحم زن مى شود ، حکم عزل را دارد که در
مسأله سوم بيان شده است .
مسأله 7 :
هيچ کدام از زن ومرد حق ندارند خود را عقيم کنند ويا مثلا زن راضى شود رحمش را بيرون آورند وچنين کارى جايز نيست .
مسأله 8 :
بقيه راههاى جلو گيرى از آبستنى مانند خودرن قرص ضد باردارى ، جا گذاشتن وسيله اى در رحم که مانع انعقاد نطفه مى شود جايز است واشکالى ندارد . / صفحة 518 /
مسأله 9 :
در صورتى که زيادى جمعيت موجب اختلال نظم عمومى بشود بر همه مردم بشکل وجوب کفايى لازم است که از آن به يکى از راههاى مشروع جلو گيرى نمايند وهمچنين زنى که باردارى برايش خطر دارد ويا ممکن است طورى مريض شود که زندگى خانواده گيش بهم بخورد ويا آبروى آنها در خطر باشد در همه اين موارد بايد از راههاى مشروع از توليد نسل جلو گيرى بعمل آورد .