شرایط شیردادنی که علت محرم شدن است (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

شرایط شیردادنی که علت محرم شدن است (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

شرايط شير دادنى که علت محرم شدن است .

مسأله 2469 :

شير دادنى که علت محرم شدن است چند شرط دارد : اول - شير آن زن از حرام نباشد . پس اگر شير بچه از را که از زنا بدنيا آمده به بچه ديگر بدهند ، به واسطه آن شير ، بچه به کسى محرم نمى شود . دوم - بچه شير را از پستان بمکد ، پس اگر شير را در گلوى او بريزند نتيجه ندارد . سوم - شير خالص باشد وبا چيز ديگر مخلوط نباشد . چهارم - شير از يک شوهر باشد پس اگر زن شير دهى را طلاق دهند ، بعد شوهر ديگرى گند واز او آبستن شود وتا موقع زائيدن ، شيرى که از شوهر اول داسته باقى باشد ومثلا هشت دفعه پيش از زائيدن از شير شوهر اول وهفت دفعه بعد از زائيدن از شير شوهر دوم به بچه اى بدهد ، آن بچه به کسى محرم نمى شود . پنجم - بچه به واسطه مرض شير را قى نکند واگر قى کند بنا بر احتياط واجب کسانى که به واسطه شير خوردن به آن بچه محرم مى شوند ، بايد با او ازدواج نکند ونگاه محرمانه هم به او ننمايند . ششم - پانزده مرتبه ، يا يک شبانه روز به طورى که در

مسأله بعد گفته مى شود شير سير بخورد ، يا / صفحة 424 / مقدارى شير به او بدهند که بگويند از آن شير استخوانش محکم شده وگوشت در بدنش روئيده است . هفتم - دو سال بچه تمام نشده باشد واگر بعد از تمام شدن دو سال ، او را شير دهند به کسى محرم نمى شود ، بلکه اگر مثلا پيش از تمام شدن دو سال ، چهارده مرتبه وبعد از ان ، يک مرتبه شير بخورد به کسى محرم نمى شود ، ول يچنانچه از موقع زائيدن زن شيرده بيشتر از دو سال گذشته باشد وشير او باقى باشد وبچه اى را شير دهد آن بچه به کسانى که گفته شد محرم مى شود .

مسأله 2470 :

بايد بچه در بين يک شبانه روز غذا يا شير کس ديگر را نخورد ولى اگر کمى غذا بخورد که نگويند در بين ، غذا خورده اشکال ندارد ونيز بايد پانزده مرتبه را از شير يک زن بخورد ودر بين پانزده مرتبه شير کس ديگر را نخورد ورد هر دفعه بدون فاصله شير بخورد ، ولى اگر در بين شير خوردن نفس تازه کند ، يا کمى صبر کند که از اولى که پستان در دهان مى گيرد تا وقتى سير مى شود ، يک دفعه حساب شود ، اشکال ندارد .

مسأله 2471 :

اگر زن از شير شوهر خود بچه‌اى را شير دهد ، بعد شوهر ديگر کند واز شير شوهر هم بچه ديگر را شير دهد آن دو بچه به يکديگر محرم نمى يشوند ، اگر چه بهتر است باهم ازدواج نکنند ونگاه محرمانه به يکديگر ننمايند .

مسأله 2472 :

اگر زن از شير يک شوهر چندين بچه را شير دهد ، همه آنان به يکديگر وبه شوهر وبه زنى که آنان را شير داده محرم مى شوند .

مسأله 2473 :

اگر کسى چند زن داشته باشد ، وهر کدام آنان با شرايطى که گفتم بچه اى را شير دهد ، همه آن بچه ها به يکديگر وبه ان مرد وبه همه آن زنها محرم مى شوند .

مسأله 2474 :

اگر کسى دو زن شير ده داشته باشد ويکى از آنان بچه اى را مثلا هشت مرتبه وديگرى هفت مرتبه شير بدهد آن بچه به کسى محرم نمى شود .

مسأله 2475 :

اگر زنى از شير يک شوهر پسر ودخترى را شير کامل بدهد خواهر وبرادر ان دختر به خواهر وبرادر آن پسر محرم نمى شوند . / صفحة 425 /

مسأله 2476 :

انسان نمى تواند بدون اذن زن خود ، با زنهايى که به واسطه شير خوردن ، خواهر زاده يا برادز زاده زن او شده اند ازدواج کند ونزى اگر با پسرى لوط کند ، بايد دختر وخواهر ومادر ومادر بزرگ آن پسر را که رضاعى هستند يعنى به واسطه شير خوردن ، دختر وخواهر وماد راو شده اند ، براى خود عقد نکند . 2477 - زنى که برادر انسان را شير داده به انسان محرم نمى شود ، اگر چه احتياط مستحب آن است که با او ازدواج نکند .

مسأله 2478 :

انسان نمى تواند با دو خواه ر ، اگر چه رضاعى باشند ، يعنى به واسطه شير خوردن ، خواهر يکديگر شده باشند ازدواج کند . وچنانچه دو زن را عقد کند وبعد بفهمد خواهر بوده اند ، در صورتى که عقد آنان در يک وقت بوده هر دو باطل است واگر با يک صيغه هردو را تزويج نموده مخير است در اختيار هر کدام که بخواهد وهر دو باطل نمى شود ، واگر در يک وقت نبوده عقد اولى صحيح وعقد دومى باطل مى باشد .

مسأله 2479 :

اگر زن از شير شوهر خود کسانى را که بعدا گفته مى شود شير دهد شوهرش بر او حرام نمى شود ، اول - برادر وخواهر خود را . دوم - عمو وعمه ودايى وخاله خود لا . سوم - اولاد عمو واولاد دايى خود را . چهارم - رادر زاده خود را . پنجم - برارد شوهر ، يا خواهر شوهر خود را . ششم - خواهر زاده خود ، يا خواهر زاده شوهرش را . هفتم - عمو ، عمه ودايى وخاله شوهرش را . هشتم - نوه زن ديگر شوهر خود را .

مسأله 2480 :

اگر کسى دختر عمه يا دختر خاله انسان را شير دهد به انسان محرم نمى شود .

مسأله 2481 :

مردى که دو زن دارد ، اگر يکى از آن دو زن فرزند عموى زن ديگر را شير دهد ، زنى که فرزند عموى او شير خورده ، به شوهر خود حرام نمى شود .

/ صفحة 426 /

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS